Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Svar på dina svar till mig:
1) Aborter i medicinska nödfall där inte båda liven kan räddas sa jag inget om. Jag förstår om man i ett fall där inte 2, men bara 1, liv kan räddas väljer det mera mogna livet. Däremot tror jag inte heller du vill ha det som kallas "fri abort" i 9 månader.
2) Jag tycker inte alls det är självklart. Om jag betalar landstingsskatt så gör det mig alltså till delaktig i blodsutgjutelse om abort i normalfallet (alltså när det inte är ett medicinskt nödfall) är helt eller delvis skattefinansierat. Jag tycker det är fel och har som medborgare all rätt i världen att tala för en ändring av det systemet och all rätt i världen att rösta på en person (fast idag finns vad jag vet inga sådana kandidater i något av landets landstingsfullmäktige) som skulle vilja ändra det.
3) Inte "gäller i rent juridisk" mening. Däremot har jag all rätt att tala för den etik jag - och faktiskt många gravida kvinnor också -tror på. Det är nämligen helt frivilligt att läsa mina ord. Ingen skall få tysta mig. Jag talar för min djupa övertygelse, och den som vill läsa mina ord har också all rätt att göra det.
Naturligtvis ringer jag inte på hos människor och säger att si eller så är etiskt. Däremot måste jag ju i ett öppet debattforum få uttrycka en åsikt i en etisk fråga.
Jag skäms inte en enda sekund för att jag faktiskt är troende samt aktiv i främst Svenska Kyrkan och i andra samfund, bla i den lokal församlingen av romerskkatolska kyrkan, och att jag också är för att som både man och kvinna följa det jag uppfattar som Guds lag vad gäller livets värde, även om inte statens lag kräver att göra det.
4) Jag har inte sagt att jag i rent juridisk mening bestämmer över någons kropp. Inte heller hindrar jag någon rent fysiskt från att göra abort. I DEN meningen respekterar jag andras val även om de går emot den etik jag stöder. Däremot måste det vara tillåtet att i en skriftlig debatt, där det dessutom är 100% frivilligt att läsa mina ord, tala för en viss etisk ståndpunkt. Ja, jag tror att en dag kommer både alla män och alla kvinnor att stå inför den totala och yttersta rättvisan. och den dagen tror jag inte det räcker med "att bara ha följt statens lagar"
5) Jag är i o f s ingen förespråkare av tesen att fri abort t.o,m.. vecka 18 (4 månader) är perfekt. Däremot är det inte lagstiftningsdiskussionen som intresserar mig mest, utan den etiska
Vi har redan klara regler i Sverige om abort, och ja, aborten är fri pga vi har fri sjukvård i Sverige.
Och man håller även på med att rädda mammans liv, och man aborterar om fostret inte är livsdugligt, annars gör man kejsarsnitt.
Enda gången man hör din retorik är när det är religiösa dårar i USA som pratar.
Men denna fria abort du pratar om där(För en sak är säker, det har precis ingenting med Sverige och göra.), kan du ge ens ett enda fall det skett
Det säger du bara för du har insett att 35500 berättar att det du säger inte funkar för dom och när deras förnuft i sex försvinner och hålla sig borta från graviditet.
Alla frågor är besvarade då, men såklart, kvar finns problemet med att du inte har rätt och med tanke på du missat så många som inte gör som du och jag.
Du har inte förstått att man kan bli gravid trots skydd och att siffran 35 500 enbart säger hur många som gjorde abort under 2023. Siffran talar inte om orsaken till aborterna.
Ne, faktisk ingen av mina frågor besvarades och du har ännu inte visat att du kan backa upp dina påståenden.
Men igen, det är så du fungerar.
Och återigen så missar du det faktum att man kan bli gravid trots skydd. Jaja, kan inte vara lätt att vara man och inte förstå någonting.
Allt är besvarat med 35500, som berättar att rent praktiskt så har inte folk det förnuftet du inbillar dig har i sex som du OCH jag har.
Det betyder att dina råd i sak är bra råd, men i den praktiska verkligheten så berättar det bara en sak att du missat en massa som inte har sunt förnuft i sex.