• Anonym (Teodor)

Kan ni gå och lägga er med saker framme?

Jag undrar om min fru är lite speciell. 

Men även om hon skulle komma hem från jobbet med hög feber och hon knappt kan stå på fötterna så skulle hon hänga upp jackan korrekt. Ställa skorna perfekt i hallen. Hänga upp sin klänning och sätta tillbaka den på en galge och sätta in i garderoben. 

Skulle hon ta fram en smörgås och då tar fram knivar, osthyvel m.m så skulle detta inte synas alls i köket att hon varit där.

Hon skulle aldrig på kvällen kunna gå lägga sig med en pryl kvar i köket. Spelar ingen roll hur trött eller sliten hon är. Ingen annanstans heller för den delen. 

En gång höll vi på att missa ett plan, vi hade bråttom och insåg att vi behövde fixa en sak på datorn. Vi behövde skriva ut ett papper och detta krånglade hur länge som helst. Trots att vi redan var sena då så behövde hon kontrollera allt i huset, hon behövde bädda om sängen som jag hade bäddat för den var inte tillräckligt bra gjord. Vi var framme 3 minuter innan sista incheckningstiden. 

Är det såhär för alla?? Eller kan man någon gång vakna med en smutsig kastrull i diskhon? 

• Svar på tråden Kan ni gå och lägga er med saker framme?
  • Anonym (Syster)

Hon är perfektionist och har kontrollbehov. 
    Vi är ganska lagom här hemma, har det finare hemma än de flesta vi känner, men jag mår inte dåligt om något lämnas framme. 
    Jag tycker det är skönt att plocka undan, men jag dör inte om det blir liggande. 

Mår hon bra av att fixa, så låt henne. Det skadar ju ingen.

• Anonym (Elin.F)

Jag är som din fru haha Jag skulle inte riskera missa flyget för att plocka undan men nästan. Jag HATAR när det ligger saker och kläder framme och jag skullle aldrig låta disk ligga kvar i diskhon utan lägger in det i diskmaskinen på en gång efter mat. En kastrull i diskhon hittar du inte hemma hos mig HAHA

• Anonym (Förståelse för tvång, kontroll och ångestreglering)

Jag kan förstå din fru.
    Detta handlar ju om tvång och kontroll och om ångestreglering.

Att låta bli att göra alla dom där kontrollgrejerna, det skulle ju skapa stark ångest hos din fru. En ångest som är såpas stark att det är värt att missa flyget för att ägna sig åt kontroll och ångestdämpning istället. Men jag förstår ju också att detta verkar som ett helt knasigt beteende för de människor som inte förstår mekanismerna bakom.

Innan vi fick barn så var jag som din fru, kontroll till punkt och pricka på varenda liten detalj. Men när vi fick barn så blev det helt omöjligt att hålla kontrollgrejen på samma nivå. Som ett resultat av att det sköt min ångestnivå i höjden. Tillslut fick jag ett breakdown, började tänka sjuka grejer.. som att jag inte orkade leva längre. Dom tankarna hade aldrig kommit om jag bara hade kunnat fortsätta att ägna mig åt mina kontrollgrejer.

Så det här med tvång och kontroll handlar alltså, enligt mig, om ångestreglering.

Nästa fråga är väl då varför vissa människor behöver den här typen av ångestreglering, eller ångestreglering över huvud taget. Och där skulle jag nog säga att en slags ökad känslighet kommer in i bilden. Jag har en hög IQ, men är också oerhört ängslig. Jag har även överdrivet bra hörsel, är också ljuskänslig, trivs egentligen bäst i hemmets lugna vrå samt föredrar minimal social kontakt (inte helt lätt när man har barn och familj).

Jag kunde ju inte hålla kontrollgrejen på samma höga nivå när vi fick barn, vilket istället gjorde att jag helt tappade kontrollen (så det är lite allt eller inget som gäller alltså). Så vi har gått från att ha ett pedantiskt och undanplockat hem,... till ett skitigt hem i prylmässigt kaos. Så längs vägens gång har det blivit tydligt att jag har svårt för detta med balans. Och din fru verkar ju också ha lite svårt för detta med balans.

Ja.. vad ska man säga.. vi är ju människor och olika människor har olika problemområden i livet. Vi får försöka jobba på oss själva och göra så gott vi kan.

• Anonym (Förståelse för tvång, kontroll och ångestreglering)
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 20:58:42 följande:

Att hon inte respekterar din bäddning är ju skandalöst. Koka om hennes spaghetti nästa gång och se vad hon tycker om det.  

Alltså, när man är en person som har dom här kontrollgrejerna för sig.. det handlar inte om att man inte respekterar den andre personen eller de sysslor han har utfört. Utan som jag skrev innan.. det handlar om tvång, kontroll och ångestreglering.

Så TS, detta har ingenting med brist på respekt att göra. Din fru har det här kontroll- och tvångsproblemet. Snälla, racka inte ned på henne för det. Vad din fru kan göra är att lägga korten på bordet, att hon står för att hon har det här problemet och att ni tillsammans kanske kan kika på om ni kan utforma tillvaron på ett sätt som inte triggar hennes kontrollbehov och ångesthantering.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Teodor) skrev 2024-10-21 19:02:32 följande:
    Kan ni gå och lägga er med saker framme?

Jag undrar om min fru är lite speciell. 

Men även om hon skulle komma hem från jobbet med hög feber och hon knappt kan stå på fötterna så skulle hon hänga upp jackan korrekt. Ställa skorna perfekt i hallen. Hänga upp sin klänning och sätta tillbaka den på en galge och sätta in i garderoben. 

Skulle hon ta fram en smörgås och då tar fram knivar, osthyvel m.m så skulle detta inte synas alls i köket att hon varit där.

Hon skulle aldrig på kvällen kunna gå lägga sig med en pryl kvar i köket. Spelar ingen roll hur trött eller sliten hon är. Ingen annanstans heller för den delen. 

En gång höll vi på att missa ett plan, vi hade bråttom och insåg att vi behövde fixa en sak på datorn. Vi behövde skriva ut ett papper och detta krånglade hur länge som helst. Trots att vi redan var sena då så behövde hon kontrollera allt i huset, hon behövde bädda om sängen som jag hade bäddat för den var inte tillräckligt bra gjord. Vi var framme 3 minuter innan sista incheckningstiden. 

Är det såhär för alla?? Eller kan man någon gång vakna med en smutsig kastrull i diskhon? 

Vilken fru! Jag blir uppriktigt avundsjuk
  • Anonym (Mannen)
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 20:58:42 följande:

Att hon inte respekterar din bäddning är ju skandalöst. Koka om hennes spaghetti nästa gång och se vad hon tycker om det.  

Inte skandalöst någonstans. Hon håller nivån uppe för allas bästa.
  • Anonym (Kvinna)

Nej jag bryr mig inte. Städat när jag orkar o plockat inte in disken varje kväll 

• Anonym (???)

Finns hela skalan mellan stökig till perfektionist. Men låter inte riktigt normalt att vara så nära att missa ett flygplan för att man känner att man måste bädda om en redan bäddad säng. Snudd på tvångbeteende.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hh) skrev 2024-10-21 20:45:27 följande:

Jag vill också verkligen ha det ordning och reda när jag går och lägger mig eller åker bort. En av de bästa känslorna att inte vakna till stök.  Det är så skönt efter en fest eller middag att plocka undan allt så nästa dag inte behöva ta i tu med allt. Visst slarvar jag ibland men jag tror inte att jag har lämnat sängen obäddad mer än kanske 5 gånger på 10 år. 

Avskyr att åka bort och veta att ett stökigt hem väntar
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-22 09:36:25 följande:

Finns hela skalan mellan stökig till perfektionist. Men låter inte riktigt normalt att vara så nära att missa ett flygplan för att man känner att man måste bädda om en redan bäddad säng. Snudd på tvångbeteende.

Det där med att missa ett flygplan kan man ta med en nypa salt.

De flesta människor har säkert 60 minuter i säkerhetsmarginal när de flyger så om man tar 10 minuter och städar gör varken för eller till.
Svar på tråden Kan ni gå och lägga er med saker framme?