• Anonym (Örk)

Mår skit varje gång :(

Jag tar kosttillskott. 
    D-vitamin. 
    C-vitamin.
    Järn.
    Selen.
    Zink.
    Biotin.
    Vitamin B12.
    Probiotika.

Jag tar dessa varje dag och varför jag tar är för att jag har lågt av de flesta av dem.
    Men varje gång jag tar dem så får jag direkt frossa, blir yr, svimfärdig och illamående. Så måste alltid lägga mig ner 5-10 min. Sen blir det bra. 
    Varför blir det ens så?? Min vän upplever samma med vissa tillskott han tar.
    Det är jobbigt ha det så varje gång jag tar dem

• Svar på tråden Mår skit varje gång :(
  • Anonym (E)

Kan vara en reaktion mot något ämne i allt du tar. Och ta inte extra av det du inte behöver.

• Tukt

Kan du inte använda uteslutningsmetoden och ta bort ett av dessa under typ två dagar för att se om det gör någon skillnad?
    Just zink har alltid min kropp reagerat både positivt och negativt, oproportionerligt mycket.

• Anonym (Vitaminfröet)

Kan säga att zink reagerar min kropp på, fick frossa och kände mig allmänt konstig. Slutade med det. Sen konkurrerar mineraler och vitaminer med varandra, zinktillskott hämmar upptaget av koppar så man bör vara försiktig eftersom kopparbrist är allvarligt. D vitamin använder magnesium vid aktivering så bör kompletteras med det. 

• Anonym (Örk)

Hmm..
    Hur ska jag ta dessa kosttillskott? Jag brukar ta alla på en gång på morgonen, ibland lunch beroende på om jag jobbar morgon eller kväll. Har provat utesluta och se men var samma sak. Vet inte vad det är.
    Jag är så okunnig med sånt här. Vilka är vitaminer och mineraler och när ska jag ta alla?
    Har frågat råd på vårdcentralen men de hänvisade till hälsokostbutik och de där hänvisade till vårdcentralen. Är helt lost.
    Hur vet man om man har kopparbrist?

• Anonym (Örk)

De zink jag tar är "BioSalma Zink 25mg +C-vitamin & Nypon"

• Anonya

Om jag förstår dig rätt blir du omedelbart dålig och så går det om när du legat en stund. Stämmer det?
    I så fall kan det inte vara något i själva ämnena, för de kommer ju inte ut i kroppen genast. Därför funderar jag på hur det är när du tar tabletterna och det faktum att du tar så många på en gång.
    Dricker du massa vatten? 
    Eller för lite vatten?
    Håller du andan länge?
    Står med huvudet böjt uppåt så någon nerv i tex nacken blir klämd?
    Är det psykiskt jobbigt att ta tabletterna för dig så det kan vara ångestrelaterat? Tex om din hälsa oroar dig och det blir så konkret när du tar tabletterna.

• Anonym (Örk)
    Anonya skrev 2024-10-24 16:37:17 följande:

Om jag förstår dig rätt blir du omedelbart dålig och så går det om när du legat en stund. Stämmer det?
    I så fall kan det inte vara något i själva ämnena, för de kommer ju inte ut i kroppen genast. Därför funderar jag på hur det är när du tar tabletterna och det faktum att du tar så många på en gång.
    Dricker du massa vatten? 
    Eller för lite vatten?
    Håller du andan länge?
    Står med huvudet böjt uppåt så någon nerv i tex nacken blir klämd?
    Är det psykiskt jobbigt att ta tabletterna för dig så det kan vara ångestrelaterat? Tex om din hälsa oroar dig och det blir så konkret när du tar tabletterna.

Ja, jag upplever dessa besvär efter 5-10 min när jag tagit dem. Det hjälper att jag får lägga mig ner en stund. Jag dricker 2 liter vatten dagligen, aldrig mindre. Det är inte psykiskt jobbigt, oroar inte mig för hälsan. Utan bara allmänt jobbigt att behöva må så varje gång jag tar dem.
  • Anonym (Örk)
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 18:46:17 följande:

Med mat eller på tom mage?

Ibland tar jag i samband med mat och ibland kanske 20-30 min före eller efter mat.
  • Lynx123

Kosttillskott ät onödigt. Ät normalt så kommer värdena att balansera sig. Vissa tillskott, som tex. Järn, är rentav skadligt att få i sig för mycket av.

• Anonym (Abc)

Du bör nog läsa på om biverkningar. Överskott av c-vitamin kan till exempel ge illamående.

• Anonym (Örk)
    Lynx123 skrev 2024-10-24 23:09:16 följande:

Kosttillskott ät onödigt. Ät normalt så kommer värdena att balansera sig. Vissa tillskott, som tex. Järn, är rentav skadligt att få i sig för mycket av.

Tyvärr har jag brister pga min tarm inte tar upp alla vitaminer och mineraler som den ska och har PCOS som också gör att jag har brist på vissa vitaminer och mineraler, så jag kan inte fungera utan dessa. Mitt järn sjunker direkt om jag inte tar regelbundet, så pass att jag ligger på gränsen till anemi. Jag tar 20 mg järn. Jag har dessutom endometrios och blöder kraftigt i 5 dagar så jag måste ta järn.
  • mammatill6

Att de skulle ge bieffekt omedelbart är helt omöjligt, det har inte kommit ut i systemet ens då.

• Anonym (L)

Du kan inte ta allt det där samtidigt.

Om du var låg i B12, och ej är vegan/vegetarian så behöver du injektioner för att kunna behandla bristen. 

Finns kofaktorer både för att behandla B12 brist och D vitaminbrist. 

För D vitamin krävs D3, K2 och Magnesium. I korrekta doseringar, samt kvalitet. Du kan få rätt hjälp med detta i Facebook gruppen Vitamin D Wellness. Dom har även en färdig länklista till flera olika tillskott som håller just rätt kvalitet. Så blir enkelt att göra rätt ifrån början, dom instruerar dig också i hur du tar tillskotten för optimalt upptag. 

För B12 bristen kan jag inget annat än starkt rekommendera gruppen Vitamin B12 Wake Up. Dom hjälpte mig, och är så otroligt tacksam att jag hittade dom. Hade lidit i åratal av jobbiga neurologiska symtom läkarna här mest tyckte var psykiskt. . . . Lägg upp dina blodprovsresultat i den gruppen, och invänta svar ifrån en admin eller mod (dom är utbildade). 

Järntillskott tas med fördel på tom mage, tillsammans med lite apelsinjuice. Upplever man att magen reagerar, så kan det fungera bättre att ta järnet varannan dag. 

Zink bör tas på tom mage för bäst upptag. (Ignorera kommentaren kring att kopparbrist är vanligt. Det är det inte! Zinkbrist däremot är vanligt, och det är även vanligt att ha för högt koppar i förhållande till sitt zink). 

• Anonym (L)

Ta järnet separat ifrån övrigt alltså. Samma med zinket, gör man uppföljningar på dessa föresten? Så du har en aning om du står på doser som ger önskvärd effekt, och långsiktigt håller dig på en bättre nivå? 

Har man malabsorptions problematik, är det tyvärr lite av ett gissel detta med vilka tillskott man behöver och när på dagen det lämpar sig att man tar dessa. Eftersom att vissa hämmar varandras upptag osv. 

Själv reagerade jag länge med otrolig trötthet direkt efter mina B12 injektioner tillexempel. Så att ta dessa på morgonen gick ju ej. Fick ta dom innan läggdags. 

Hade även järnbrist initialt, och det skapade lite besvär med hur jag skulle fått in både zink och magnesium. Så tog järnet varannan dag, det första jag gjorde på morgonen. Vänta en timme, sedan äta frukost och ta folsyra, magnesium, B-vitamin komplex. Zink mitt på dagen. Till middag/kväll magnesium igen och även då D3 och K2 (fick initialt histaminintolerans reaktion på dessa två, så därav valet att ta dom sent på dagen vs till frukosten ist). Sist av allt, B12 injektionen då. 

För att ge dig ett litet exempel på hur det kan se ut. 

• Lynx123
    Anonym (Örk) skrev 2024-10-24 23:40:15 följande:
    Tyvärr har jag brister pga min tarm inte tar upp alla vitaminer och mineraler som den ska och har PCOS som också gör att jag har brist på vissa vitaminer och mineraler, så jag kan inte fungera utan dessa. Mitt järn sjunker direkt om jag inte tar regelbundet, så pass att jag ligger på gränsen till anemi. Jag tar 20 mg järn. Jag har dessutom endometrios och blöder kraftigt i 5 dagar så jag måste ta järn.
    Jobbigt! Vad säger dina läkare? Har du fått en ordentlig utredning och hjälp med hur du ska äta och ta kosttillskott?
  • Anonym (Örk)

Jag hittar inte grupperna på Facebook. Märkligt :(

Min vän sa att jag ska vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen. Stämmer det? Men vitamin D, jag har en som är D3. Men om jag tar den på morgonen, kan man ta magnesium på kvällen då? Eller de ska tas samband 

• Anonym (Kosttillskott -ätare)
    Anonym (Örk) skrev 2024-10-28 15:17:16 följande:

Jag hittar inte grupperna på Facebook. Märkligt :(

Min vän sa att jag ska vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen. Stämmer det? Men vitamin D, jag har en som är D3. Men om jag tar den på morgonen, kan man ta magnesium på kvällen då? Eller de ska tas samband 

Vitamin D skall du absolut ta på morgonen , magnesium är bra att ta på kvällen eftersom det är avslappnande. 

Jag brukar dock ta alla mina tillskott på morgonen, annars glömmer jag.

Jag tar varje dag:
    Vitamin D 80 mikrogram , en hög dos, men jag är överviktig då behöver man mer
    Zink 
    Magnesium 
    Selen
    Q10
    Berocca med alla vitamin B  plus C
    Equazen fiskolja med jättenattljusolja

Jag har testat mig fram under tio års tid och nu mår jag toppen på detta, har ätit detta i över fem år. Tog ett privat hälsoblodprov på Werlabs i januari, alla värden var jättebra. 
    Mitt blodtryck är 110/75
    Vilopuls 59 -60
    BMI 31, det är för högt, behöver gå ner 20 kg. 

Men hälsan är det inget fel på? Trots min fetma.
    Jag har inga sjukdomar, äter inga mediciner, har ingen värk , är rörlig och funktionell och 56 år gammal.

• Anonym (Kosttillskott -ätare)

Sen äter jag Dofilus till frukost, rekommenderas om du har problem med tarmen. 

Svar på tråden Mår skit varje gång :(