Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Alla vet det, förutom du.
Du tolkade mig fel. Jag har aldrig skrivit att "man ska göra abort" vid någon tidpunkt alls. Så svaret är i så fall nej om du frågar om jag tycker man ska göra abort dagen efter befruktningen.
Sen korrigerade jag mig bara för att jag av misstag i hastigheten tidigare har använt termen vecka 1 när jag egentligen menade från befruktningen - men jag skrev aldrig att man ska göra abort.
Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.
Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.
Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.
Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.
Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.
Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.
Just här talade jag om finansieringen, inte aborten i sig.. Och skulle någon driva ett aktivt förslag om ändring av finansieringen så får man ju titta på detaljerna då. Det finns ingen som gör det över huvud taget idag i det här landet. Jag hade överhuvud taget inget förslag (så du missuppfattade helt mitt inlägg). Det enda jag skrev var att jag, sett till de stora linjerna och rent principiellt, inte som skattebetalare vill bidra till blodsutgjutelse. jag tänkte främst på huvudmasssan av aborterna som inte sker varken i ett medicinskt akutfall eller vid väldtäkt( < 1% av fallen enligt en siffra jag sett). Det är främst de vanliga aborterna jag inte vill bidra som skattebetalare till.
På samma sätt är jag tex emot att ge skattefinansierade vapen till krigförande land, tex Ukraina (även om jag absolut inte stöder mördar-putte och självfallet skulle vara emot vapenleveranser till Ryssland också). Jag vill inte som skattebetalare ha någon del i blodsutgjutelse. Jag är totalpacifist.
Det är en möjlighet, och jag har snuddat vid tanken, men inte bestämt mig för det.
Du har skrivit vecka 1 flera gånger så nej jag tror inte att det bara var slarv. Och hur skulle man göra abort direkt efter befrukningen menar du? Man vet inte att man är gravid då , kroppen har inte ens börjat producera HCG förrän ägget har fäst. Många befruktade ägg lyckas inte fästa och kommer ut som vanlig mens utan att man märker något ovanligt alls.
Har du barn? Tänker att om din fru har varit gravid borde du ha lite mer koll iallafall och åtminstone varit med på något ultraljud eller besök hos barnmorska, annars måste du ha varit extremt oengagerad under hennes graviditeter.
Om du har så stor kunskap om aborter borde du veta hur man räknar graviditetslängd, ungefär när man brukat veta att man är gravid och att man nästan alltid behöver datera graviditeten och konstatera att embryot sitter på rätt plats innan en abort. Och gränsen för när det kallas för barn och inte foster. Och vadå ?inte främst om början av en graviditet?? De flesta aborter görs tidigt så det är nog ganska bra att ha koll på det.
1)Alla mina inlägg skrivs mycket snabbt.Förlåt. Jag skall inte upprepa det. Kan du förlåta mig för detta?
2)Jag har aldrig skrivit att man ska göra abort direkt efter befruktningen. Däremot skrev jag att jag anser att både ett embryo från början och ett foster har ett värde. Men jag har aldrig skrivit att man ska göra abort på någon tidpunkt.
3)Ja, jag vet att många missfall sker tidigt och inte märks.,
4)Jag vet en hel del, men jag lämnar inte ut mitt eget familjeliv i detalj. Jag har mycket dåliga erfarenheter av det, då en person som lämnade ut ytterligare detaljer i mycket känsliga frågor om mig och närstående.Jag har inte skrivit något om ultraljud men jag vet vad det är.
5)Än en gång förlåt. jag ska inte upprepa misstaget. Jag ska inte upprepa misstaget.
6) jag vet att man ofta säger foster efter vecka 9 och barn efter vecka 22.
7) Förvisso görs många aborter tidigt, men jag håller fast vid att jag skulle undvika en abortsituation ända från början och stöder en etik/värdering som bla medför att undvika abort från början oavsett vad som sker och vad saker kallas olika veckor. Jag kan trots allt ha några bra tankar-synpunkter även om jag råkade skriva fel- JAg är uppriktigt ledsen för felskrivningen, men kan inget göra åt den nu i efterhand.Är jätteledsen. Förlåt mig.