Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

klyban skrev 2024-11-25 13:01:15 följande:

Samma som ölburksamlande mannen som också har en övertygelse.
    Det är bara en hobby som alla andra, och samma sak med honom, han tror att han ska hitta den där sällsynta burken som ingen har sett.
    Problemet med övertygelsen är att allt efter den punkten ser exakt ut som vilken  hobby som helst,.(Förutom att de vill övertyga alla andra att deras hobby är den enda rätta, och det påstår även de olika hobbysarna inom religion också, så som muslimer, hinduer osv, som bara anser det är just deras hobby är den enda rätta.)

Lyckligtvis har jag andra hobbys som gör att jag kan se en kvinna ska få äga sin egen kropp och inte ska moraliseras av mig eller andra och i inbilla du kan kontrollera den enskilda kvinnan.
    Skillnad mellan dig och den militante abortmotståndaren är INGEN, förutom att den andra vill fysiskt stoppa dom, så INGEN SKILLNAD ALLS i övrigt.

Så du är emot blodprover också, så komiskt allt blev nu.

Och det är inget argument alls heller, för män ska inte bestämma över kvinnan här heller, varken att initiera abort, eller hindra en.
    Tycker det är hemskt att du använder alla dessa smutsiga trick att skuldsätta kvinnan som vill ta ett eget beslut om sin egen kropp och med din "överlägsna" moral och din "överlägsna" etik, som om du inbillar dig att det bara finns det du ger och allt annat förkastas.

Kött är en överlägsen näringskälla, och ditt svar är att den inte innehåller alla, vad ska den halmgubben ändra om att kött är en överlägsen näringskälla?
    Komiskt nog finns det de som bara äter kött, och verkar må hur bra som helst.

1) Nej Att samla ölburkar är ingen  övertygelse. Det handlar inte om hela livet i stort vilket däremot en tro ofta gör. Stor skillnad. Sedan handlar jag förresten inte öl.

2) En övertygelse har inget med någon hobby att göra alls. Dessutom är det inte så enkelt att jag som kristen säger att 100% av allt tex en hindu tror är fel. Tänk mer komplext. Jag tror jag ju i de punkter som skiljer religionerna på ett kristet vis. Jag tror faktiskt att det finns många sanningar i andra religioner, men vissa punkter skiljer och där tror jag på den kristna förståelsen. Jg säger däremot inte att andra religioner har fel i precis 100% av allt.

3) Jag har inte sagt ett ord om äga sin kropp eller motsatsen! Dessutom är det ofta män som tar initiativet till en abort/ vill ha aborten

4) Dessutom har var o en full frihet att göra precis tvärtemot vad tex jag tycker-alltså 0 kontroll.

5) Självfallet har jag det gemensamt med med militanta (och sådana finns inte ens i Sverige) att jag är kritisk till aborter, och det har jag aldrig förnekat, men jag är för att utifrån etisk övertygelse välja bort aborter - Exakt som jag är för att utifrån etisk övertygelse välja bort att bära vapen.. Jag är för en viss livsstil, och där ingår också det.

Det är inte att kontrollera. Vad jag försöker göra är att vara med, som en liten kugge, och påverka det allmänna åsiktsklimatet till en uppvärdering av fostret -det rent allmänna tänkesättet i samhället om fostret. Jag vänder mig inte direkt till en specifik person i en specifik situation, men det allmänna debatt/värderingsklimatet påverkar även individers värderingar på lång sikt.

6) Nej- Jag räknar inte blodprover som blodsutgjutelse. Nu
    menade jag dödlig blodsutgjutelse - men förenklade det till bara ett ord.

7) Jag har aldrig sagt att män ska bestämma. Bland mina elever har de absolut högsta abortkritiska rösterna varit ifrån kvinnor.

8) Jag har aldrig sagt att det är just kvinnan. Män har precis lika stort ansvar för aborter. Precis lika stort.

9) Det är inget självändamål utan för att jag älskar livet och hatar alla former av våld.

10) Jag har självfallet inte bättre moral överlag än alla andra. Tvärtom har jag 1000 000 fel och brister. Jag har aldrig hävdat mig själv som överlägsen. Däremot måste det ju vara tillåtet att framföra en djup övertygelse mot allt våld, mot all dödlig blodsutgjutelse, Jag är inte det minsta god i mig själv, men det måste vara tillåtet att var kritisk till allt våld, allt dödande

En debatt är ju till just för att olika åsikter skall brytas mot varandra. Om bara en åsikt är tillåten blir det ju ingen debatt alls.

11) Hur är det med läsförståelsen i detta?  Jag har aldrig skrivit orden "inte innehåller alla". Tvärtom  - vad jag vet kan jag få alla näringsämnen från vegetabiliska källor/ icke animaliska. I längden tror jag inte de du nämner mår så bra.et finns även nackdelar. Dessutom är det inte främst för min egen skull jag väljer vegetabiliebaserat, utan av djurrättsskäl. Jag vill inte vara den del i efterfrågan på dödande av kännande varelser för att sedan konsumera dem eller deras kroppsvätskor. Jag är inte längre en del av detta, och jag är glad över det och det kan du inte ta ifrån mig heller. 

men punkt 11 är en sidodiskussion och hör egentligen hemma i en helt egen tråd.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-25 14:23:18 följande:

Så säger bara en som anser sig ha en bättre hobby och anser sig stå sig över andra.
    Men ingen samlar så många och sällsynta ölburkar utan ha en mot en fanatisk övertygelse att samla alla.
    Enda skillnaden är att det i ena fallet är fysiska saker och i andra bara en tro på något.

Din moral du kletar på kvinnor som gör abort är för skuldsätta dom, som de har gjort ett dåligt val.
    Som sagt vad, skillnaden mellan de som vill fysiskt stoppa kvinnor och dina argument, är hårfin.

Jag som har en mer sund inställning anser att var människa får ta sitt eget beslut och ha rätt att ta detta beslut utan moral och etik kommer flygande i luften som om de gjort något fel alls.
    Finner att smeta moral och etik på andra som en av de värsta sätten man kan möta en annan människa med.

Hur inbillar du dig det ska födas mindre barn?

Inget har ju ändrats alls, mer än så som du med moralen att det ska bli mer barn, och inbilla sig folk ska sluta ha sex och inte göra misstag, det kommer ALDRIG NÅGONSIN KOMMA SKE generellt, utan kommer fortsätta vara exakt det samma och detta vet vi med decenniers erfarenhet.
    För om inte den erfarenheten  berättar detta, så varför ändrar sig inget i icke önskade graviditeter och saker man gjort innan?(Bemöda dig inte svara, finns inget svar där, bara önsketänkande som aldrig kommer ske, dock intressant och berättar om att vi människan har inte sunt förnuft vid sex UPPENBRALIGEN.)

Du sade aldrig detta, dock förekom jag dig ens få chansen att göra det.
    Och för detta är inte förstås gången man möter värdelösa argument för att inte äta kött, och igen moral och etik står i första rummet även här ser jag.
    Och hur jag visste det skulle komma om jag inte förekom, jo, denna meningen "Exakt vilket eller vilka näringsämnen?

Och fakta att naturen äter och äts är inget du vill bry dig om antar jag.
    Och kött är ett ÖVERLÄGSET näringsämne, och du pratar om hela växtriket berättar att du redan vet om detta.
    Komiskt nog så är det ofta man ser dessa som äter bara vegetariskt/veganskt, att de ser utmärglade och bleka ut, det är omöjligt att må bra och om man ser ut så.
    Slutet på dagen så är kött en överlägsen näringskälla, och finns ingen likhet i naturen som ens kommer nära.
    Man jag äter ofta vegetariskt också, det går att gå och tugga tuggummi samtidigt är min syn på verkligheten.

Ja, det är din sidodiskussion, stämmer så väl.

Nej. En hobby handlar inte om en hel livshållning till allt i livet,

Det är 100% frivilligt att läsa mina ord. De hindrar väl ingen från att ta egna beslut? Hur skulle de göra det. Mina ord är ingen lag.

Du gör ju exakt samma sak. Du framför ju din moral och vill påverka mig.

Självfallet genom att det blir mindre graviditeter-t.ex med hjälp av familjeplanering/ ekonomisk utveckling etc etc etc  Födelsetalet har sjunkit i många länder, bla i samband med ekonomisk utveckling och familjeplanering. Jag är också för att använda preventivmedel etc etc + vara lite försiktig kring ägglossning osv.

Jag har aldrig sagt "sluta ha sex."

Jag har aldrig sagt att det skall bli fler barn. Tvärtom  är jag ju för färre barn.

Jag har aldrig sagt att inga "misstag " kommer att ske.

Däremot är det naturligtvis möjligt att saker delvis kan ändras- och det är  såklart också ett delvis uppnående av mål

( Den diskussionen vill jag ta i en speciell tråd som handlar om just det ämnet. Nej-det var inte min diskussion, men jag nämnde ämnet som en jämförelse med en liknande etisk fråga som också handlar om liv och död/ dödande eller icke dödande/ blodsutgjutelse eller icke blodsutgjutelse - bara som en jämförelse, inte för att diskutera just det ämnet-som jag vill göra i en annan tråd. Sedan svarade du och argumenterade emot den kost jag äter-men den diskussionen ville jag inte alls föra här, utan vill starta en helt egen tråd om djuretiken senare. Nej, jag anser inte mina argument värdelösa. )

(Jag kan såklart inte ändra vad ett lejon gör/äter men vi människor har helt andra möjligheter än lejonet har. Lejonet har inget val.  Det måste jaga för sin överlevnad. Nej, jag är inte utmärglad. Tvärtom så hade jag vid undersökning bra värden på hemoglobin, blodfetter, blodsocker o blodtryck. "som en 20-åring" sa sköterskan - Men det är som sagt ett helt annat ämne - Och jag vill starta en tråd nu i veckan på temat

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-25 17:35:09 följande:
    Ok, du har ingenting emot att jag säger att din tro är ett problem och att vi behöver verka för att människor vågar stå upp för sig själva utan färdiga svar i form av religioner? Vad bra. Då får du tycka att aborter är ett problem. 

Att du sedan tycker att medicinskt stöta ut en cellklump är blodutgjutelse (mord?) är ju lite stolligt, men det var ju ok för dig att ses som lite stollig. 

Vad gäller ren juridisk yttrandefrihet har jag ju inget att invända mot det, men däremot finns det ingen som helst motsättning mellan att stå upp för sig själv och att ha någon form av andlig tro. Jag känner tvärtom stor personlig frihet. Ja - jag tror visserligen att vissa viktiga och centrala saker är sanna i livet  och att det finns vissa sanningar. Det innebär dock inte alls att jag tror att det finns tydliga svar på precis allt i livet.

Tvärtom finns det många frågor som inte har tydliga svar och mycket tolkningsutrymme i mycket - i all fall i den tror jag har personligt. Jag påstår inte att allting i livet har ett tydligt facit-synnerligen långt från ett sådant påstående. Om du uppfattat mig så har du missförstått mig. Som jag ser det har man stor frihet om man går en kristen väg framåt

Sedan är ju inte ett foster en cellklump. Aborter görs i olika veckor, i olika skeden och det är också skillnad på en cancercell och ett embryo och det är definitivt skillnad på en cancercell och ett foster. 

Jo, blod utgjuts vid en abort. Vad gäller "termen mord" så har jag inte ens använt ordet i tråden vad jag kan minnas. Exakt var skulle jag ha gjort det? Dessutom får man skilja på juridiska termer (och det är väl rent juridiskt ordet mord brukar användas mest?) och terminologin i en etisk diskussion.

Jag vill fortsätta förespråka att leva fridsamt och utan blodsutgjutelse -tex att välja vapenfri tjänst i stället för att bära vapen, Jag anser att en kristen bör välja att inte vara vapenbärande soldat och  i samband med mönstring ansöka om vapenfritt

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Vem?) skrev 2024-11-25 17:08:00 följande:
    jag åt ppiller för att jag inte ville bli gravid. vem hade blivit lyckligare om jag fött barnet? hade barnet blivit lyckligt av att vara oönskat? Hade jag varit lyckligare att tvingas föda ett oönskat barn? Hade planeten jorden blivit lyckligare av ännu ett barn? jag hade kunnat föda barnet; jag valde att inte. Jag nyttjade min rätt till abort för allas bästa.

din åsikt är att cancerceller saknar värde. min åsikt är att ett oönskat foster under x antal veckor saknar värde. din åsikt är inte bättre än min. din åsikt är inte renare än min. det är din åsikt. du har rätt att ha din åsikt. jag har rätt att ha min. Min åsikt är att om man godkänner cancerbehandling så godkänner man även abort. Cell som cell. för mig är det hyckleri att påstå annat, religiös dubbelmoral i sitt esse.

Du talar om att tvingas- men jag har inte skrivit något om det.

Däremot skulle jag personligen definitivt välja att gå in för att ta mitt faderskap om en oplanerad graviditet skulle ske  - även om jag hade skyddat mig, men detta inte fungerat. Jag tror att ett foster och även ett embryo, veckorna före det blir ett foster, har ett värde, och då menar jag ett värde i en högre och universell mening.

Det hade inte varit förenligt med mitt personliga samvete och den andliga väg som jag önskar att vandra på i livet att uppmana min fru att göra abort - som en del män gör. Ganska många aborter är det faktiskt mannen som tar initiativet till. Gång på gång har jag sett dessa berättelser från kvinnor.

Nej-absolut ingen dubbelmoral- Helt konsekvent däremot.. En cancercell kan nämligen aldrig utvecklas till ett foster. Det är ju en helt annan typ av cell. Hur mycket en cancercell än delar sig kan den ALDRIG utvecklas till ett foster. Det blir ju en tumör , inte  ett foster. Det är en helt annorlunda mekanism.

Ja-jag tror att ett foster har ett värde i Guds ögon - att det faktiskt inte är värdelöst..

För min egen del försöker jag vara konsekvent i etiska ställningstaganden. Konsekvent mot allt dödande/ all blodsutgjutelse. Därför är jag emot att bära vapen/ tjänstgöra i krig som stridande soldat/ emot dödsstraff/ kritisk till aborter osv. Jag går också på ett område ett steg längre än många av mina kristna trosfränder då jag också är emot dödande av djur. 

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-26 13:34:50 följande:

Argumentet om att onani för män skulle vara lika med en abort för en kvinna håller inte.
    Det är kvinnor som har rättigheten att få välja om de ska få barn eller, därmed även ett ansvar. 
    Borträknat våldtäkter så har kvinnor som är gravida någon form av samtycke från en man att hon är gravid. 
    Män som onanerar har inte automatiskt också ett samtycke från någon kvinna att de ska få barn.
    Det skulle inte vara en rättighet för män att få barn, därmed så kan inte onanering och aborter vara samma sak. 

En kvinna behöver inte ett samtycke från någon annan när kvinnan är redan gravid. 

Plus att den stora principiella skillnaden är att det är skillnad på HAPLOIDA och DIPLOIDA celler. Därmed inte sagt att  jag här talar för onani, men det är en stor skillnad vad gäller celltypen.
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-26 12:40:11 följande:

Förstår du satt religion på en piedestal och du försöker inbilla dig det inte är en tidskrävande hobby.
    Men det är allt vad det är, precis som denna ölburkssamlare ser det som en livshållning.
    Andra har flera mindre hobbys istället, och ser detta som en livshållning.
    Det är bara en hobby du försöker övertyga dig själv om är unik och har inget med annat och göra, men i din hobby gör du vissa saker, precis som alla andra i sina hobbys.

Jag bryr mig inte om vad du tror dig aldrig sagt, jag berättar för dig inget du säger ändrar faktumet att man försökt detta i decennier utan ha den allra minsta påverkan på graviditeter.

Och DET ENDA som kommer uppstå om moralisera dessa att inte göra abort, det är just mer barn.
    Så dina ord om att du vill ha mindre barn, ja, det är så innehållslöst att det är bara bokstäver på en rad och pga verkligheten berättar att så är det inte alls, och då pratar vi om INTE ALLS.

Och efter all denna tid och inte förändra något på detta planet, det berättar en del, ett när folk har sex så är de inte förnuftiga alls, och dina mål kommer aldrig ske och det har vi redan lärt oss av historian.

Vi står vid samma punkt fortfarande, kött är en ÖVERLÄGSEN näringskälla, finns inget som kommer nära där.
    Och bland vegetarianer och veganer så ser man många utmärglade och bleka och som säger jag mår så bra och jag lyckats hålla mig för skratt upp tills nu i alla fall.
    Men idag måste jag undan och samla mig, för det är så löjeväckande att de inbillar sig detta.
    Och att din kropp funkar är betydelselöst för dessa, det måste väl även du förstått?
    Dock en komisk sak är att dessa tror EXAKT samma som du.

Nej. En hobby är ju till för underhållning. En tro är en hel livshållning med övertygelser etc gällande alla livsområden och det har ju  inte ett smack med underhållning att göra.

Självfallet kan man minska graviditeterna. Det bevisas ju av länder där  graviditeterna minskat tydligt- i samband med andra saker än aborter. Jag är till 1000 % för tex familjeplanering/ ser positivt på det.

Att framföra en etisk övertygelse är inte automatiskt liktydigt med att moralisera-eftersom moralisera = att inte erkänna att man själv har många fel och brister, vilket jag upprepade gånger har gjort.  Att moralisera = att inte leva som man lär, och i just denna fråga lever jag som jag lär -men jag har självfallet 1000-tals andra fel och brister som människa. Jag personligen är inte bättre än andra totalt sett. Någon har sagt ungefär  så här då att summan av lasterna är konstant.

Nej. Det behöver inte alls leda till fler barn.  Tvärtom ingår ju i det jag förespråkar även att agera så att sannolikheten för oplanerade graviditeter minskar-att hantera sin sexualitet försiktigare osv. Man kan leva så. Det kan man absolut. Däremot gör ju självfallet - och kommer inte att göra det- alla så.

Jag har ju aldrig någonsin sagt att precis alla kommer att agera förnuftigt. Däremot finns det för att ta ett exempel vissa  människor som lever i samklang med kristen etik och inte efterfrågar aborter. Det finns till och med vissa människor som har en kristen tro, och som ändrade sin livsstil när de kom till tro. Jag vill också vara med och vinna åtminstone några människor för tron, inte just här i tråden så klart men tex då jag gör närradio åt församlingen, inte främst pga abortfrågan, utan av helt andra skäl, men det blir också en bieffekt när vissa människor kommer till tro och ändrar sin livsstil på olika livsområden att de inte heller kommer att efterfråga aborter (utom i ev. medicinska nödfall), 

Den sista frågan vill jag diskutera i en helt egen tråd på det temat, och planerar att starta en djuretiktråd i slutet av veckan - så den lämnar jag helt här.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-26 19:59:51 följande:

Den enda som tjatar om juridik är du, och det verkar bero på att du vill invalidera andras åsikter. 

Verkar vara svårt för dig att undvika de där dödssynderna. 

Själva ordet juridik är en sak - och det har jag använt- Däremot är det ju ofta de andra - på båda sidor i debatten - som faktiskt diskuterar just primärt lagstiftningen. Jag är vad jag vet den ende som lite mera lyft den abortdiskussion som är helt frikopplad från lagstiftningen. Jag använde alltså ordet juridik för att tydliggöra skillnaden.

Ingen är perfekt. Jag har 1 000 000 stora fel och brister, men just vad gäller att inte bära vapen har jag fullföljt det (sökt och fått vapenfritt) och just vad gäller aborter har jag fullföljt. Jag har inte varit inblandad i någon abort, och varit beredd att ta ett faderskap om graviditet skulle uppstå. Just vad gäller dödsstraff har jag aldrig varit inblandad i det - eller försvarat det.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-26 15:30:40 följande:

Det är lugnt, förstår du försöker sätta religion på en piedestal, men slutet av dagen är det bara en hobby till folk har.

Du kan försöka ducka historien, men den berättar att oönskade graviditeter sker på löpande band.
    Och din moral och etik kommer bara innebära en sak och en jävla massa oönskade barn.

Din hobby religion är inget man behöver bry sig om i frågan om abort, då det är bara pekpinnar, moral och etik du kletar på andra så de ska må dåligt och göra som du anser.
    Du är bara ett hårstrå från de värsta abortmotståndarna, enda skillnaden mellan er två är att dom vill fysiskt stoppa att de gör abort.

Det finns inget att diskutera i FAKTUMET att kött är en överlägsen näringskälla, för det är FAKTA.

I första stycket-´helt fel

I andra stycket- Jag har aldrig motsagt att oönskade  graviditeter sker. Tror du det tolkar di mig felaktigt.

Ingalunda. Absolut inte. I min moral ingår ju också att se till att undvika graviditeter. Hellre undvika dem än abort.

Nej, Jag kletar inget. Det är fullständigt frivilligt både att läsa mina ord och att göra precis tvärtemot vad jag säger. Varför läser du över huvud taget mina ord?

Ingen tvingas ens att läsa ett enda ord av vad jag skriver - än mindre att handla som jag tänker är rätt. 

Ja, jag tror att det finns en högre mening med livet och en andlig verklighet och att Gud älskar också de allra svagaste - tex ett foster - de allra mest utlämnade.

I sista ämnet vill jag starta en tråd om det i slutet av veckan. Det hör inte till denna tråd att fortsätta diskutera det här. Du kan titta efter min tråd i slutet av veckan -ev lördag/söndag.

HÄR MED AVSLUTAR jag diskussionen med DIG i DENNA TRÅD. Du är den svåraste att samtala med.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-27 07:02:32 följande:

När man har en högre moral och etik(Och då anser det själv.), det är alltid till för att berätta för andra att det är bara deras moral och etik som gäller.

Komiskt nog tänkte jag på detta innan jag somna kort, och allt hyckleri som kommer av religiösa människor och sen hur de håller på själva när ingen tror de ser.
    Och detta ser man praktiskt taget i alla religioner.
    Ta bara alla präster som förgriper sig på barn osv..., kanske därför de är emot abort så mycket, vem vet, men mysko är det.

Men det mest beklämmande är att de smetar moral och etik på andra människor och som de anser att de ska följa och att de bara fortsätter skuldsätta och trycka ned dom med denna moral och etik.
    Och den bästa delen av allt där, det är att dom tycker det är bra också.
    Och utopiska idéer kommer ut hela tiden, som minska oönskade graviditeter som man försökt med i decennier i att göra och är aldrig ens nära med att lyckas med.

Det är kvinnans kropp, och man kan bara ta abortbeslut för sig själv, aldrig åt någon annan.
    Och det mest lägsta av allt, det är att skuldsätta och moralisera de som har en annan syn och bara för att de kan.

ÄVEN MÄNNEN HAR ANSVAR!  I många fall så är det MANNEN som tar det verkliga abortbeslutet - även om det på papperet är kvinnan. (men så fungerar det i många fall inte i verkligheten-Jag ahr sett kvinnors egna berättelser just här I FL.). Dessutom är det inte att moralisera att ha en åsikt i en etisk fråga, Moralisera = att inte erkänna egna fel

Dessutom behöver ingen vare sig läsa eller följa just mina ord. 

NU avslutar jag detta med dig.  Jag sa jag skulle göra det i förra inlägget- men blev så provocerad.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-27 16:44:32 följande:

Precis. 

Och allt handlar om att kontrollera andra människor. 

Kontrollera kvinnors sexualitet genom restriktiva lagar och genom skambeläggande, det syftar till samma mål. 

Absolut inte.

För min del  handlar att vara öppet abortkritisk om att vara totalpacifist - dvs emot allt dödande, all dödlig blodsutgjutelse. Det är  av exakt samma skäl som jag talar för att inte göra aborter som jag talar för att inte göra väpnad värnplikt eller emot dödsstraff.

Sedan är "kontrollera" lika med lagstiftning. Men jag talar i stället för ett totalpacifistiskt sätt att leva helt oberoende av statens lag. Det står  var o en 100% fritt att strunta i att göra  som tex jag tycker, och du har ju möjlighet att göra alla aborter du önskar helt oberoende av vad jag tycker.

Sedan är det ju faktiskt i många fall MÄN som tar initiativet till aborter. MÄN HAR PRECIS LIKA STORT ANSVAR SOM KVINNOR-EXAKT LIKA STORT. 

Dessutom har jag aldrig föreslagit någon lag om sexualitet.

Plus att ALLA ETISKA ÅSIKTER i all frågor, kan du ju med den logiken kalla "skambeläggande" av motsatt åsikt - och det är fel. 

ÄR DET I SÅ FALL SKAMBELÄGGANDE OM JAG SÄGER:

"BÄR INTE VAPEN". JA ELLER NEJ?

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?