Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

molly50 skrev 2024-11-04 14:26:11 följande:
    Det här skulle jag vilja ge dig en eloge för.
    Jag tycker det är bra att du vill ta ditt ansvar om du skulle göra en kvinna gravid.
    Men jag tycker samtidigt inte att man ska tvinga en kvinna att gå igenom en hel graviditet med allt vad det kan innebära med påfrestningar på kroppen osv,om hon inte vill.
    Det tycker jag är en självklarhet.

Tack för elogen, och tack för din egen goda ton. Även kvinnan har dock gjort ett val, nämligen exakt samma val som mannen, i att försätta sig i en situation som kan ge graviditet.

"Tvinga och tvinga"- Den diskussion jag för är snarare en etisk än en juridisk (och juridisk är ju den om tvång) diskussion. Jag talar för att från både mannens och kvinnans sida avstå från abort även om inte statens lag tvingar till det - alltså helt oberoende av lagstiftningen.

Jag tror att såväl embryot (vecka 1.8) som fostret (vecka 9-40) har ett värde och jag stöder att följa en väg som i etisk mening bejakar ett så´nt värde. Jag stöder då tanken på ett sådant

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-04 18:11:13 följande:
    Innan du har så mycket åsikter om kvinnors kroppar kanske du ska läsa på lite. I det som kallas vecka 1 är man inte gravid ens. Man räknar graviditeten från senaste mensens första dag. Det blir svårt att göra abort när det är 1-2 veckor kvar tills man eventuellt kommer att bli gravid.
    Det var naturligtvis inte så jag menade, och jag vet såklart detta, men jag skriver alltid snabbt, så jag korrigerar då till att jag tror på att även ett embryo (från befruktningen till vecka 8 så blir det rätt formulerat) och ett foster (vecka 9-40) har ett värde.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-04 18:46:53 följande:
    Varsågod!

Ja,absolut. Båda väljer ju att ha sex.
    Men allt för ofta så hör man framförallt män klaga på att kondomer är så osköna så de vill inte använda det.
    Sen blir de förvånade när de har gjort kvinnan gravid och börjar genast kräva att hon ska göra abort.

Ja,du tänker på fostret/embryot. Men tänker du på kvinnan och vad hon får gå igenom?
    Dels genom att genomgå en graviditet med allt vad det innebär och dels genom att tvingas till att genomföra ett ingrepp på sin kropp mot sin vilja.
    Ett ingrepp som kan orsaka sterilitet,även om risken är liten.
    Tycker du att det är lika rätt att uppmuntra män att göra en vasektomi så att de inte kan göra kvinnan gravid?
    Eller är det skillnad på män och kvinnor när det gäller ingrepp?

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Vilket ingrepp talar du om? Har jag sagt att en kvinna skall genomgå något ingrepp? Vilket ingrepp i så fall?

Jag har varken talat om kvinnlig eller manlig sterilisering. Förväxlar du mig med någon annan? Varför tar du upp ingrepp med mig?

Jag ser kvinnan och fostret som två skyddsvärda individer.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-04 19:46:11 följande:
    Som sagt , i vecka 1 är man inte gravid än, det finns alltså inget embryo. Varför tjatar du om vecka 1 gång på gång? Det blir som sagt väldigt svårt att göra abort då eftersom man inte är gravid. Men tydligen är det viktigt för dig att alla vet att du är emot att en kvinna som inte är gravid gör abort, hur det nu skulle gå till?

I vecka 2-4 går det inte heller. Man måste se att embryot sitter på rätt plats innan man gör en abort för att utesluta utomkvedshavandeskap (som kan vara livshotande) och det kan man inte förrän vecka 5 ungefär. Iallafall är det så i Sverige , vet inte om det är så överallt.

Och efter vecka 22 kallas det för barn. Du verkar ju ha väldigt dålig på sånt som har med graviditet och kvinnors kroppar att göra.
    Då känns det nästan extra fel att ha så mycket åsikter om det. Ska man ha så starka åsikter om ett ämne kan det vara bra att läsa på lite, en enkel googling är allt som hade behövts. 

Helt  enkelt för att jag alltid skriver mycket snabbt, och ju fler jag har att svara ju snabbare går det. Förlåt att det inte blev helt korrekt. Därför korrigerar jag.

Alltså ändrar jag till att jag tror att ett embryo från befruktning -vecka 8 och ett foster vecka 9-40 har ett värde.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 11:25:35 följande:
    Hade abort förbjudits hade vi haft massor av psykisk ohälsa i samhället. Mer än vi hade klarat av. 
    Vad har detta "förbud" med mitt inlägg att göra? Läste du inlägget innan du svarade?
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 11:26:30 följande:
    Varför ska sex, penetrerande såväl som icke-penetrerande räknas som mord? 
    Fast nu läste du inte mitt inlägg. Kolla igen. Så skrev jag inte. 
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 11:27:33 följande:
    Absolut har du det. Men du har inte rätt att bestämma vad en annan människa ska göra. Eller lägga dig i  

Exakt var har jag sagt något om att "bestämma"?

Exakt vad definierar du som "lägga sig i"? Är det enligt dig att "lägga sig i" om man tydligt skriver i en öppen debatt att man ser de flesta aborter som etiskt fel? Ja eller Nej?

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 11:29:30 följande:
    Din fru hade inte kunnat göra abort i v 1 även om hon ville eftersom hon inte ens är gravid då. 
    Jag har redan nämnt att det var för att jag alltid skriver fort. Jag  ändrar till första veckan efter befruktningen.
  • Anonym (Jag tycker)
    Thaleya1 skrev 2024-11-05 12:59:03 följande:
    Men hur kan du anse att ett embryo som är så ofärdigbildat ska ha ett likställt värde som en vuxen kvinna? 

Det känns vansinnigt enligt mig, flera organ saknas eller är outvecklade, kognitiv förmåga, nerver, sinnen osv saknas. För mig är det lika ovettigt som att jämställa värdet av en kvinna med en blomma på fönsterbrädan. Det är ett lov men det är ju långt ifrån lika värdefullt ur ett antroprocentriskt perspektiv som en blomma.

Återigen missförstås ett av mina inlägg. Troligen för att jag skriver från vinklar som ingen väntar sig i abortfrågan. Man svara på vad man väntar sig att jag ska skriva och inte vad jag faktiskt skriver. Känns fördomsfullt ibland

Jag har aldrig gjort någon jämförelse mellan kvinnans värde och embryots - eller mellan kvinnans och fostrets fr. o med vecka 9. Det ENDA jag sa var att jag tror på att både ett embryo och ett foster har ett värde -alltså INTE är VÄRDELÖSA -varken ett embryo eller ett foster (vecka 9-40).

Så ofta när folk svara mig svarar de på något annat än jag faktiskt skrivit.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-05 13:05:03 följande:
    Absolut. Alla kan vi dö. Ingen överlever döden. 
    Inte fysiskt, men  för min del tror jag att jag kommer att få vara med även efter min fysiska död. Jag planerar inte att lägga av för att kroppen gör det. Det tror jag på, bla utifrån mina egna erfarenheter, sådant jag själv har varit med om i  verkliga livet. Glad
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?