Inlägg från: Anonym (Örk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Örk)

Mår skit varje gång :(

Jag tar kosttillskott. 
    D-vitamin. 
    C-vitamin.
    Järn.
    Selen.
    Zink.
    Biotin.
    Vitamin B12.
    Probiotika.

Jag tar dessa varje dag och varför jag tar är för att jag har lågt av de flesta av dem.
    Men varje gång jag tar dem så får jag direkt frossa, blir yr, svimfärdig och illamående. Så måste alltid lägga mig ner 5-10 min. Sen blir det bra. 
    Varför blir det ens så?? Min vän upplever samma med vissa tillskott han tar.
    Det är jobbigt ha det så varje gång jag tar dem

• Svar på tråden Mår skit varje gång :(
  • Anonym (Örk)

Hmm..
    Hur ska jag ta dessa kosttillskott? Jag brukar ta alla på en gång på morgonen, ibland lunch beroende på om jag jobbar morgon eller kväll. Har provat utesluta och se men var samma sak. Vet inte vad det är.
    Jag är så okunnig med sånt här. Vilka är vitaminer och mineraler och när ska jag ta alla?
    Har frågat råd på vårdcentralen men de hänvisade till hälsokostbutik och de där hänvisade till vårdcentralen. Är helt lost.
    Hur vet man om man har kopparbrist?

• Anonym (Örk)

De zink jag tar är "BioSalma Zink 25mg +C-vitamin & Nypon"

• Anonym (Örk)
    Anonya skrev 2024-10-24 16:37:17 följande:

Om jag förstår dig rätt blir du omedelbart dålig och så går det om när du legat en stund. Stämmer det?
    I så fall kan det inte vara något i själva ämnena, för de kommer ju inte ut i kroppen genast. Därför funderar jag på hur det är när du tar tabletterna och det faktum att du tar så många på en gång.
    Dricker du massa vatten? 
    Eller för lite vatten?
    Håller du andan länge?
    Står med huvudet böjt uppåt så någon nerv i tex nacken blir klämd?
    Är det psykiskt jobbigt att ta tabletterna för dig så det kan vara ångestrelaterat? Tex om din hälsa oroar dig och det blir så konkret när du tar tabletterna.

Ja, jag upplever dessa besvär efter 5-10 min när jag tagit dem. Det hjälper att jag får lägga mig ner en stund. Jag dricker 2 liter vatten dagligen, aldrig mindre. Det är inte psykiskt jobbigt, oroar inte mig för hälsan. Utan bara allmänt jobbigt att behöva må så varje gång jag tar dem.
  • Anonym (Örk)
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 18:46:17 följande:

Med mat eller på tom mage?

Ibland tar jag i samband med mat och ibland kanske 20-30 min före eller efter mat.
  • Anonym (Örk)
    Lynx123 skrev 2024-10-24 23:09:16 följande:

Kosttillskott ät onödigt. Ät normalt så kommer värdena att balansera sig. Vissa tillskott, som tex. Järn, är rentav skadligt att få i sig för mycket av.

Tyvärr har jag brister pga min tarm inte tar upp alla vitaminer och mineraler som den ska och har PCOS som också gör att jag har brist på vissa vitaminer och mineraler, så jag kan inte fungera utan dessa. Mitt järn sjunker direkt om jag inte tar regelbundet, så pass att jag ligger på gränsen till anemi. Jag tar 20 mg järn. Jag har dessutom endometrios och blöder kraftigt i 5 dagar så jag måste ta järn.
  • Anonym (Örk)

Jag hittar inte grupperna på Facebook. Märkligt :(

Min vän sa att jag ska vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen. Stämmer det? Men vitamin D, jag har en som är D3. Men om jag tar den på morgonen, kan man ta magnesium på kvällen då? Eller de ska tas samband 

Svar på tråden Mår skit varje gång :(