Marmite Devil skrev 2024-11-17 17:32:04 följande:
Jag bor i Sverige, och det är kvinnor i Sverige du försöker skambelägga när de väljer abort. Hela världen läser inte här, det kanske du inser?
Visste du att vara gravid är otroligt farligt och riskfyllt för kvinnan? Betydligt farligare än lagliga aborter som i vårt land är nästan helt riskfritt?
Varför ska kvinnor välja att utsätta sig för alla risker en graviditet innebär i de fall graviditeten är ovälkommen?
Nej : Jag ser naturligtvis likadant på aborter i Sverige och i utlandet i en rent etisk diskussion.
Nej- även män bär ett stort ansvar för aborter. I vissa fall är det faktiskt mannen som tar initiativet till aborten.
Du använder ett värdeladdat ord, nämligen "skambelägga", men även om jag inte använder det ordet så, om jag nu skall göra ett undantag,´så tycker jag faktiskt att vi alla ibland behöver "skambeläggas" - även jag själv. Jag har massor av del och brister, och jag tror att du har också. Det måste vara tillåtet att diskutera en sak ur etiskt perspektiv.
Om vi språkligt analyserar begreppet "skambelägga" så ställer jag här 4 raka ja/nej-frågor till dig.
Är det att skambelägga dem som inte gör det om jag tex säger att det är rätt att söka vapenfri tjänst om man blir kallad till mönstring? (Ja7Nej)?
b) Är det fel att framföra den åsikten - att det är rätt att söka vapenfri tjänst. (Ja/Nej))?
c) Är det att skambelägga konsumenter av kött/fisk/ läder osv om en djurrättsaktivist demonstrerar (Ja/Nej)?
Är det fel att delta i demonstrationen (Ja/Nej)?
Jag vet att graviditet har risker.
Jag säger inte emot att mannen samt kvinnan skall försöka undvika graviditet om det inte vill ha en. och det finns många sätt - och även kombinerade( ibland ett av de allra säkraste sätten att kombinera flera olika.) Ett gift par kan i princip leva hela sitt äktenskap utan att få ett enda barn.Däremot ser jag det så att ett foster har ett egenvärde - att det alltså inte alls är helt värdelöst.