• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

klyban skrev 2024-11-09 15:10:12 följande:

Du fick ett svar igen, men du förstår att det berättar att jag har rätt och du bara prata om såna som dig och mig.
    Det berättades att graviditet efter våldtäkt är inte dina siffror som var GIGANTISKA, utan knappt 1% och att de flesta gör abort är ju rätt självförklarande.

Nej, fortfarande inte fått något svar. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-09 15:12:07 följande:

Yup, 35500 abort berättar dina påstående att folk är förnuftiga och använder preventivmedel, och när jag säger det är inte alls så att de är förnuftiga.

Och det berättar svaret 35000 på samtliga dina frågor, men problemet är inte det, utan att du inte klarar av att se att det blev fel för dig där, och där du försöker inbilla sig att alla är lika förnuftiga som dig och mig i sex.

Har på något sätt igen missat att man kan bli gravid trots skydd? Och att alla aborter inte göra gör att man har slarvat? 

Nej, svaret 35 500 svarar inte på några av mina frågor och det bevisar inte heller något av dina påståenden. 

Vad var det som "blev fel för mig"?

Jaha, så nu är kunnig i sex. Nyss var kunde jag väldigt lite om sex. Hur ska du ha det? 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-10 13:36:19 följande:
    Läs igen då :lol:
    Nej, jag behöver inte läsa igen. 
    EpicF skrev 2024-11-09 17:56:34 följande:
    Nej, fortfarande inte fått något svar. 

Det säger du bara för du har insett att 35500 berättar att det du säger inte funkar för dom och när deras förnuft i sex försvinner och hålla sig borta från graviditet.

Alla frågor är besvarade då, men såklart, kvar finns problemet med att du inte har rätt och med tanke på du missat så många som inte gör som du och jag.

Du har inte förstått att man kan bli gravid trots skydd och att siffran 35 500 enbart säger hur många som gjorde abort under 2023. Siffran talar inte om orsaken till aborterna. 

Ne, faktisk ingen av mina frågor besvarades och du har ännu inte visat att du kan backa upp dina påståenden.

Men igen, det är så du fungerar. 
    EpicF skrev 2024-11-09 17:58:44 följande:
    Har på något sätt igen missat att man kan bli gravid trots skydd? Och att alla aborter inte göra gör att man har slarvat? 

Nej, svaret 35 500 svarar inte på några av mina frågor och det bevisar inte heller något av dina påståenden. 

Vad var det som "blev fel för mig"?

Jaha, så nu är kunnig i sex. Nyss var kunde jag väldigt lite om sex. Hur ska du ha det? 

Sade att vi har de som inte är förnuftiga som dig och mig, varför missar du denna gruppen för? :lol:

Det handlar ju inte om den praktiska funktionen av preventivmedel, utan att den inte används alls för de saknar förnuft när de är kåta :whoco5:

Och återigen så missar du det faktum att man kan bli gravid trots skydd. Jaja, kan inte vara lätt att vara man och inte förstå någonting. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 12:00:14 följande:

För det första har du missat att jag snarare för den etiska än den juridiska debatten. Dvs jag säger snarare : Se fostret som värdefullt-/Avstå från abort även om den  är laglig än jag säger skärp lagen (dvs det du benämner "rättigheter")

För det andra, om vi nu ändå skall nämna lagstiftning, så tror jag inte att du heller vill ha fri abort i 9 månader. Jag tror att även du är föra tt någon form av abortlagstiftning skall finnas. Det måste i så fall vara tillåtet att diskutera hur en sådan skall se ut.

För det tredje är det inte narcissistiskt. Med den logiken blir ju alla åsikter i alla omdebatterade frågor narcissism. Alla som har en åsikt i något anser ju att man själv har rätt i den - faktiskt så även du. Har du tänkt på det?  Dessutom grundar jag inte etiken i mig själv. Jag grundar den i det här fallet på "du ska inte döda", på den etik som redan finns och som ledde t.ex. till att vi kristna unga män på den allmänna värnpliktens tid brukade söka vapenfri placering.

Jag har inte sagt att jag i mig själv är på något sätt god (det är jag inte), eller att jag skulle ha rätt i precis allt. Däremot kan jag ju tänkas ha rätt i åtminstone någon fråga, t.ex denna. Det är inte högmod att tro att man har rätt i åtminstone någon fråga i livet. Om "högmod går före fall" gäller generellt så gäller det alla, även dig.

Du tar upp detta med fri abort i 9 månader, men det är ingen som påstått att man bör ha fri abort i 9 månader. Så varför ts upp det? 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-11 13:26:41 följande:

Allt är besvarat med 35500, som berättar att rent praktiskt så har inte folk det förnuftet du inbillar dig har i sex som du OCH jag har.
    Det betyder att dina råd i sak är bra råd, men i den praktiska verkligheten så berättar det bara en sak att du missat en massa som inte har sunt förnuft i sex.

Tror du på allvar att preventivmedel är 100% säkert? 

Tror du alla aborter är pga folk inte vill ha barn? 

Du är helt oförmögen att se att man också gör abort om fostret inte är livsdugligt, dvs inte kan överleva utanför magen eller har sjukdomar/handikapp som inte ger livskvalitet. Att man faktiskt kan bli gravid trots preventivmedel. Att folk gör abort pga de var väldigt unga (ner 13-14 år), att folk för abort för att de blev våldtagna eller för att de helt enkelt inte vill ha barn men ändå blev gravida trots skydd. 

Att ditt sunda förnuft (om du ens har något från början? 🤔) försvinner ut genom fönstret så fort du ska ha sex så att du blir helt oförmögen att dra på en kondom är ditt problem. 

Siffran 35 500 talar enbart om så många aborter gjordes under år 2023. Den talar inte om något om varför dessa abort utfördes. Men det är du helt oförmögen att ta in eftersom du som vanligt inte tar in riktig fakta. 

Diskussion med dig är avslutat eftersom du inte tar in fakta och inte kan backa upp dina påståenden. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-11 13:26:41 följande:

Och man håller även på med att rädda mammans liv, och man aborterar om fostret inte är livsdugligt, annars gör man kejsarsnitt.

"..annars gör man kejsarnittet"? 

Nej, man gör aldrig kejsarsnitt vid en abort. Tror du det har du missförstått. 

Och nej, man gör inte alltid kejsarsnitt för att rädda mammans liv. Så länge det är ofarligt så förespråkar man vaginal förlossning, även vid förlossning av dödfödda. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 13:40:53 följande:

Vad gäller embryon i en IVF-situation skulle jag personligen undvika att över huvud taget komma i en IVF-situation med flera embryon. Jag skulle hellre helt avstå från att bli far än vara inblandad i en situation där embryon förstörs. Jag vill inte personligen vara en orsak till att man gör så med embryon.

Då får vi hoppas att du och din partner aldrig kommer hamna i IVF-svängen eftersom man alltid tar fram fler embryon än ett. 

Det är dock inte alltid de förstörs. Det kan man välja. Men man kan också välja att skäna till andra barnlösa och även frysa ner i några år till. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 14:02:23 följande:

Därför att även de som talar "mot förbud" själva ofta är för någon form av "förbud"- någon typ av begränsning - dvs att det är inte så enkelt som en del framställer det - att det bara finns 2 möjliga lagstiftningar-antingen totalförbud eller helt tillåtet i alla situationer. Jag vill alltså få fram nyanserna i ämnet.

Det finns i själva verket hur många teoretiskt möjliga mellanting som helst rent juridiskt. Sverige har t.ex 18 veckor fri abort, medans andra länder med fri abort har t.ex.,10,12 eller 13 veckor. Inget är alltså helt och hållet självklart.

Men den debatt jag är mer intresserad av är över huvud taget inte själva den juridiska debatten (alltså den som rör lagstiftningen), utan jag talar i stället för sådana värderingar att de bidrar till att män och kvinnor avstår från aborter även om de är formellt lagliga - alltså totalt oberoende av lagstiftningen i sig.

Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten.

Sverige är det land som har den mest liberala abortstifstlagen. Men ingen önskar fri abort i 9 månader och inget land skulle heller tillåta det. Inte ens Sverige. Så att ens ta upp det är irrelevant.

Oavsett vem i relationen som tar upp abortfrågan föst så är det ALLTID kvinnan som har det sista ordet. 

Sedan finns det absolut de kvinnor som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till abort, och de finns de som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till att inte ta abort. 

Att männen ofta är de som tar det första intiativet till abort handlar nog rätt mycket om rädsla för vad som komma skal. Att de inte är förberedda pga de aldrig tänkt tanke på att bli pappa tidigare.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 14:14:45 följande:

Jag gjorde det som en rent retorisk formulering snarare än bokstavlig och då jag svarade de som uttrycket sig ungefär så att man kunde tolka det som att all reglerande lagstiftning måste vara fel. Såklart ingen skrev det bokstavligt.

Tja, enligt svensk lag är det inte helt och hållet det i slutet av graviditeten.

Ja, och jag föraktar den attityden bland män som jag inte tycker tar ansvar fullt ut för sina egna sexuella handlingar, för de gena spermierna. Jag som man vill ta ansvar för om jag "injicerar" sådana.

"...inte helt och hållet det i slutet av graviditeten."
    Vad är inte helt och hållet det i slutet av graviditeten? 
  • EpicF
    molly50 skrev 2024-11-11 17:00:45 följande:
    Ja,men det finns också de fall där kvinnan blir gravid av ren olyckshändelse,trots att man använt skydd enligt konstens alla regler.
    Man kanske inte har möjlighet att ta hand om ett barn just då.
    Men du menar att man ändå ska behålla det och sen adoptera bort det?
    Varför tycker du att man ska tvingas genomgå en hel graviditet och förlossning med allt vad det innebär,mot sin vilja,för att sedan adoptera bort barnet?

Ja,fast ibland så lyckas man inte bli gravid på andra sätt.
    Då tycker du att man hellre ska avstå från att skaffa barn än att embryon ska kastas bort?
    Det undrar jag också. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?