Anonym (Vem?) skrev 2024-11-28 22:33:31 följande:
1) jämför du på riktigt CELLER som inte är livsdugliga med en människa? Vilka likheter har dessa? har du hört talas om utbildning?
2) det är CELLER som inte är livegna. såväl fostret som cancer är beroende av sin värd för att överleva, precis som även pormaskar och cystor. Bara en biomassa. De celler som inte är livegna har inte ett värde.
3) du tror inte allt är guds vilja? men du vill ändå påtvinga fler oönskade barnafödslar i guds namn? Tror du på gud eller inte? Eller det bara när det passar dig och ditt högmod? Du tror att din tro är renare än annans tro. Är det gud som sagt att du är den utvalde med? Pajas-fasoner.
4-5) samma som ovan. Så här är det inte gud? plockar du russinen ur kakan? känns lite som att du ena stunden vill att gud ska ha allt ansvar för att i nästa är det inte, hur ska du ha det? Eller finns bara gud när det passqr dina övertygelser?
6) jahaaa så man kan bara begå grova brott, hitta jesus, så är allt förlåtet? Wow. Att ingen förklarat detta innan. ska genast bege mig ut och skörda incels!
7) jasså? Var det inte du som skrivit att man sett minskade aborter? eller är det bara hittepå för att försöka få fler att tro på rappakaljan?
8) precis. Du vet inte om jag blev lyckligare. Du TROR att jag skulle vara lyckligare med ett oönskat barn. Annars hade du inte försökt propagera. Du tror inte jag är vuxen nog att veta vad som är bäst för mig själv. Jag behöver bara få höra från den vise mannen med guds ord, sen kommer jag göra rätt val. Eller? eller vad är ditt syfte? varför är din tro viktigare än att människor tillåts själva ta beslut som de vet är bäst för sig själva? Du säger ju själv att du inte känner mig. Så hur kan du ens tro, veta, anta att du skulle ha det minsta att tillföra mina beslut som rör MITT liv och MIN kropp? återigen, läs på om högmod.
och. Om du är för minskade människor på planeten. hur ska du uppnå det om du vill moraliskt förbjuda abort? Ekvationen går inte ihop. eller ska gud kanske starta ett litet världskrig och utrota människor? om så är fallet hoppas jag denne gud väljer att utrota misogyna incels först.
1) Jag sa inte att det var samma sak. Däremot sa jag att själva kriteriet att inte kunna klara sig själv inte kan vara det avgörande.
2) Uppstår då värdet direkt då barnet är fött? Barnet är fortfarande beroende av "sin värd" även efter födseln - fast nu utanför livmodern. Vi får helt enkelt acceptera att vi har olika åsikter om vad som har ett värde. Jag talar om ett högre värde som är oberoende av våra tankar och även oberoende av om man klarar sig själv eller inte. Jag tror att det finns. Vi har helt enkelt olika åsikt om det.
En cancercell är byggd på ett annat sätt än andra celler. Cellen har förändrats pga att DNA har muterats antingen genom kemisk reaktion med andra ämnen eller någon typ av fysikalisk påverkan.
3,4,5) Naturligtvis inte. Om allt vore Guds primära vilja-Varför då över huvud taget tala om gott och ont ? Då vore ju allt teoretiskt definitionsmässigt sett gott. Nej jag tror verkligen inte på något i stil med "insha allah". Man säger ju ibland i den muslimska världen när man talar om ifall något kommer att ske eller inte "insha allah"- dvs "om gud så vill".
Ja, jag tror på Gud, men en helt annan Gud än allah- inte en som primärt vill allting det som sker,-alltså inget "insha allah".
EXAKT VAR har jag sagt att jag vill påtvinga någon graviditet? Exakt i vilket inlägg skulle jag ha skrivit det?
Jag har aldrig använt ord som "renare" eller "utvald". Jag vet inte alls vad du menar med det. Vaddå högmodig? Jag har aldrig skrivit att jag i mig själv skulle vara bra. Tvärtom har jag 1000 000 000 stora fel och brister. I mig själv är jag ingenting-men jag tycker ändå att jag kan tala för en icke-vålds-övertygelse
Nej här plockas inga russin. Jag konstaterar bara att vi lever i en värld där massor av ondas ting sker, och i både kristen tradition och bibel skiljer man på gott och ont. "Detta har en fiende gjort" citeras ju Jesus själv.
Jag har aldrig sagt att Gud "har allt ansvar". Jag ser det så att vi själva har mycket ansvar.
Däremot tror jag att Gud är för vissa saker-tex ickevåld/ icke blodsutgjutelse och jag är för dessa ting
6) Självklart skall man inte begå grova brott. Man kan inte tänka så här: "Nu ska jag begå ett grovt brott och sedan skall jag hitta Jesus och få det sonat". Det fungerar inte. Jag tror att ens brott är bara sonade i Kristus om man UPPRIKTIGT ÅNGRAR DEM - och om man tänker "Nu ska jag begå en svår synd och sedan skall det falla under Kristi försoning" så tror jag man lurar sig själv. Då faller det inte alls under försoningen. Då finns ingen uppriktig ånger, inte en ärlig ändring av ens liv och av sinnet, Jag tror att försoningen kräver sann omvändelse i hjärtat och att man ändras både i sinne och i sina faktiska handlingar.
Men jag VÄGRAR STÖDJA DÖDSSSTRAFF. DE är en helt annan sak. Jag anser att dödsstraff inte hör hemma i en demokrati.
7) Nej det har jag aldrig skrivit. DÄREMOT skrev jag att födelsetalet sjunkit i flera länder i samband med ekonomisk utveckling, och at jag inte såg aborter som lösningen av befolkningsfrågan- och det är en helt annan sak.
8) Jag har faktiskt inte ens skrivit att jag tror att du skulle vara lyckligare. Däremot tror jag inte att "det som gör oss lyckliga" alltid är svaret, det mest eftersträvansvärda. Jag har själv gjort många stora fel i livet, väldigt många
EXAKT VAD MENAR DU med "moraliskt förbjuda"?. Det står VAR O EN FRITT ATT GÖRA PRECIS TVÄRT EMOT vad tex jag tycker. Det enda jag säger är att jag är för att inte välja någon blodsutgjutelse på någon form av varelser.
Det kan såklart uppnås bla med hjälp av familjeplanering och ekonomisk utveckling och utbildning. Ekonomisk utveckling/företagande etc etc bidrar ofta till att nativiteten sjunker. EKVATIONEN GÅR IHOP om sådana saker sker.
NEJ-Våld tror jag går emot Gud som jag förknippar med total kärlek ? Just därför sökte jag vapenfri placering - och fick det.
EXAKT VEM är misogyn så kallad "incel"? Är du en "incel"? Är jag en incel? EXAKT VEM PÅSTÅR DU vara det?