• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:31:19 följande:
    Dt gläder mig att tråden blivit så stor och att fler människor får upp ögonen för hur fel abort är, hur oetiskt och hur ansvarslöst det är. Hoppas fler kan vakna så vi inom en viss framtid kan gå samma väg som USA tillmötes i frågan. 
    Ansvarslöst? Det är snarare tvärt om, att ta ansvar när man aborterar bort ett oönskat barn. 

Vi kommer aldrig att gå samma väg som USA. 

Det är mer ansvarslöst att män struntar i kondom, för att det inte är bekvämt, eller att kvinnor struntar i preventivmedel. 
  • EpicF
    Anonym (M39) skrev 2024-10-30 05:46:36 följande:

Nu går jag lite off topic och jag räknar med att detta kommer att göra en del personer upprörda men utifrån ett genetiskt perspektiv anser jag att vi borde dra ner kraftigt på IVF. Med evolutionsteorin som utgångspunkt tänker jag att det finns en anledning till att vissa människor har svårt att få barn på naturlig väg. Därför håller jag med TS om att det borde bli enklare att adoptera bort barn i Sverige. Jag har själv växt upp som halvadopterad, en biologisk förälder och en adoptivförälder, och har därmed lärt mig att föräldraskap och biologi är två olika saker.

Kan vi erbjuda adoption som alternativ till abort och IVF skulle människor som har svårt för eller inte kan få barn naturligt få lättare att bli föräldrar samtidigt som antalet aborter kanske skulle minska något.

Tillbaka on topic så tycker jag annars att vi har en bra abortlagstiftning i Sverige där det skiljer ca 3 veckor på när man kan göra fri abort och de tidigaste födda barnen som man lyckats rädda. Så även om jag vill se att man börjar erbjuda adoption som ett alternativ skulle jag aldrig förespråka en lagstiftning som tvingar kvinnor att fullfölja en graviditet.

När man ändå är inne och diskuterar abort har jag uppfattat det som att uppföljningen när det gäller psykisk ohälsa efter aborter är bristfällig och att detta är något som skulle behöva ses över.

De som gör IVF istället för att adoptera gör det för att de önskar få biologiska barn och önskar att gå just gravida. Det kan man inte genom adoption. 
  • EpicF
    Anonym (hej) skrev 2024-10-29 17:20:54 följande:
    Inte halva. 40%. Man får 40% av generna från mamman och 40% från pappan.
    Så var kommer de 20% sista generna från? Gud? Universum? Ett äpple? Banan? Apan?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:30:49 följande:

Med all respekt för ditt människovärde: Jag måste nog vara ärlig här. Det var dock inte din kropp som dödades, och om aborter sker i fall som inte är medicinska nödlägen vill jag själv helst inte ha någon del i dem som skattebetalare. Inte alls för själva pengarnas skull, utan för att jag inte vill ha någon del i någon blodsutgjutelse.

Just därför valde jag också att söka vapenfri placering på den allmänna värnpliktens tid. Jag kan inte tänka mig att bära vapen - av exakt samma anledning. Just därför är jag total-pacifist. Jag är emot allt dödande (även av djur) som rent praktiskt finns möjligt att undvika.

Fast du har faktiskt inte något att göra med hennes eller andra kvinnors abort.... 

Förövrigt är det inte ett barns kropp som dödas heller, utan det är ett foster, en cellklump som ännu inte är utvecklad som man tar bort. Kan liknas med att man opererar bort cellklumpar som är förstudiet till cancer. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:40:50 följande:

Skillnaden är att i ett medicinskt nödläge där det gäller kvinnans  liv kan man inte rädda 2 liv, utan endast 1. Men i det  absolut vanligaste abortfallet (utan allvarliga medicinska komplikationer) skulle 2 kunna räddas och 0 dö om abort inte väljs.

När endast 1 kan räddas så bedömer jag det som naturligt att rädda det mer mogna livet, och som att totalkonsekvenserna av det motsatta valet i regel blir värre.

Så du tycker att det är helt ok att oönskade barn föds, som riskerar att må psykisk dåligt i livet och ha en mamma som inte älskar en?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:44:08 följande:
    En spermie innehåller bara halva genomet. Individens första cell innehåller hela genomet. En spermie och ett ägg lever inte i samma mening som individens första cell som snart börjar dela sig och ge fler celler.
    Poängen var att en spermie kan leda till ett barn. Vilket då blir att lika ställas med abort/"mord" om man masteuberar. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:59:17 följande:

Jag har fortfarande  rätt att inte bara själv avstå från abort och animaliekonsumtion - utan också tala för det offentligt. Jag tänker inte avstå från den yttrandefriheten.

Jag tänker fortsätta tala för att inte välja nån blodsutgjutelse oavsett om denna är laglig.

Man måste inte göra allt som är lagligt.

Och du är heller inte inblandad i en annan kvinna nas abort. Precis som vi inte är inblande i om du väljer att avstå från kött etc. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 10:44:39 följande:
    Med tiden kommer det av allt att döma bli förbjudet med aborter i Sverige. 

Aborter är ett resultat av kvinnans moraliska förfall. Om kvinnan avviker från principen (mannen leder) och (kvinnan följer), som är en naturlig följd av att gud skapade man/kvinna olika, så blir det katastrof. 

Och varför ska mannen leda och kvinnan följa? 

* Män är de med högst iq, per definition detta ur begreppet geni så existerar det nästan inga sådana bland kvinnor jämfört med männen. 

* Männen är fysiskt överlägsna 

* Männen vågar, männen banar ny mark, männen har en strävan efter att blir bättre och segra. Kvinnan ska helst stå vid sidan om och vara omhändertagande. 

Sverige ska förändras i grunden. Det finns inget du kan göra åt det. Det är ett faktum. Du kommer få anpassa dig eller flytta härifrån. Det här sjuka och morallösa sättet att leva på kommer förpassas till soptippen, för att aldrig mer återkomma. Så det bästa är om du söker dig till ett nytt land. Förutsatt att du lever om 30 år. 

Lycka till. Jag ska vinka dig hej då vid flygplatsen. 
    1. Det kommer aldrig att bli förbjudet med abort i Sverige obasett hur mycket du mässar om det. 

2. Nej, men har inte alltid högst iq. Hade alla män generellt haft högre iq än kvinnor har männen förstått att det är kvinnans val att göra abort eller inte. 

3. Nej, män är inte fysisk överlägsna. Vi är jämlika. 

4. Vi lever i 2000-talet, där återigen båda könen är jämlika. En man leder absolut inte och kvinnan behöver absolut inte följa.  Har inte varit så på flera 100-tals år.

Självklart kommer Sverige med tiden förändras. Det gör alla länder och det handlar om att länderna ska hänga med i utvecklingen. Men Sverige kommer aldrig förändras till det du vill. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-01 14:03:26 följande:

Vet du inte att möjligheten till vapenfri tjänst fanns på den verkliga allmänna värnpliktens tid, och även (tror jag) idag när det är lite halvt om halvt värnplikt( då flertalet inte inkallas).

Jag bestämde mig för att jag inte ville bära vapen, inte ville ha del i blodsutgjutelse, ansökte och fick det godkänt, + besked att jag skulle vara placerad i civilförsvaret, men jag blev aldrig inkallad dit på övning.

Exakt vad var naivt med det jag gjorde?

De insåg väl att du inte hade något att tillföra försvaret.... 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-03 14:54:07 följande:

Är det du säger i första meningen att jag inte har någon rätt att skriva ett inlägg i en tråd på ett socialt medium ? Om inte-Exakt vad menar du rent konkret med första meningen?

Ett foster är ingen cellklump. Ett embryo utvecklas under 8 veckor och ett foster under vecka 9-40.. Det är  mycket stor skillnad på olika faser.

jag står fast vid den övertygelsen att ett foster har ett värde, och jag skulle aldrig, som vissa män gör, föreslå abort om jag var halva orsaken till en graviditet. (Kvinnan är andra halva orsaken.) Jag skulle snarare ta mitt ansvar som far.

Du har alltså problem att läsa och framförallt förstå vad du läser? Jaja, inte lätt då. 

Nej, i min första mening sä skriver och menar jag precis vad som står; nämligen att du faktiskt inte något att göra med hennes eller andra kvinnors abort.... 

Jo, fostret är till en början en cellklump. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?