• Anonym (Maja)

    Varför köpa skit på dollarstore

    Jag förstår verkligen inte varför människor stöttar kedjan dollarstore, när det rapporterats om att deras produkter innehåller cancerframkallande ämnen?! De har fått kritik för det länge trots det säljer de varor proppade med farliga ämnen, och folk köper ändå deras saker pga låga priser. Värst är väl de som har barn, som gillar sakerna och håller på med det.


    ni som handlar där- varför gör ni det?Vet ni inte vad ni köper eller struntar ni i att det är usla produkter?


    tänker på halloween etc, ett skelett som låter å lyser för ca 100 kronor måste väl ingen ha

  • Svar på tråden Varför köpa skit på dollarstore
  • Krutpung
    Anonym (Ja) skrev 2024-10-23 10:47:40 följande:
    My bad. Det gjorde du inte. Det var jag som tolkade fel. Men faktum kvarstår att du inte verkade förstå ems poäng (=det är omoraliskt att stötta företaget) när du svarade henne med att de säljer barnängen. Kan du se att det argumentet (i betydelsen inpass i en diskussion) ger intrycket att du inte förstod hennes poäng?
    Ja. Och det var inte så jag menade.
    Och det är helt jävla irrelevant, för nu var det helt plötsligt bara som hon "svarade på frågan" och inte som hon skrev att jag inte fattade.

    Nu ska jag lyda er båda och kuta till Dollarstore och hånskratta åt små barnarbetare!
  • Krutpung
    Anonym (Em) skrev 2024-10-23 10:56:52 följande:
    Varför ställde du frågan om du redan fattade skillnaden? 
    Därför att TS upplyser om att det som köps där "är usla produkter" rakt igenom. Någon annan handlar tydligen Barnängen-prylar där.

    Nu ska jag springa dit och köpa giftiga Halloween-grejor! Tack och hej!
    Grattis till segern, jag ger upp helt!
  • Anonym (Bonnafan)

    Dä ä billigt å bra dä hä hä

  • Anonym (Em)
    Krutpung skrev 2024-10-23 11:00:36 följande:
    Därför att TS upplyser om att det som köps där "är usla produkter" rakt igenom. Någon annan handlar tydligen Barnängen-prylar där.

    Nu ska jag springa dit och köpa giftiga Halloween-grejor! Tack och hej!
    Grattis till segern, jag ger upp helt!
    Okej, det hade underlättat om du svarat så på min första kommentar. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-23 08:40:13 följande:
    Sök på t ex aftonbladet och expressen
    En snabbsök på båda sidorna ger en artikel. Så att det är jättekänt...nja
  • Anonym (Em)
    Anonym (d) skrev 2024-10-23 18:44:02 följande:
    En snabbsök på båda sidorna ger en artikel. Så att det är jättekänt...nja
    Hittar flera från iår. Men är det inte så allmänt känt är det väl bra att det tas upp här t ex
  • Anonym (d)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-23 18:48:51 följande:
    Hittar flera från iår. Men är det inte så allmänt känt är det väl bra att det tas upp här t ex
    De andra som jag fick fram från i år var om helt andra saker än gifter så.
  • Anonym (Em)
    Anonym (d) skrev 2024-10-23 18:50:26 följande:
    De andra som jag fick fram från i år var om helt andra saker än gifter så.
    Okej, du kan ju prova googla artiklar om du vill läsa mer. Tror de flesta ändå känner till ds och gifter men möjligt att det behöver lyftas mer
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-22 09:37:59 följande:
    Varför köpa skit på dollarstore

    Jag förstår verkligen inte varför människor stöttar kedjan dollarstore, när det rapporterats om att deras produkter innehåller cancerframkallande ämnen?! De har fått kritik för det länge trots det säljer de varor proppade med farliga ämnen, och folk köper ändå deras saker pga låga priser. Värst är väl de som har barn, som gillar sakerna och håller på med det.


    ni som handlar där- varför gör ni det?Vet ni inte vad ni köper eller struntar ni i att det är usla produkter?


    tänker på halloween etc, ett skelett som låter å lyser för ca 100 kronor måste väl ingen ha


    Till skillnad från precis ALLA andra butiker som också säljer plast och annan cancerframkallande skit...?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-10-23 18:55:25 följande:
    Till skillnad från precis ALLA andra butiker som också säljer plast och annan cancerframkallande skit...?
    Vet du någon annan butikskedja som får återkommande böter utan att skärpa sig?
  • Anonym (d)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-23 18:52:37 följande:
    Okej, du kan ju prova googla artiklar om du vill läsa mer. Tror de flesta ändå känner till ds och gifter men möjligt att det behöver lyftas mer
    Jag är inte direkt förvånad över att vissa av varorna har högre nivåer än rekommenderat men jämfört med Temu/Shein/Wish där artiklarna är många är det iaf inget som jag hört.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-23 18:59:59 följande:
    Vet du någon annan butikskedja som får återkommande böter utan att skärpa sig?
    Vad har det med saken att göra? Du tror att bristen på böter betyder att allt är ok eller?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-10-23 19:08:40 följande:
    Vad har det med saken att göra? Du tror att bristen på böter betyder att allt är ok eller?
    Tror att det görs rätt många kontroller i sverige faktiskt, så jag utgår ifrån att det är ok ja
  • Anonym (Em)
    Anonym (d) skrev 2024-10-23 19:01:35 följande:
    Jag är inte direkt förvånad över att vissa av varorna har högre nivåer än rekommenderat men jämfört med Temu/Shein/Wish där artiklarna är många är det iaf inget som jag hört.
    Ja, de nätbutikerna ju mycket värre än ds på många sätt. Skriver om ds för att tråden handlar om dom
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-23 19:12:17 följande:
    Tror att det görs rätt många kontroller i sverige faktiskt, så jag utgår ifrån att det är ok ja
    Ja ftalater är väl helt plötsligt ofarligt då.... Bra att veta. Bra också att inse att kemikalierna som Dollar bötas för är farliga främst för de anställda som hanterar dessa varor dagligen, inte för den vanliga konsumenten.
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-10-23 19:14:27 följande:
    Ja ftalater är väl helt plötsligt ofarligt då.... Bra att veta. Bra också att inse att kemikalierna som Dollar bötas för är farliga främst för de anställda som hanterar dessa varor dagligen, inte för den vanliga konsumenten.



    Lagligt att sälja, lika med lagligt att köpa.

    Gnäll någon annanstans.
  • Sk007

    Det har aldrig funnits något moralsikt tänk varken från handlare eller konsumenter.
    Bara av att gå på stan en dag ser man människor som röker, folk med monsterburkar, snuspåsar på gatorna, hundbajs, skräp som någon inte orkat kasta i en soptunna osv.
    Väldigt många ger fullständigt fan i om produkterna de köper är farliga för dem själva eller farliga får någon i produktionskedjan.
    Jag har aldrig kännt behov av att åka på ds och förstår inte att de har så många kunder.

  • Anonym (Em)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-10-23 19:14:27 följande:
    Ja ftalater är väl helt plötsligt ofarligt då.... Bra att veta. Bra också att inse att kemikalierna som Dollar bötas för är farliga främst för de anställda som hanterar dessa varor dagligen, inte för den vanliga konsumenten.

    Är ju upp till var och en hur noga man vill vara och hur långt man vill gå. Personligen litar på att Sverige sätter rimliga gränsvärden och godkännanden. Men jag väljer t ex ftalatfritt när det finns. 


    Är ju knappast hälsosamt för konsumenten men mycket värre ur andra aspekter. 

  • Anonym (Mmm)

    Då är min ärliga fråga  bryr du dig ens?  vill du inte handla där så skit i det. Det är så mycket saker som kan framkalla cancer i världen. Så för att inte riskera att få cancer så är det lättaste att gräva ner sig 

  • Anonym (…)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-10-23 19:26:27 följande:

    Då är min ärliga fråga  bryr du dig ens?  vill du inte handla där så skit i det. Det är så mycket saker som kan framkalla cancer i världen. Så för att inte riskera att få cancer så är det lättaste att gräva ner sig 


    Det är väl en ännu större anledning att undvika det man kan
Svar på tråden Varför köpa skit på dollarstore