Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Vi kommer aldrig att gå samma väg som USA.
Det är mer ansvarslöst att män struntar i kondom, för att det inte är bekvämt, eller att kvinnor struntar i preventivmedel.
Nu går jag lite off topic och jag räknar med att detta kommer att göra en del personer upprörda men utifrån ett genetiskt perspektiv anser jag att vi borde dra ner kraftigt på IVF. Med evolutionsteorin som utgångspunkt tänker jag att det finns en anledning till att vissa människor har svårt att få barn på naturlig väg. Därför håller jag med TS om att det borde bli enklare att adoptera bort barn i Sverige. Jag har själv växt upp som halvadopterad, en biologisk förälder och en adoptivförälder, och har därmed lärt mig att föräldraskap och biologi är två olika saker.
Kan vi erbjuda adoption som alternativ till abort och IVF skulle människor som har svårt för eller inte kan få barn naturligt få lättare att bli föräldrar samtidigt som antalet aborter kanske skulle minska något.
Tillbaka on topic så tycker jag annars att vi har en bra abortlagstiftning i Sverige där det skiljer ca 3 veckor på när man kan göra fri abort och de tidigaste födda barnen som man lyckats rädda. Så även om jag vill se att man börjar erbjuda adoption som ett alternativ skulle jag aldrig förespråka en lagstiftning som tvingar kvinnor att fullfölja en graviditet.
När man ändå är inne och diskuterar abort har jag uppfattat det som att uppföljningen när det gäller psykisk ohälsa efter aborter är bristfällig och att detta är något som skulle behöva ses över.
Med all respekt för ditt människovärde: Jag måste nog vara ärlig här. Det var dock inte din kropp som dödades, och om aborter sker i fall som inte är medicinska nödlägen vill jag själv helst inte ha någon del i dem som skattebetalare. Inte alls för själva pengarnas skull, utan för att jag inte vill ha någon del i någon blodsutgjutelse.
Just därför valde jag också att söka vapenfri placering på den allmänna värnpliktens tid. Jag kan inte tänka mig att bära vapen - av exakt samma anledning. Just därför är jag total-pacifist. Jag är emot allt dödande (även av djur) som rent praktiskt finns möjligt att undvika.
Skillnaden är att i ett medicinskt nödläge där det gäller kvinnans liv kan man inte rädda 2 liv, utan endast 1. Men i det absolut vanligaste abortfallet (utan allvarliga medicinska komplikationer) skulle 2 kunna räddas och 0 dö om abort inte väljs.
När endast 1 kan räddas så bedömer jag det som naturligt att rädda det mer mogna livet, och som att totalkonsekvenserna av det motsatta valet i regel blir värre.
Jag har fortfarande rätt att inte bara själv avstå från abort och animaliekonsumtion - utan också tala för det offentligt. Jag tänker inte avstå från den yttrandefriheten.
Jag tänker fortsätta tala för att inte välja nån blodsutgjutelse oavsett om denna är laglig.
Man måste inte göra allt som är lagligt.
Vet du inte att möjligheten till vapenfri tjänst fanns på den verkliga allmänna värnpliktens tid, och även (tror jag) idag när det är lite halvt om halvt värnplikt( då flertalet inte inkallas).
Jag bestämde mig för att jag inte ville bära vapen, inte ville ha del i blodsutgjutelse, ansökte och fick det godkänt, + besked att jag skulle vara placerad i civilförsvaret, men jag blev aldrig inkallad dit på övning.
Exakt vad var naivt med det jag gjorde?
Är det du säger i första meningen att jag inte har någon rätt att skriva ett inlägg i en tråd på ett socialt medium ? Om inte-Exakt vad menar du rent konkret med första meningen?
Ett foster är ingen cellklump. Ett embryo utvecklas under 8 veckor och ett foster under vecka 9-40.. Det är mycket stor skillnad på olika faser.
jag står fast vid den övertygelsen att ett foster har ett värde, och jag skulle aldrig, som vissa män gör, föreslå abort om jag var halva orsaken till en graviditet. (Kvinnan är andra halva orsaken.) Jag skulle snarare ta mitt ansvar som far.