Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

molly50 skrev 2024-11-19 12:29:38 följande:
    Men då får du gärna förklara vad du menar med ett högre inneboende värde,som du faktiskt har skrivit.
    Jag har förklarat i ett annat inlägg nu. Det var alltså inte i jämförelse med kvinnans värde utan i en annan mening.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-19 13:54:55 följande:
    Jo,men kan du svara på frågan hur du tänker när du uppmanar en kvinna som inte vill ha barn att ändå behålla det?
    För i så fall så blir hon ju tvingad att genomgå graviditeten och förlossningen.
    Är inte det ett slags tvång då om det sker mot hennes vilja?
    Du svarar inte på det.

Det beror väl också på vem man frågar.
    Frågar man någon som känt sig oönskad av sina föräldrar så kanske svaret skulle bli att de önskar att de inte blivit födda.

1) Du tror att jag talar direkt till en gravid kvinna ; Snarare tänker jag att vara med o påverka det allmänna värderingsklimatet o för ett uppvärderande av fostret där.

2) Ingalunda, Hin kan ju välja att göra TVÄRT emot vad jag förordar.

3) Om hon ändrar sig pga ändrade värderingar ÄR det ju hennes vilja- henens nya vilja

4) Ja, men få skulle nog tacksamt ta emot om du hypotetiskt erbjöd dem att skjuta dem.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-19 14:26:48 följande:
    1. Ja,det är så jag har uppfattat det.

2.  Javisst,men hon kan ju också känna sig pressad att behålla.

3. Absolut. Men frågan är hur du skulle ställa dig till det.

4. Självklart inte! Nu överdriver du.

Jag talar inte specifikt till någon enskild person utan jag vill vara en liten kugge i att påverka det allmänna värderingsklimatet till fostrets fördel.

Så stort intryck gör absolut inte lilla jag. Jag skriver långsiktigt och allmänt med det allmänna värderingsklimatet som fokus.

Hur menar du? Om någon ändrar sin värdering i en fråga till att mera lika min värdering i samma fråga ser jag såklart positivt på det. Sedan må det gälla vad som helst, tex abortfrågan/djurfrågan/ pacifism-frågan etc etc

Vad jag försökte säga var att det finns många personer som från början var oplanerade som vill leva och att de individerna också har ett värde.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-19 15:32:26 följande:

Du har inget mellanläge i frågan, och inte ens nära.
    Men för all del, du kan börja räkna upp saker du är för som en abortmotståndare är emot.
    För allt går ju ut på att du inte vill någon ska göra abort.

EpicF skrev 2024-11-19 12:23:38 följande:
    Att det överhuvudtaget har hänt är fruktansvärt. Och pga det senaste (år 2003) så kom det nya föreskrifterna. Vilket är bra. 

Att dödsfall har hänt vid legala aborter i Sverige finns inte ens något att argumentet om. Fakta är att det har hänt. Du hade fel. Punktum. 

Vad är argumentet?????

Och en annan intresant fråga i min fråga, är att den är retorisk, och det visade sig att prevalensen är så extremt låg att det kunde lika gärna varit noll och pga det är ingen skillnad för argumentet och 0,0000015% är för lite.

Vi behöver inte fler barn som ingen inblandad vill ha.
    Och komiskt nog måste man undra varför den ska sänkas?

Jag anser det är en mänskligrättighet för kvinnan att äga sin egen kropp.

Jag svarar här på det du svarade till mig personligen.

Just ordet "mellanläge" använde jag inte om min egen position, utan om par som å ena sidan skyddar sig mot graviditet, men som å ena sidan tar emot den om den blir ett faktum trots skydden,

DÄREMOT sa jag att jag har en 3:e åsikt själv, och det är precis just jämnt vad jag har.

Orden "abortanhängare" och "abortmotsåndare" är alldeles för förenklade och man kan vara något ur olika aspekter, och dessutom finns även där många mellanåsikter på olika sätt, MEN något som SKILJER mig från den VANLIGA s.k. "abortmotståndaren" i många trådar att är min argumentation är inte "skärp lagstiftningen". D

ET SKILJER. VAD JAG SÄGER är i stället att jag talar för att avstå från abort ÄVEN OM statens lag tillåter aborten. Ser du SKILLNADEN? En etisk debatt  - inte en juridisk. Alla andra i de 2 vanliga lägren talar enbart m lagstiftningen.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-19 20:00:17 följande:
    Alla abort är inte och blir inte medicinsk nödläge. 

Jodå, jag har läst allt du har skrivit. 

Exakt var skrev jag att alla aborter var i nödlägen? Tvärtom har det ju hela tiden varit min tes att  så inte är fallet.

I så fall tror jag inte att du har förstått hur jag menat, för i flera fall har du uppfattat mig på annat sätt än jag menade.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-19 20:01:37 följande:
    Vilker också innehåller endel pseudovetenskap. 
    Inte enbart.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-19 20:03:11 följande:
    Nej, alla behöver inte göra. Endel gör dock det. 

Du får nog vackert acceptera att det finns både män och kvinnor som är för abort av alla orsaker, även pga man har slarvar med p-medel eller blivit gravid trots p-medel. 
    Jag vet att det är så, men det innebär inte att jag vill sluta tala för mina övertygelser.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-19 20:06:10 följande:
    I denna diskussionen, i meningen så är det rätt normalt att det tolkas som att det är i jämförelse med kvinnan. Så tyvärr så tar jag sitt påstående som en efterhandskonstruktion. 

Då tar du fel, Begreppet "högre värde" är vedertaget som term för t.ex högre i förhållande till materiella värden. Jag syftade på universella eller andliga värden.

det var absolut så jag menade och jag sa TYDLIGT FLERA GÅNGER att i ett fall där inte 2 liv kan räddas så invände jag inte mot att man väljer att rädda det mer mogna livet, dvs kvinnans. Det har jag skrivit tydligt FLERA GÅNGER.

Och det skulle jag aldrig ha skrivit om jag ansåg att kvinnans eget värde var ett lägre.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-20 12:51:50 följande:
    Ok. Då har jag missuppfattat det då.

Ja,om man frivilligt ändrar sig så är det ju en sak.
    Men en annan om man känner sig pressad till att behålla.

Ja,men tror du att alla som föds oönskade mår bra av det och vill leva vidare?

Jag kan göra en jämförelse med djurfrågan för att belysa. (Jag tillhör ju som jag nämnt förut inte något av de traditionella svenska åsiktslägren då jag är "vegan & christian"/ "vegan & pro life" )

När jag var i ca 20-årsåldern så tänkte jag ungefär så att  jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, men sedan blev jag övertygad åt andra hållet av den vegokristna rörelse som idag finns i den anglosaxiska världen, då jag tagit del av deras argument, och idag är jag samtidigt vegan/djurrättsaktivist och konservativ kristen (en total anomali i en svensk kontext - jag är så väl medveten om det).

Jag ändrade mig själv(alltså inget tvång), men jag gjorde det när jag hade tagit del av nya argument och kommit att sympatisera med dem. Vad jag vill säga med det är att det måste vara tillåtet att sprida nya tankar, som kan påverka folk och bidra till att de ändrar åsikter - exakt som jag till slut gjorde det i djurfrågan. JAg är idag tacksam mot de som fick mig att ändra inställning till djuren.

Nej, men faktum är att det finns många som var planerade som också inte känner livslust, så det finns också bland dem 

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-20 15:51:18 följande:

Tror du dessa som aborterar på ett år försöker bli gravida och sen göra abort?
    Den som förstår sex den vet också om att förnuft är något som flyger ut genom fönstret.

Du är ett pubeshår ifrån att vara en obstinat abortmotståndare, är du medveten om detta?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:43:08 följande:

Exakt var skrev jag att alla aborter var i nödlägen? Tvärtom har det ju hela tiden varit min tes att  så inte är fallet.

I så fall tror jag inte att du har förstått hur jag menat, för i flera fall har du uppfattat mig på annat sätt än jag menade.

Fakta är att det är en så galet låg prevalens att det finns inget värde att ens prata om det.

Nä, finns inget argument och har inget värde för något att diskutera, precis som min retoriska fråga antydde redan från start.
    Nä, det har inte hänt här på över 20år, missat det?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 13:05:04 följande:

Jag kan göra en jämförelse med djurfrågan för att belysa. (Jag tillhör ju som jag nämnt förut inte något av de traditionella svenska åsiktslägren då jag är "vegan & christian"/ "vegan & pro life" )

När jag var i ca 20-årsåldern så tänkte jag ungefär så att  jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, men sedan blev jag övertygad åt andra hållet av den vegokristna rörelse som idag finns i den anglosaxiska världen, då jag tagit del av deras argument, och idag är jag samtidigt vegan/djurrättsaktivist och konservativ kristen (en total anomali i en svensk kontext - jag är så väl medveten om det).

Jag ändrade mig själv(alltså inget tvång), men jag gjorde det när jag hade tagit del av nya argument och kommit att sympatisera med dem. Vad jag vill säga med det är att det måste vara tillåtet att sprida nya tankar, som kan påverka folk och bidra till att de ändrar åsikter - exakt som jag till slut gjorde det i djurfrågan. JAg är idag tacksam mot de som fick mig att ändra inställning till djuren.

Nej, men faktum är att det finns många som var planerade som också inte känner livslust, så det finns också bland dem 

Intressant att jag inser att det är religion med i botten, man borde hålla på med andra hobbys som inte är till för att kontrollera andra människor.

Det verkar som att du ofta inte alls förstår vad jag vill ha sagt i mina inlägg - för du tolkar dem ofta på ett sätt som jag aldrig har menat. Det är det som är lite jobbigt med att debattera med dig. Det är lättare att diskutera med de andra i tråden, även om missförstånd finns även då.

Exakt var har jag skrivit något sådant? Hur kan du tolka mig så? Jag har aldrig skrivit att de som gör abort först försöker få barn och sedan gör abort. 

Exakt var skulle jag ha påstått att det var vanligt med medicinska nödfallsaborter?

Förväxlar du mig med någon annan?

(Det enda sammanhang jag nämnt sådan är när jag svarat någon att jag inte invänder mot att - om inte 2 liv kan räddas - rädda kvinnan.)

Exakt var har jag skrivit att jag ska kontrollera någon? Du verkar inte ha läst en enda rad av mina inlägg. Vad då kontrollera?

Exakt vad hindrar en person att göra tvärtemot vad jag föresrpåkar? Exakt hur skulle jag ha någon som helst kontroll?

Jag deltar inte så mycket i debatten om juridik- utan jag förespråkar ett visst sätt att leva. Kontrollera  = lagstiftning, och det är något helt annat än jag skriver om.

Min tro är inge hobby utan den är min övertygelse, och den har i sig inget syfte alls. Man väljer ju inte att ha den övertygelse man har. Den har man ju pga den bedömning av verkligheten man gör -bedömningen av vad som är troligtvis sant- inte för att man vill det

Vadd då insett? Jag har väl från första början varit tydlig med att jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Jag tänker fortsätta vara kyrkligt aktiv vad du än säger, Min tro är någonting som du inte tar från mig

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-21 15:43:13 följande:

Jag vet, det är helt obetydligt det du gav oss, kanske som sido kuriosa.
    Jag vet inte varför du tog upp det och när det var så irrelevant, vet du  ens själv?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-21 11:59:17 följande:

Det verkar som att du ofta inte alls förstår vad jag vill ha sagt i mina inlägg - för du tolkar dem ofta på ett sätt som jag aldrig har menat. Det är det som är lite jobbigt med att debattera med dig. Det är lättare att diskutera med de andra i tråden, även om missförstånd finns även då.

Exakt var har jag skrivit något sådant? Hur kan du tolka mig så? Jag har aldrig skrivit att de som gör abort först försöker få barn och sedan gör abort. 

Exakt var skulle jag ha påstått att det var vanligt med medicinska nödfallsaborter?

Förväxlar du mig med någon annan?

(Det enda sammanhang jag nämnt sådan är när jag svarat någon att jag inte invänder mot att - om inte 2 liv kan räddas - rädda kvinnan.)

Exakt var har jag skrivit att jag ska kontrollera någon? Du verkar inte ha läst en enda rad av mina inlägg. Vad då kontrollera?

Exakt vad hindrar en person att göra tvärtemot vad jag föresrpåkar? Exakt hur skulle jag ha någon som helst kontroll?

Jag deltar inte så mycket i debatten om juridik- utan jag förespråkar ett visst sätt att leva. Kontrollera  = lagstiftning, och det är något helt annat än jag skriver om.

Min tro är inge hobby utan den är min övertygelse, och den har i sig inget syfte alls. Man väljer ju inte att ha den övertygelse man har. Den har man ju pga den bedömning av verkligheten man gör -bedömningen av vad som är troligtvis sant- inte för att man vill det

Vadd då insett? Jag har väl från första början varit tydlig med att jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Jag tänker fortsätta vara kyrkligt aktiv vad du än säger, Min tro är någonting som du inte tar från mig

Jesus är död, så varför hen är inblandad är en gåta.
    Dock den åsikt du tagit, den är ett hårstrå ifrån de kristna fundamentala som vill förbjuda abort.
    Och ditt vapen är moralisera de som gör abort och att det är fel.

Och den insikt jag har, det är ett riktigt mellanläge och jag moraliserar inte en enda för min åsikt.

Jag tror att han har besegrat döden, att döden inte kunde behålla honom, och att han lever. Det är centrum i hela min tro, ja hela mitt liv. Trodde jag inte det skulle jag självklart ju aldrig kalla mig för kristen.

Olika kristna har många olika åsikter, så det finns ingen samlad "kristen fundamental" åsikt, men som jag fattar det är all blodsutgjutelse, allt dödande, något som inte harmonierar med den djupaste universella meningen med livet. "Du ska inte döda", ".Älska era fiender och be för dem som förföljer er" är meningar jag brukat hålla högt.

(Däremot i själv trosfrågorna - alltså inte abortfrågan men i själva de mest centrala andliga frågorna - är jag i en mellanfåra-varken liberalteolog eller så kallad "fundamentalist"(är tex inte kreationist). MEn det är en helt annan sak än abortfrågan.

Jag använder inget vapen. Dessutom är moralisera det samma som att inte erkänna sina egna fel. Jag erkänner tvärtom att jag har massor av fel och brister, men har aldrig sett dig göra det samma.

Man måste få tala för ett högre ideal, en bättre värld utan dödande, en mer kärleksfull värld där kärlek finns även till de allra mest utlämnade, de allra mest försvarslösa - tex mänskliga foster o djur för att ta 2 exempel på de som är helt försvarslösa i denna hårda värld-utan att bli stämplad som "moralistisk". Det är sannerligen ingen moralism - för moralisten erkänner aldrig att hon/han har några egna fel.

Jag är helt enkelt för universell kärlek till levande väsen i vår tillvaro och emot all blodsutgjutelse som  man tänka kan.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-21 17:37:04 följande:

Kan du förstå att som du känner för din rätt att tro känner jag för min rätt till min kropp. 

Om du tycker att det är ok för dig att förespråka att mina värderingar är fel, då kan det väl inte vara fel att jag påpekar att din tro är problematisk och behöver omvändas? 

Exakt var har jag skrivit något om vad du skall få eller inte med din kropp? Exakt var har jag uttalat något som helst om det?

Du har självfallet i en rent juridisk mening rätt att säga att min tro är fel (helt fel eller delvis fel), och att försöka omvända mig, mer eller mindre, och på frivillig basis. Däremot kan du inte tvinga mig bort från tron och jag tänker fortsätta vara aktiv troende. Du har ingen juridisk rätt att hindra mig från det.

Jag är aktiv i olika samfund idag, och jag tänker fortsätta vara det  och jag tänker fortsätta vara öppen med vad jag tror är rätt.

Dessutom tror jag att vi delar många värderingar - och jag skulle aldrig säga att alla dina värderingar är fel: Det är också viktigt att minnas

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (fk) skrev 2024-11-21 17:45:06 följande:

Kul, kan vi inte få slippa se tråden eller vill folk verkligen fortsätta meningslösa "diskussioner" ?

nevermind ser användarna

En annan möjlighet är i o f s att inte gå in i den och att inte läsa den.
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-22 21:12:56 följande:
    Du säger ju att du vill ändra på mitt sätt att tänka eftersom mina värderingar enligt dig inte är etiskt korrekta. Så igen: 
    Marmite Devil skrev 2024-11-21 17:37:04 följande:

Kan du förstå att som du känner för din rätt att tro känner jag för min rätt till min kropp. 

Om du tycker att det är ok för dig att förespråka att mina värderingar är fel, då kan det väl inte vara fel att jag påpekar att din tro är problematisk och behöver omvändas? 

Nu blandar du ihop 2 olika saker. Tvång = statlig lagstiftning. Att tala för en viss livsstil är inte att tvinga någon.

Jag ska förklara med en jämförelse: Om en djurrättsaktivist står med ett demonstrationsplakat som förordar en vegetabiliebaserad livsstil är det inte att tvinga någon. Carnivoren kan ju gå förbi och strunta i plakatet och fortsätta konsumera djur, men plakatet förordar en viss livsstil,

All debatt avser ju att påverka attityder. Om inte åsikter får brytas mot varandra -om bara en åsikt är tillåten i en diskussion - finns ju ingen verklig debatt.

Ingenting hindrar dig från att göra hur många aborter du önskar, men i en debatt måste väl även andra åsikter än din få sägas/skrivas?

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Vem?) skrev 2024-11-23 08:23:34 följande:
    Det i fetstil är exakt vad du moraliserar över med din ?tro och övertygelse?. Din ?tro och övertygelse? är att vi ska begränsa vad vi får/inte får göra med våra kroppar?

anser du att en graviditet är guds vilja? Och därför är det fel att avbryta en sådan? Vad anser du då om cancer? Är inte det guds vilja med samma argument? Vill du erbjuda cancervård för att kunna bota guds vilja? Eller vad är skillnaden? Luktar lite dubbelmoral

Där har du missuppfattat mig. Jag skriver inte något om "får eller inte får". Frågan "får eller inte får" = lagstiftningsfrågan-alltså det man kallar juridik.

De flesta missuppfattar min ståndpunkt eftersom alla andra, på båda sidor i debatten, bara skriver om lagstiftningen (dvs juridiken), medans jag i stället förordar en livsstil där man inte gör abort- även om statens lag tillåter aborten.

Sedan är moralisera lika med att inte erkänna sina egna fel, och jag erkänner att jag har massor av fel och brister - men det innebär inte att jag inte har rätt att tala  för en viss etisk övertygelse.

Självfallet förespråkar jag inte graviditet under alla förhållanden. Tvärtom tror jag att världen behöver lägre nativitet och lägre mänsklig befolkning sett till resurser och miljö bla - men en sänkt nativitet på andra sätt än genom aborter. Aborter är inte vägen. 

Men när en graviditet redan finns anser jag inte abort som det självklara alternativet.

Självfallet tror jag inte att cancer är Guds vilja- Självfallet vill jag att cancervård ges. En skillnad är att cancervård i normalfallet inte dödar en 3:e part, t.ex. ett foster.

Och i ett medicinskt nödläge  - där inte båda liven kan räddas - invänder jag inte etiskt mot att rädda det mer mogna livet, kvinnans.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-23 10:02:51 följande:

Behåll din hobby för dig själv, och låtsas vänner hade man som småbarn.

Och det mest tragiska är hur du ska kontrollera kvinnor med något du bara tror.
    Och varför får inte de ta sig egna beslut för, och utan ha dig komma och moralisera dom som hemska människor om de gör abort.
    Skillnaden mellan det du säger och de riktigt fundamentala, är hårfin.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-22 14:16:31 följande:
    En annan möjlighet är i o f s att inte gå in i den och att inte läsa den.

Det är ett utmärkt råd, rätt komiskt folk kommer och inte deltar i någon diskussion alls och inte tillför något alls.

Är alltid lika perpelxad varje gång det sker, det enda är i trådar som är känsliga för TS och där TS undanbedes en viss sak, som i en cancer tråd och inte ville höra om behandlingar.
    Och du skulle sett det kom den ena konstiga behandlingen efter den andra, där kan man prata om förstöra.

Ingen som vet vad du vill ha sagt med praktiskt inget, vet du ens själv?
    Och saknar betydelse för diskussionen, och ändå fortsätter du håller det i liv, är det den klassiska att du aldrig kan ha fel igen?

För något argument har du inte.

Marmite Devil skrev 2024-11-22 21:12:56 följande:
    Du säger ju att du vill ändra på mitt sätt att tänka eftersom mina värderingar enligt dig inte är etiskt korrekta. Så igen: 

Det är ett klassiskt problem, en del inbillar sig det bara finns en korrekt moral.(Och komiskt nog är det alltid deras egen :lol:

Mitt sätt och tänka är att var och en får ta sitt eget beslut, och aldrig påverka någon annan och pga det är deras beslut.(Det är väl först om de frågar en om råd.)

För det första har jag ingen hobby. Däremot har jag en övertygelse-vilket är en helt annan sak. Jag vägrar tiga. Jag tänker fortsätta vara öppen,

För det andra:  Jag har aldrig skrivit ett ord om att kontrollera  Jag säger det igen: Kontrollera  = statlig lagstiftning. Det är inte det som är mitt tema, även om jag förespråkar vissa sätt att leva utan att det alls finns något statligt lagtvång (dvs kontroll) att göra det.

För det tredje: När man talar om "fundamentalism" brukar man avse själva trosfrågorna, inte abortfrågan utan själva de andliga frågorna.

För det fjärde: Jag håller med dig vad gäller den som kritiserade att tråden finns.

För det femte: Jag står för att jag tror att det finns ett syfte med tillvaron och att vissa sätt att leva är något mera i samklang med det syftet än vissa andra. Jag tvingar ingen. Det står var o en fritt att göra tvärt emot vad jag tycker, Inget hindrar någon från det. Egentligen så förespråkar jag inte bara att avstå från  abort (och all annan blodsutgjutelse) utan också tro och lärjungeskap på alla livets områden. Nej, jag tror inte Jesus är låtsas. Jag tror han är verklig, och jag förespråkar att följa honom - men det är inget tvång. Man kan välja att följa honom, och jag förespråkar det, men man är också fri att inte följa honom. Ingen tvingar att så göra. Jag tänker min personliga del dock fortsätta att förespråka den saken och jag tänker fortsätta att vara aktiv kyrkobesökare. Det kan du inte ta från mig.

För det sjätte: Om man aldrig får påverka någon är ju all debatt i hela världen helt meningslös. Och du försöker ju själv påverka när du själv deltar i debatt - så där säger du ju emot dig själv.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-23 13:23:35 följande:

SÅ du lägger noll sekunder på den hobby, för det är först då du kan säga du inte har den hobbyn, men det skulle rimma illa mot vad du sagt innan där.

Du gör det per automatik och när du slänger moral som du anser är överlägsen alla annan moral.
    Det är där ditt kontrollera är, vi andra vi anser att var och en får ta sitt eget beslut, men det gör inte du, utan du lägger en gigantiskt moralkaka över dom.
    Det kan väl inte vara så illa att du inte fattar detta själv?

DU kan ha debatter hur mycket du vill, men du får också acceptera kritik och med denna moralkaka du lägger över ämnet.
    Personligen är jag emot abort för mig själv(Är man och resten borde vara självklart.) och där jag säger att den bör ske(Då givetvis att man gjort någon gravid.), dock är det inte min ensak att påverka andras beslut ens på något sätt, de får ta sitt eget beslut utan jag sänker dom med "överlägsen" moral.
    För det är då jag vill forcera min vilja på andra, och den hybrisen har jag inte.

Att ha  en övertygelse är ingen hobby. Det är så långt från en hobby man kan komma.

Nej. Det finns ingen kontroll. Det är ju fortfarande fullt möjligt att göra tvärt emot vad tex jag förespråkar, så det finns 0 kontroll.

Att ha en etisk övertygelse i en fråga är inte en moralkaka. Att komma med moralkakor = att inte erkänna sina egna fel. Jag erkänner dem, och det måste vara tillåtet att ha en åsikt i en etisk fråga utan att det kallas moralkaka (som som sagt innefattar att inte erkänna att man själv har fel och brister)

Exakt var har jag sagt att inte andra får ta egna beslut. Att inte få ta egna beslut = statlig lagstiftning, och det är inte mitt huvudtema.

Det är skillnad på respektfull debatt och att stämpla motståndaren som det ena eller det andra.

Var och en har frihet att göra antingen som jag är för eller tvärtom mot vad jag tycker. Så här forceras inget på någon. Det är också 10 000 % frivilligt att alls läsa en enda rad av mig, så nej- här forceras ingenting.

Vad jag gör är inte skriver direkt till en specifik person i en specifik situation -. utan vad jag gör är att försöka bidra till att fostret uppvärderas i det allmänna tänkandet i samhället - vilket i sin tur kan påverka individuella värderingar i ett andra steg.

All debatt syftar till att påverka. Exakt vilken debatt skulle inte göra det?

Låt mig förklara med en jämförelse: Om en djurrättsaktivist står med ett plakat som förordar en vegetabiliebaserad livsstil kan den som vill gå förbi och strunta i plakatets budskap. Det är inget forcerande. Det går  att strunta i det, men för egen del är jag tacksam emot dem som bidrog till att jag själv ändrade uppfattning i just den frågan och la om min livsstil. Ingen tvingade mig, Ingen forcerade någonting. Men jag började tänka på ett nytt sätt och ändrade mig i frågan. 

Var det enligt dig (Ja/Nej) fel av de debattörer som fick mig att ändra mig i djuretikfrågan?

Nej, att ha en viss etisk övertygelse i en viss fråga är inte alls hybris. Jag erkänner som sagt att jag har 1000-tals fel och brister. Jag säger inte att jag i mig själv har något att skryta med. Jag är ingenting i mig själv, men jag har rätt att tala för en viss etisk övertygelse. Du har rätt att låta bli att läsa det.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?