Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:18:27 följande:
KÄNSLOARGUMENT!
Undersökningar på fenomenet kvinnor som blivit med barn genom våldtäkt har visat att de har precis lika hög benägenhet att älska sina barn som vilken annan mamma som helst. De flesta är otroligt tacksamma att de behöll barnet. Och barnet i sig blir till och med en anledning för de att se en mening i det övergrepp de utsattes för. Det finns även mammor som fått barn den normala vägen som är extremt avvisande eller till och med dödat sina barn. Så enskilda exempel är inte verkligheten för majoriteten.
Kvinna ska bestämma över sig själv, JA. Men inte över fostrets och den blivande människans liv. Hennes (TILLFÄLLIGA) åsikter väger inte tyngre än fostrets liv. Notera tillfälliga, för 9 av 10 är i efterhand otroligt tacksamma att de behöll barnet!
Väntar i spänning på länk till studien.
Jag berättade om ett sant fall där det inte gick som i studien. Det finns kvinnor som kan älska ett barn som blivit till genom en våldtäkt och inte ångrar att de inte tog abort. Ocet finns kvinnor som inte göra det och som ångrar att de inte tog abort.
Och ja, självklart finns det kvinnor som inte älskar sina barn trots att graviditeten inte var genom våldtäkt.
Nej, jag har aldrig påstått att exempel från verkligenjeten hör till majoriteten. Jag gav ett exempel från verkligheten som motsa studien du refererar till. En studie är går inte heller att applicera på majoriteten.
En kvinnas rätt till självbestämmande, rätt till att bestämma över sin kropp och rätt till sina åsiker vägar alltid tyngre än vad ett fosters/blivande individ har för åsikter. Dessa kan förövrigt inte förmedla sina åsikter, om de nu skulle ha åsikter.
Och nej, kvinnor som vill göra abort har inte tillfälligt den åsikten.
Var är källan på att 9 av 10 fall är glada att de behöll?