Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 18:51:05 följande:
Du vill ha en förevändning att om det är tillåtet att döda spermier så ska det vara tillåtet tills kanske vecka 22.
Någon skulle lika väl kunna vrida åt andra hållet, att eftersom det är tillåtet att döda spermier så ska man få döda en människa som lever utanför livmodern.
Det går att tycka att gränsen för en abort går vid en viss vecka utan att man måste få också vara emot onani.
Personligen så tycker jag v 22 (21+6)är alldeles för sent för abort. Tack och lov så är det väldigt sällan de görs och då ofta pga fostret inte är livadugligt.
Och det beviljas enbart med särskilda skäl, inte för att man inte önskar barnet.
Jag tycker även v 17+6 är i senaste laget för abort. Personligen anser jag att abortgränsen borde sänkas till v 15 för friliggande abort och runt v 20 för abort med särskilda skäl.
Nej, det är inte tillåtet att döda en människa. Ja, folk gör det men det finna alltid de som gör olagliga saker.
Nej, man behöver inte vara emot onani bara för att man tycker gränsen för abort gör vid en viss vecka. Abort p h onani är två helt skilda saker. Och kan inte heller jämföras.