• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:54:58 följande:
    Tack, bra att du aldrig gjort abort. 

Det har visat sig att till och med kvinnor som blivit våldtagna och blivit gravida i efterhand varit tacksamma att de inte gjorde abort då de fick uppleva nått magiskt genom sitt barn, som de älskar över allt annat. 
    Eller tvärt om. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 20:55:36 följande:
    Det är ett barn från vecka 22 i Sverige.Visste du inte detta?
    Det registreras som ett barn när de föds från och med v 22. Från om med v 22 kan man försöka rätta förtidigt födda barn. 

Men när ligger i magen så är det ett foster. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:58:06 följande:
    Ibland kan det finnas sjukdomar eller tillstånd där en förlossning med stor säkerhet leder till döden. Där får man göra undantag anser jag. Men inte annars. 

Ja jag vet att det alltid finns en risk att föda, men i Sverige är det förhållandevis låg. Och det finns risker med allt här i världen. Med bilar, kampsport, fotbollsderbyn and so on. Lär dig leva med det. Du lever inte för alltid ändå. Allt i livet är en risk. Att ära kött är en risk. Du kan få tarmcancer. 

Man kan inte tänka så. 
    Det är oftast ingenting man kommer fram till före v 17+6.
    Och man kan heller aldrig säga med säkerhet att förlossningen  leder till döden. 

Men enligt dig så är det ok att göra abort efter v 17+6 om det är fara för kvinnans liv. 

Självklart finns det riskerar med allt. Det är en risk i sig att leva. Och det är inget man tänker på. Man tänker inte heller på att kvinnan kan avlida vid en förlossning, eftersom det inte är något man kan förutse. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:00:51 följande:
    Nej. Det är fostrets och den blivande människans kropp som hon genom abort vill ta död på. Inte sin egna kropp. Om det inte finns en överhängande risk att hon dör vid förlossningen, då kan abort tillåtas. Men aldrig annars!!!

För hon vill bestämma över en annan individs kropp och inte bara sin egna. Fostrets rätt till ett liv är större än kvinnans tillfälliga åsikter. 
    Kvinnan har alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Vad fostret kan tänkas vilja är helt irrelevant. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:05:53 följande:
    Det är inte oönskat. Det är tillfälligt oönskat eftersom kvinna inte har en bild eller relation till det. Men så fort barnet kommer till livet så brukar de flesta med tiden skapa sig en relation lik vilken annan som helst mellan föräldrar och barn. Det har till och med visat sig i studier att kvinnor som utsatts för våldtäkt i länder där abort är förbjudet, i efterhand är otroligt tacksamma att de inte gjorde abort. För de älskar sitt barn lika mycket för det. 

Men i värsta fall kan man göra moderna och kontrollerade adoptionsprogram. Inga konstigheter. Svenskt barn adopteras till svensk familj, där föräldrarna är granskade av myndigheterna sedan tidigare. 
    Det spelar ingen roll att du anser att det enbart är tillfälligt oönskat. En kvinna har fortfarande och alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Ingen annan kan göra detta. Ingen annans åsikt räknas in när det gäller abort. Det är enbart kvinnas åsikt och tyckande som räknas. 

Du får gärna länka till de studierna. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:10:23 följande:
    Kvinnan får gärna behålla barnet själv. Men om hon sett till att bli gravid genom att vara oförsiktig så får hon ta konsekvenserna av det. Men vill hon ha barnet kan hon få behålla det så klart. Men vill hon inte så får mannen ta hand om det, eller ett ofrivilligt barnlöst par med stabil inkomst här i Sverige. 
    Och en kvinna har fortfarande rätt att bestämma över sin egen kropp. Oavsett hur hon blev gravid. Oavsett om hon slarvade med prevention. Förövrigt kan man bli gravid trots prevention.... själv har jag både en kondom-unge och spiral-barn. 

Om inte kvinnan vill ha barnet så ska hon få göra abort. Vill manne ha barn, ja då får han hitta ett sätt att blev gravid på. 

Vill ofrivilligt barnlösa barn ha barn så får de göra som alla andra, IVF eller adoption från länder där detta göra. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:18:27 följande:
    KÄNSLOARGUMENT! 

Undersökningar på fenomenet kvinnor som blivit med barn genom våldtäkt har visat att de har precis lika hög benägenhet att älska sina barn som vilken annan mamma som helst. De flesta är otroligt tacksamma att de behöll barnet. Och barnet i sig blir till och med en anledning för de att se en mening i det övergrepp de utsattes för. Det finns även mammor som fått barn den normala vägen som är extremt avvisande eller till och med dödat sina barn. Så enskilda exempel är inte verkligheten för majoriteten. 

Kvinna ska bestämma över sig själv, JA. Men inte över fostrets och den blivande människans liv. Hennes (TILLFÄLLIGA) åsikter väger inte tyngre än fostrets liv. Notera tillfälliga, för 9 av 10 är i efterhand otroligt tacksamma att de behöll barnet! 
    Väntar i spänning på länk till studien. 

Jag berättade om ett sant fall där det inte gick som i studien. Det finns kvinnor som kan älska ett barn som blivit till genom en våldtäkt och inte ångrar att de inte tog abort. Ocet finns kvinnor som inte göra det och som ångrar att de inte tog abort. 

Och ja, självklart finns det kvinnor som inte älskar sina barn trots att graviditeten inte var genom våldtäkt. 

Nej, jag har aldrig påstått att exempel från verkligenjeten hör till majoriteten. Jag gav ett exempel från verkligheten som motsa studien du refererar till. En studie är går inte heller att applicera på majoriteten. 

En kvinnas rätt till självbestämmande, rätt till att bestämma över sin kropp och rätt till sina åsiker vägar alltid tyngre än vad ett fosters/blivande individ har för åsikter. Dessa kan förövrigt inte förmedla sina åsikter, om de nu skulle ha åsikter. 

Och nej, kvinnor som vill göra abort har inte tillfälligt den åsikten. 

Var är källan på att 9 av 10 fall är glada att de behöll?
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 21:19:40 följande:
    Nej,från v 22 är ett barn ?man är med barn?,för man värkar då så är det förlossning som gäller .Från v 12 är det mini-förlossning.
    Ja, man genomgår en förlossning och det registreras att man fött barn oavsett utgången av förlossningen. 

Nej, det är ingen mini-förlossning från v 12. Det antigen ett missfall eller ett sent missfall. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:20:56 följande:
    Du pratar om andra adoptioner. Där exempelvis ett svart barn från Afrika adopteras till vita föräldrar i Europa i en ålder av 3-10 år. Klart som fan att det får konsekvenser på psyket. Det är som uppgjort för att bli fel. 

Men nu pratar jag om inhemska adoptioner som görs när barnet är nyförlöst. Den kommer inte veta nått annat. 
    Alla adoptioner, oavsett hudfärg, var man kommer från er kan påverka psyket negativt. 

Tänkt dig att du är adopterad i Sverige söker upp din biologiska mamma och frågar varför hon inte ville ha dig. Hennes svar är att du blev till genom en våldtäkt och "tvingades" genomgå graviditet och förlossning.

Du tror det hade haft en negativ inverkan på ditt psyke?
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 21:21:36 följande:
    Tycker du att abort ska vara tillåtet efter v 22 ?Till vecka 42?
    Nej, det tycker jag inte. Efter v 22 kan fostret överleva utanför magen. 

Att fri abort är till v 17+6 tycker jag bra. Och att man kan få abort av speciella skäl fram till v 21+6 anser jag också är ok. Dessa skäl är förövrigt inte några lätta skäl. Inte "jag vill inte ha barnet"-skäl. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?