Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Samma som ölburksamlande mannen som också har en övertygelse.
Det är bara en hobby som alla andra, och samma sak med honom, han tror att han ska hitta den där sällsynta burken som ingen har sett.
Problemet med övertygelsen är att allt efter den punkten ser exakt ut som vilken hobby som helst,.(Förutom att de vill övertyga alla andra att deras hobby är den enda rätta, och det påstår även de olika hobbysarna inom religion också, så som muslimer, hinduer osv, som bara anser det är just deras hobby är den enda rätta.)
Lyckligtvis har jag andra hobbys som gör att jag kan se en kvinna ska få äga sin egen kropp och inte ska moraliseras av mig eller andra och i inbilla du kan kontrollera den enskilda kvinnan.
Skillnad mellan dig och den militante abortmotståndaren är INGEN, förutom att den andra vill fysiskt stoppa dom, så INGEN SKILLNAD ALLS i övrigt.
Så du är emot blodprover också, så komiskt allt blev nu.
Och det är inget argument alls heller, för män ska inte bestämma över kvinnan här heller, varken att initiera abort, eller hindra en.
Tycker det är hemskt att du använder alla dessa smutsiga trick att skuldsätta kvinnan som vill ta ett eget beslut om sin egen kropp och med din "överlägsna" moral och din "överlägsna" etik, som om du inbillar dig att det bara finns det du ger och allt annat förkastas.
Kött är en överlägsen näringskälla, och ditt svar är att den inte innehåller alla, vad ska den halmgubben ändra om att kött är en överlägsen näringskälla?
Komiskt nog finns det de som bara äter kött, och verkar må hur bra som helst.
1) Nej Att samla ölburkar är ingen övertygelse. Det handlar inte om hela livet i stort vilket däremot en tro ofta gör. Stor skillnad. Sedan handlar jag förresten inte öl.
2) En övertygelse har inget med någon hobby att göra alls. Dessutom är det inte så enkelt att jag som kristen säger att 100% av allt tex en hindu tror är fel. Tänk mer komplext. Jag tror jag ju i de punkter som skiljer religionerna på ett kristet vis. Jag tror faktiskt att det finns många sanningar i andra religioner, men vissa punkter skiljer och där tror jag på den kristna förståelsen. Jg säger däremot inte att andra religioner har fel i precis 100% av allt.
3) Jag har inte sagt ett ord om äga sin kropp eller motsatsen! Dessutom är det ofta män som tar initiativet till en abort/ vill ha aborten
4) Dessutom har var o en full frihet att göra precis tvärtemot vad tex jag tycker-alltså 0 kontroll.
5) Självfallet har jag det gemensamt med med militanta (och sådana finns inte ens i Sverige) att jag är kritisk till aborter, och det har jag aldrig förnekat, men jag är för att utifrån etisk övertygelse välja bort aborter - Exakt som jag är för att utifrån etisk övertygelse välja bort att bära vapen.. Jag är för en viss livsstil, och där ingår också det.
Det är inte att kontrollera. Vad jag försöker göra är att vara med, som en liten kugge, och påverka det allmänna åsiktsklimatet till en uppvärdering av fostret -det rent allmänna tänkesättet i samhället om fostret. Jag vänder mig inte direkt till en specifik person i en specifik situation, men det allmänna debatt/värderingsklimatet påverkar även individers värderingar på lång sikt.
6) Nej- Jag räknar inte blodprover som blodsutgjutelse. Nu
menade jag dödlig blodsutgjutelse - men förenklade det till bara ett ord.
7) Jag har aldrig sagt att män ska bestämma. Bland mina elever har de absolut högsta abortkritiska rösterna varit ifrån kvinnor.
8) Jag har aldrig sagt att det är just kvinnan. Män har precis lika stort ansvar för aborter. Precis lika stort.
9) Det är inget självändamål utan för att jag älskar livet och hatar alla former av våld.
10) Jag har självfallet inte bättre moral överlag än alla andra. Tvärtom har jag 1000 000 fel och brister. Jag har aldrig hävdat mig själv som överlägsen. Däremot måste det ju vara tillåtet att framföra en djup övertygelse mot allt våld, mot all dödlig blodsutgjutelse, Jag är inte det minsta god i mig själv, men det måste vara tillåtet att var kritisk till allt våld, allt dödande
En debatt är ju till just för att olika åsikter skall brytas mot varandra. Om bara en åsikt är tillåten blir det ju ingen debatt alls.
11) Hur är det med läsförståelsen i detta? Jag har aldrig skrivit orden "inte innehåller alla". Tvärtom - vad jag vet kan jag få alla näringsämnen från vegetabiliska källor/ icke animaliska. I längden tror jag inte de du nämner mår så bra.et finns även nackdelar. Dessutom är det inte främst för min egen skull jag väljer vegetabiliebaserat, utan av djurrättsskäl. Jag vill inte vara den del i efterfrågan på dödande av kännande varelser för att sedan konsumera dem eller deras kroppsvätskor. Jag är inte längre en del av detta, och jag är glad över det och det kan du inte ta ifrån mig heller.
men punkt 11 är en sidodiskussion och hör egentligen hemma i en helt egen tråd.