• klyban

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 12:24:33 följande:

1) EXAKT VAR skrev jag att jag skulle bestämma över någon annan? EXAKT VAR?

2) Nu gör jag i o f s visserligen inte "reklam för onani" här, men det är snarare för att jag inte tycker onani är speciellt "estetiskt", inte för att jag likställer det med abort, eller föreslår något lagförbud. Självfallet inte. Varken onani eller mens är principiellt en abgort. En HAPLOID CELL är nämligen något helt annat än en DIPLOID CELL. 

3) RKK anser inte att ett ägg eller en spermie är en individ. (Sedan tillhör jag i of s inte själv RKK,)

4) Jag har inte talat för att bli oönskat  gravid, så där  slår du in en öppen dörr.

1 SÅ det betyder inte då att du vill stoppa abort, för om du gör, så startar det samma tusendel att du vill bestämma över andras kroppar.

2 Dock ser vi den extremismen, fortplanta sig fortplanta sig osv..., och sex endast för skaffa barn och där ingår även onani

4 Vi behöver inga mer oönskade barn och abort är en bra hjälp att hindra detta.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 13:19:11 följande:

Med "stoppa" antar jag att du menar lagstiftning. Jag  säger i stället till män och kvinnor, avstå från abort ÄVEN OM den är laglig. Dvs jag är för att hålla en högre etisk standard i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss. Dvs för jag den rent etiska - inte den juridiska -diskussionen.

Jag har aldrig sagt att man måste fortplanta sig. Inte heller har jag sagt att det bara är då penetrerande sex är rätt. Exakt vem säger "sex bara för att få barn"? Exakt vem? Sedan är det en helt annan sak att jag kan tycka att onani inte är så väldigt estetiskt- men det har inget med aborter att göra. Det hör inte till denna tråden alls.

För det första är det väl bättre att det inte blir någon graviditet alls (?) och för det andra händer i vissa fall att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat, t.ex. när olika omständigheter i livet ändras.

Bra du inte vill göra lag, men varför ska du påverka andra människor om något du inte ens har med att göra?

Nej, men de som finns här om abortförbud på riktigt, har just såna tankar också.

Ja, om sex vore så enkelt att man var förnuftig när man har sex, ja, då skulle ju det inte vara 35500 aborter 2023.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2024-11-08 14:00:23 följande:
    Det handlar kanske om incels. Men kanske framförallt om män som vill styra över kvinnor.
    Det är ju bara att läsa TS kommentarer här i tråden.
    Mannen ska styra,kvinnan ska lyda.
    Och hellre än att leva under de premisserna så skulle jag leva ensam.

Det är sjuklig hybris att en del PÅ RIKTIGT tycker detta.

Är samma som du, ingen ska styra mig och leva jämte mig.(Och haft såna i mitt liv och före sambo, för det faktiskt kvinnor som inbilla sig att de kan styra män också.)

Men det bästa är att det är en som gillar vara undergiven eller tvärtom.
    För i såna förhållanden fungerar ju det om en bestämmer det mesta, jag tillhör inte den gruppen utan man ska vara helt fri(Monogamt förhållande är en självklarhet, och det finns mer såna halmgubbar som är självklara för mig.)

• klyban
    molly50 skrev 2024-11-08 14:30:06 följande:
    Jag har också levt med en man som försökte styra mig.
    Det var bara en av anledningarna till att jag dumpade honom.

Jo,jag vet att det även finns kvinnor som vill styra,och det är lika illa.

Kändes som det var illa helt klart, men jag drog, för tål inte någon ska styra en som en docka med snören.
    Och personen blev arg också när jag sade detta funkar inte och att jag vill inte bli styrd på det sättet.(Det borde varit jag som var arg och när jag tänker på det, men och andra sidan desto mindre mer tid där var bättre än starta ett bråk som inte skulle ge någonting.)

Dom borde ha en egen datingsida och där de berättar att de vill vara den undergivna eller den bestämmande.(Och vi pratar nu då inte om alternativa sexualiteter, för gissar en del kommer inbilla sig detta.)
    För misstänker såna förhållanden kan fungera riktigt bra.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-08 14:47:53 följande:
    Rätt många abort görs pga våldtäkt. 

Vad är rätt många???
    10st?

För du gör ett påstående utan berätta vad det handlar om, och frågan är om det är så många aborter ens.

molly50 skrev 2024-11-08 19:20:05 följande:
    Ja,det gjorde du rätt i.

Ja,precis. Fast det är ju inte alltid det fungerar med att skriva vad man säker heller. Man brukar ändå få mess från sådana som söker annat. I alla fall om man är kvinna.
    Men nu tror jag att vi hamnade lite OT.

Ja det gjorde vi, dock intressant som sidoämne och så.
    Men problemet med en sådan datingsida, det är att psykopater får en chans att hitta såna de kan trycka ned i skorna och rätt troligt psykiskt misshandlar dom.

Det gör inte riktigt en som bara vill vara den som bestämmer och en som gillar det som partner, för där är det mer en symbios.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-08 23:51:52 följande:
    Beror på hur många våldtäkter det begås i Sverige varje år och hur många som resulterar i en graviditet. Men skulle tippa på 85-90% av de våldtäkter som resulterar i graviditet gör abort. Så ja, det är en hel del abort och definitivt mer än 10st. 

Mitt påstående handlade om att rätt många aborter görs pga våldtäkt. Det framgick tydligt av inlägget du citera. Du till och med svarade på det, för att i nästa mening inte alls heta vad påståendet handlade om... 

SÅ du menar att våldtäktsmän väntar till kvinnan har möjligheter att bli gravid :lol::lol::lol::lol::lol:
    DU gör ett påstående du helt saknar saklig grund för, återkom när du har sakligheten som stödjer dig, för nu kan det lika gärna var 10st bara.

EpicF skrev 2024-11-09 00:09:54 följande:
    Förresten, när kommer svarar på frågorna jag ställt dig? 

Jag skriver de igen:

1. Inte förstår mig på biologin? Vad pratar du om? 

2. Så berätta för, vad har jag fel? 

3. Och igen, eftersom du glömde berätta: Så, vad var det jag hade fel?

4. Och vad är det jag vet lite om sex? 

5. Vad är det jag inbillar mig inte existerat?

6. Och igen, eftersom du glömde berätta: Och ingen, vad har fel i? 
    7. Och igen, eftersom du glömde berätta: Vad är det jag inte förstår?

(8. Är detta något du tänker svara på eller tänker du försätta med ditt meningslösa babbel?)
    9. Och var har jag skrivit att jag tror jag är "mallen för sex"?
    10. Vilken metod för att inte bli gravid jag skrivit om och var har jag påstått att denna metoden skulle gälla alla? 

11. Alla är som mig? 

12. Och exakt var har jag skrivit att alla är som mig? 

12 (!) frågor har du fått om saker du påstått, men du vägrar att svara på dessa 12 (!) frågorna. 

Du häver ur dig att folk skriver och påstår saker men du kan aldrig säga var de har skrivit detta... 

Troligen blir det aldrig svar på de 12 (!) frågorna du glömt att svara på eftersom det är de vanliga med dig. 

35500 aborter förra året svarar på alla frågor och att du inte förstår att alla inte är som du.
    För man tycker en siffra på 35500 skulle berätta något för dig, men du ser det som ett problem ser jag och där du inbillar dig att är som dig och inte att biologin och sex gör att förnuftet åker ut genom fönstret.

Hur kan du inte veta såna här saker?
    (Och du accepterar inga svarar som säger du har fel, det vet alla som har med dig och göra.)
    Och komiskt nu har dessa få rader svarat alla dina frågor, vilket bara kommer innebära samma frågor igen och ett par nya, för svara på något är liksom inte din sak och för du vet att du inte har svar och pga de kommer berätta att du har fel.

Och du har fel, för förnuft är inget som följer sex så mycket, en del har förnuft, och en hel del har inte och skydda sig mot graviditet är det sista dessa tänker på.(Och det verkar du har stora problem att greppa, kanske 35500 vore en fingervisning för dig att du inte förstår???) :lol:

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-09 11:36:14 följande:
    Våldtäktsnabben väntar till kvinnan kan bli gravid? 

Jag tvivlar på att våldtäksmanen vet när kvinnan han ska våldta har ägglossning. Med det behöver han helle ringe veta för att våldtäkten han utför ska resultera I en graviditet. De flesta våldtäksmän har inte kondom, vilket innebär att det har tvingande oskyddat sex med en kvinna. Oskyddad sex vet de flesta män (och kvinnor) kan resultera i en graviditet. Men du verkar inte ja förstått det. . 🤔

Så lite som 10 är det knappast. Vet du hur många våldtäkter det begås i Sverige per år? Både som anmäls och som inte anmäls. Glöm inte de våldtäkterna som sker i en fast relation. 
    klyban skrev 2024-11-09 10:44:52 följande:

SÅ du menar att våldtäktsmän väntar till kvinnan har möjligheter att bli gravid :lol::lol::lol::lol::lol:
    DU gör ett påstående du helt saknar saklig grund för, återkom när du har sakligheten som stödjer dig, för nu kan det lika gärna var 10st bara.

35500 aborter förra året svarar på alla frågor och att du inte förstår att alla inte är som du.
    För man tycker en siffra på 35500 skulle berätta något för dig, men du ser det som ett problem ser jag och där du inbillar dig att är som dig och inte att biologin och sex gör att förnuftet åker ut genom fönstret.

Hur kan du inte veta såna här saker?
    (Och du accepterar inga svarar som säger du har fel, det vet alla som har med dig och göra.)
    Och komiskt nu har dessa få rader svarat alla dina frågor, vilket bara kommer innebära samma frågor igen och ett par nya, för svara på något är liksom inte din sak och för du vet att du inte har svar och pga de kommer berätta att du har fel.

Och du har fel, för förnuft är inget som följer sex så mycket, en del har förnuft, och en hel del har inte och skydda sig mot graviditet är det sista dessa tänker på.(Och det verkar du har stora problem att greppa, kanske 35500 vore en fingervisning för dig att du inte förstår???) :lol:

Nej, 35 500 abort är inte svaret någon av mina frågor till dig. Har du verkligen  glömt att du har frågar mig saker som inte har med abort?

Det enda 35 500 berättar är att det var så många aborter som genomfördes i 2023. Hur många av de som var pga våldtäkt berättas inte. Förövrigt så var 60% av de 35 500 aborterna innan vecka 7, dvs tidiga aborter. 

Jag skulle tippa på att av de 35 500 aborterna så är ca 30-35% pga våldtäkt som anmäls. Dvs över 10 600 aborter. 85-90% av det är mer än hälften. (Om du inte förstår vad ordet tippa betyder så får du slå upp det)

Sedan ska vi inte glömma alla våldtäkter som inte anmäls och de som sker i en relation.  Då siffran högre. 

Som jag visste svarar inte du på frågorna denna gången heller. Är väl för att du inte kan svara på den eftersom du inte kan backa upp det du påstår bla jag har skrivit. 

Återigen, vara för att DU tappar allt ditt sunda förnuft  id sex och "glömer" dra på kondomen så finns det massor som inte gör detta. 

Med tanke på hur många som har sex daglige  så är 35 500 abort inte är hög siffra. Sedan kan man också bli gravid även om man använder skydd. Det verkar du ha glömt helt. 

Jag har gjort abort två gånger. En gång pga våldtäkt och en gång pga att jag som 18 åring blev gravid trots skydd (igen). 

När ska du berätta om alla dessa våldtäkter med en graviditet som följd, för nu säger du många och jag undrar vad är många.
    1, 2 3, många?

Och du ger en helt sjukt hög siffra, och den siffran skulle först kunna uppnås om just våldtäktsmannen visste exakt när det gick och göra graviditet.
    Du inbillar dig väl in denna siffra, för då per automatik berättar du att våldtäktsmannen vet, och det låter fullständigt osannolikt.

Varför du dina påståenden ifrån, nått ställe som har saklighet och fakta?(För just nu ser det inte alls ut som så.)

35500 aborter 2023 berättar att män och kvinnor inte gör som oss, och skyddar oss från graviditet om vi inte vill ha en.
    Det är vad detta antalet berättar, och påstår du att du har rätt mer än rent tekniskt i hur man skydda sig, ja, det vore makabert att du inte förstår att vissa som har sex, så är det sista dom tänker på att skydda sig, och då är det redan över.

Och jo, dessa 35500 är svaret på alla dina frågor och vem som har rätt och att vi alla är olika med sex och att vissa har tappat sitt förnuft vid sex.
    Hur kan du inte veta om såna här saker?

Låter som lite för mycket fantasi och som du läst lite för mycket romansböcker och inbillar dig det är en verklighet.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-09 12:56:30 följande:
    Jag läste någon siffra som då var < 1%, men minns inte när.

Användaren hade lite lite högre siffror än så :lol::lol::lol:
    Eller jag menar mer GIGANTISKT mycket högre siffror än så :lol:

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-09 13:06:29 följande:

Jag tror inte att du heller vill ha fri abort i 9 månader, så vi tycker nog alla att abortlagar ska finnas, men lagstiftningen är inte det jag är mest intresserad av, utan själva etiska diskussionen.

Med den logiken ( "inte har med att göra")så får man ju aldrig diskutera etiska frågor om någonting alls, men jag tycker det ska vara tillåtet att diskutera. Jag kan jämföra med om jag deltar i en djurrättsdemonstration och en köttätare ser våra plakat och säger "det där har du inte med att göra". Men jag fortsätter ändå bära mitt plakat - för kärleken till livet/levande varelser driver mig.

Dessutom är jag om jag betalar landstingsskatt och om landstingspengar går till aborter inblandad, och jag vill inte ha någon del i blodsutgjutelse. Därför stör mig landstingspengar till aborter, om det inte är aborter i medicinska nödsituationer.

Oförnuft ser jag inte som ett etiskt skäl som rättfärdigar aborter i en rent etisk mening. Dessutom finns också många andra anledningar  till att aborter sker.

Självklart ska abort vara gratis i Sverige och att man ska rädda kvinnans liv även om det är i 9:e månaden.

Som du diskuterar, så talar du om för dom vilken etik som gäller, det funkar inte så alls.
    Eller ja, mer än man anser ha bättre moral och den andras inte har betydelse, så betyder att man berättar för vad dom vad ska göra.
    Dock har du inget med deras kön att göra ens, så varför en hybris du kan dyka in och moralisera en som vill göra en abort för, för det låter ju rätt religiöst anfallsvinkel faktiskt.

Själv är jag emot abort med mig som part, dock respekterar jag kvinnas val oavsett vad jag tycker om detta och av en så troligt enkel anledning att det är hennes kropp, INTE MIN att bestämma över.

Svenska abortlagar är perfekta och idag är det precis ingenting man behöver göra med dessa och pga de fungerar så otroligt bra.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-09 14:52:26 följande:
    Fortfarande inget svar. Jaja, som jag förväntade. 

Du får fråga alla de som blivit våldtagna och gravida om de gjorde abort, om du vill ha en exakt siffra. Så lycka till med det. 

Nej, det är inte sjuk högs siffror. Det rätt låga siffror faktiskt. 

Antalet abort under 2023 berättar enbart att det var de antalet abort som gjordes. De berättar ingenting om varför de gjordes. Om det var för att man slarvade med skydd, blev gravid trots skydd eller att barnet inte kom til att överleva. 

Du fick ett svar igen, men du förstår att det berättar att jag har rätt och du bara prata om såna som dig och mig.
    Det berättades att graviditet efter våldtäkt är inte dina siffror som var GIGANTISKA, utan knappt 1% och att de flesta gör abort är ju rätt självförklarande.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-09 15:08:54 följande:
    1. Inte förstår mig på biologin? Vad pratar du om? 
    Ditt svar: 35 500

Det är ett väldigt udda svar, som inte ens varar på frågan. 
    2. Så berätta för, vad har jag fel?  
    Svar: 35 500

Ditt svar som ger svarar inte ens på min fråga.
    3. Och igen, eftersom du glömde berätta: Så, vad var det jag hade fel?

Samma här, det är inget svar på min fråga. 
    4. Och vad är det jag vet lite om sex? 

Det var ett väldigt märkligt svar. 
    5. Vad är det jag inbillar mig inte existerat?

Jaha, så 35 500 (vad?) är vad jag har inbillat mig inte existerar... Ok, ett till icke-svar
    6. Och igen, eftersom du glömde berätta: Och ingen, vad har fel i? 

Jaha, så 35 500 är alla de gånger du glömt att berätta vad jag har fel i. Och hur svarar set egentligen på frågan vad jag har fel i?
    7. Och igen, eftersom du glömde berätta: Vad är det jag inte förstår?

Jo, jag förstår att du 35 500 gånger hae glömt att berätta vad jag inte förstår. Men det svarar tyvärr inte på frågan. 
    (8. Är detta något du tänker svara på eller tänker du försätta med ditt meningslösa babbel?) 

Ok, så du tänker svara 35 500 gånger.. när då? Eller fortsätta med ditt meningslösa babbel 35 500 gånger? 
    9. Och var har jag skrivit att jag tror jag är "mallen för sex"?

Ok, så jag jar 35 500 gånger skrivit att jag är "mallen för sex". Ok, men var hag jag isåfall skrivit det? 
    10. Vilken metod för att inte bli gravid jag skrivit om och var har jag påstått att denna metoden skulle gälla alla? 
    Svar: 35 500 Metod 35 500. Jaha, och vad är det för metod och var har jag skrivit det?
    11. Alla är som mig? 

Och, så 35 500 personer är som mig? Och hur tänker du då? Har du glömt att alla individer är enskilda? 
    12. Och exakt var har jag skrivit att alla är som mig?
     Svar: 35 500 Så 3500 gånger har jag skrivit att alla är är som mig. Ok, men exakt var detta skrivet?

Dina svar är väldigt märkliga ocj udda. Och de svarar överhuvudtaget inte på frågorna om dina påståenden. 

Men å andra sidan så är detta väldigt vanligt när det kommer till dig. Du häver ur dig påstående om vad andra har skrivit till höger och vänster med vägrar backa upp dina påståenden. Fortsätter bara med samma meningslösa babbel. 

Yup, 35500 abort berättar dina påstående att folk är förnuftiga och använder preventivmedel, och när jag säger det är inte alls så att de är förnuftiga.

Och det berättar svaret 35000 på samtliga dina frågor, men problemet är inte det, utan att du inte klarar av att se att det blev fel för dig där, och där du försöker inbilla sig att alla är lika förnuftiga som dig och mig i sex.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-09 17:55:52 följande:
    Jag har läst högre siffror än det
    Läs igen då :lol:
    EpicF skrev 2024-11-09 17:56:34 följande:
    Nej, fortfarande inte fått något svar. 

Det säger du bara för du har insett att 35500 berättar att det du säger inte funkar för dom och när deras förnuft i sex försvinner och hålla sig borta från graviditet.

Alla frågor är besvarade då, men såklart, kvar finns problemet med att du inte har rätt och med tanke på du missat så många som inte gör som du och jag.

EpicF skrev 2024-11-09 17:58:44 följande:
    Har på något sätt igen missat att man kan bli gravid trots skydd? Och att alla aborter inte göra gör att man har slarvat? 

Nej, svaret 35 500 svarar inte på några av mina frågor och det bevisar inte heller något av dina påståenden. 

Vad var det som "blev fel för mig"?

Jaha, så nu är kunnig i sex. Nyss var kunde jag väldigt lite om sex. Hur ska du ha det? 

Sade att vi har de som inte är förnuftiga som dig och mig, varför missar du denna gruppen för? :lol:
    Det handlar ju inte om den praktiska funktionen av preventivmedel, utan att den inte används alls för de saknar förnuft när de är kåta :whoco5:

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?