• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

molly50 skrev 2024-11-11 18:18:37 följande:
    Jag har inte sett att någon här har diskuterat fri abort fram till nionde månaden,men ok.
    Är väl ingen utom Anonym (Jag tycker) som tagit upp frågan. 
  • EpicF
    molly50 skrev 2024-11-11 20:27:17 följande:
    Nej,precis. Inte vad jag har sett,i alla fall.
    Utom möjligen TS som tycker att man ska behålla barnet och sen adoptera bort det om man inte vill behålla.
    Det verkar iochför sig anonym (Jag tycker) också anse.
  • EpicF
    molly50 skrev 2024-11-11 21:56:39 följande:
    Ja,det är väl de två som jag har sett uttala sådana åsikter.
    Och klyban med sina märkligs påståenden. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-12 06:34:13 följande:

Vi kan koka ned det till att användaren sade att det är så enkelt att låta bli att gravid, vilket jag kan hålla med om är generellt.
    Men att inte alla är lika förnuftiga som oss i sex, och andra så flyger förnuftet ut genom fönstret och att preventiva medel i sex är något som de inte ens funderar på och att 35500 aborter 2023 bevisar detta att alla är inte lika förnuftiga i sex.

Så otroligt märkligt var det Flört

(Intressant användaren vill inte diskutera med mig mer, men nu gör det sekundärt, visst är det märkligt.)

molly50 skrev 2024-11-11 22:42:39 följande:
    Man kan ju hoppas på det.

Var har jag påstått att det är så enkelt att låta bli att bli gravid?

Eftersom man kan bli gravid med skydd så är det inte alls alltid enkelt att låta bli att bli gravid. 

Att jag inte har lust att diskutera med dig handlar om att du påstår saker (som infaller ovan) men vägrar sedan backa upp ditt påstående. 
    klyban skrev 2024-11-12 06:34:13 följande:

Annars gör man ju bara kejsarsnitt och räddar både mamman och barnet.

Varför tror du att det bara är att göra ett kejsarsnitt för att rädda mamman och barnet? Istället för abort?

Vet du ens vad ett kejsarsnitt är? 
    Det är inte ett enkelt ingrepp som du vill påskina... 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 12:57:14 följande:
    Där sätter faktiskt även svensk lagstiftning gränser.
    Nej?
  • EpicF
    molly50 skrev 2024-11-12 13:05:41 följande:
    Nu är det väl så också att även om man skyddar sig enligt konstens alla regler så kan man ändå bli gravid.
    Så det enda sättet att skydda sig helt från att bli gravid är att avstå penetrerande vaginalt sex.
    Men det är en annan diskussion.

Ja,abortlagarna i USA är helt sjuka.
    Eller sterilisera sig som kvinna. Det är säkrare och går inte att revesera som för män. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 15:39:00 följande:
    Mina källor är bla att ha tagit del av människors egna berättelser, både människor jag aldrig träffat och i min närmaste krets.
    Anekdoter med andra ord. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 16:07:15 följande:

Nu ,missförstod du en sak igen. Jag har aldrig sagt "sluta ha sex för njutningens skull". Var fick du det ifrån?.

Självklart säger jag inte att 15-åringar ska bli gravida-absolut inte. Absolut absolut absolut absolut inte. Jag säger inte heller att det är lämpligt med sex med någon då. Jag skulle inte vara för att min 15-åriga son eller dotter om jag hade en hade sex. Man är förresten inte myndig förrän vid 18. Det finns de i 15-årsåldern som valt att behålla, och min vigselprästs dotter var gravid vid 16. Han och hans fru valde att hjälpa henne i stället för att säga "göra abort" och blev morföräldrar till ett älskat barnbarn, men som sagt säger jag inte att man ska bli gravid vid 15.

Sedan uttalar jag mig i en debattspalt, Jag ringer inte upp en gravid 15- eller 16.åring och säger vad jag tycker. Jag argumenterar inte med enskilda personer på det sättet. Jag tänker bara att jag i den allmänna stämningen gärna ser ett uppvärderande i hur måna tänker om ett fosters värde.

Jag tycker inte man ska stanna kvar hos den som misshandlar och bli mer misshandlad. Däremot tycker jag det är bra att misshandlare polisanmäls och t.ex åker i fängelse

I Sverige är man byxmyndig vid 15, vilket innebär att man kan ha sex lagligt då. Du som föräldrar kan tyvärr inte hindra detta. 

Oavsett om de hade sagt att deras dotter skulle göra abort så hade det varit dotters beslut och inte deras. Samma sak med att behålla. Dotters beslut, inte deras. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-12 17:06:17 följande:

Ja, så simpelt var det och inget märkligt alls.

Ja, man gör kejsarsnitt då, har aldrig pratat om det är komplicerat eller inte.

Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 10:15:36 följande:

Vad menar du med ?Annars gör man bara kejsarsnitt och räddar både mamman och barnet?? Vilka situationer tänker du på då? Ja akutsnitt är ju till för att rädda både mamma och barn och det görs ofta, jag behövde själv göra det med mitt andra barn. Men tror du själv att det finns situationer där aktivt väljer att inte göra det för att barnet ska dö? Hur tänkte du där? Vilka situationer skulle det vara? 

Om man avbryter en graviditet efter vecka 22 för att rädda mammans liv försöker man rädda fostret också. Så ser lagen ut. Oavsett om man avbryter genom att sätta igång förlossningen eller genom kejsarsnitt. Jag tror att det är så att för tidigt födda barn klarar kejsarsnitt sämre än en vanlig förlossning men jag är inte helt säker. Det är iallafall vanligare att sätta igång förlossningen än att göra kejsarsnitt i såna situationer. 

Ibland avbryter man för att barnet har så svåra skador eller missbildningar att det inte kan överleva efter förlossningen och då är det bara grymt att mamman ska behöva gå hela graviditeten med ett barn som inte kommer att klara sig. Och grymt mot barnet också som kanske lider eller kommer att lida. Det är väldigt sorgligt och måste vara fruktansvärt att gå igenom men det är inte någons fel. Och då hjälper det inte med kejsarsnitt. Avbryter man pga till exempel infektion eller havandeskapsförgiftning så gör man det för både mamman och barnets skull och då försöker man rädda barnet också som sagt. Nu pratar jag alltså om avbrytande efter vecka 22 , inte abort. Man kan inte göra abort efter vecka 22, då heter det avbrytande av graviditet. 

Nej, man gör inte kejsarsnitt iställer för en abort för att rädda mamma. 

Ett kejsarsnitt är en stor bukoperation som man aldrig gör i onödan och absolut inte istället för abort. Att du ens kan påstå det visar hur okunnig du är. 

Man får inte ens kejsarsnitt om barnet är dödfött. 

Och diskussionen kommer ifrån aborter i nionde månaden, som handlar om att rädda liv på mamman pga icke livsdugligt foster och att de i de andra fallen istället kör kejsarsnitt och pga de har chansen att rädda bägge då.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 12:57:14 följande:
    Där sätter faktiskt även svensk lagstiftning gränser.

Nej, man räddar mammans liv även sent, och lever fostret gör man ett kejsarsnitt och försöker rädda fostret.

Nej, man gör inte kejsarsnitt när man avbryter en graviditet sent pga ett livsdugligt foster/barn. Och nej, mam gör inge kejsarsnitt varken för att rädda mamman eller rädda båda om det inte är absolut nödvändigt. 

Mycket få graviditeter avbryta så send som efter v 22. 

Nej, man gör inte kejsarsnitt för att rädda mammans liv om barnet lever. Det allra för både barn och mamma är att föds vaginalt. Kejsarsnitt är sista utvägen. 

• EpicF

De är skumma i USA, men just detta att lagen ser ut som vem som helst kan göra abort vid 9månader och utan anledning, syftet är ser jag som att man inte ska behöva blanda in rätten i snabba lägen, som tex där i Texas där mamman fick plikta med sitt liv och för ingen vågade ta i henne pga lagarna och rädsla för stämningar.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 13:20:57 följande:

1)Det var ingen halmgubbe, utan du nämnde ju just sådana fall.

2)Nej. Nu är du ologisk. Demokrati innebär också att ett beslut kan ändras också. Det är alltså inte emot demokratins spelregler att arbeta för att något skall ändras.

3) Vaddå inte har med Sverige att göra. Det görs många aborter i Sverige/ capita

4) Där faller ditt påstående platt till marken. Det är inte att äga någons kropp att skriva ett inlägg på internet, i en etisk fråga. Det är 100%  frivilligt att läsa ett inlägg av mig, och jag hindrar ingen rent fysiskt från att göra abort. Däremot har jag rätt att skriva ett inlägg. Jag kan göra en jämförelse. Jag råkar också vara djurrättsaktivist, och då kan ju lika gärna en köttätare som ser mitt plakat säga "du äger inte min kropp/ lägg dig inte i vad jag konsumerar"- men det har jag ju aldrig påstått att jag gör-äger. Skall det också vara förbjudet att genomföra en djurrättsdemonstration för att carnivorer tycker att ´man har fel?

5)I så fall är det alltid hybris  att ha en åsikt i en etisk frågeställning. Det finns alltid någon som tycker annorlunda och kan säga att det är hybris. Dessutom finns det många gravida kvinnor som håller med mig + att jag påstår inte att jag i all frågor har mer rätt än någon annan. Jag har säkert fel i många frågor, och det har nog du också.

6) Exakt vilket USA-argument? Det var väl du som tog upp det landet när du påstod att jag bara säger något när någon där har sagt något?. 

7) Nej, ingen halmgubbe. Du drog upp usa (där de 50 delstaterna har helt olika abortlagar och situationer). Du pratade om att jag bara säger någon om någon där har sagt något, men jag för en helt självständig diskussion.

8) Jag har inte talat så mycket om de senaste aborterna alls. Förväxlar du mig med någon annan? Däremot nämnde jag någonstans att de flesta (troligen även du) tycker det är rimligt med någon form av abortlagar i slutet och att det också finns bestämmelser till och med i Sverige. 

ELLER menade du det att jag  nämnde att vissa delstater i USA i princip inte har några gränser för fri abort även långt fram i graviditeten. Jag har aldrig sagt någon om antalet sådana aborter, att de skulle vara många etc. Aha-Det var kanske det du menade där med "usa". Men det är i all fall fel att påstå att jag bara säger något sedan någon annan sagt något (i usa?????).

Så du visste inte om att preventiva medel inte är 100%?

Inte ens USA tillåter abort i 9 månaden. 

Alla vet det, förutom du. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?