• Anonym (Ts)

Att skriva ett examensarbete som svagbegåvad

Hej, jag är svagbegåvad(har gjort tester på min ADHD utredning som visade det), och har problem med att få ett jobb. 
    Så jag tänkte gå en utbildning(yh). 

Men nu till problemet: examensarbetet. Hur fan ska jag klara av ett examensarbete? Det är normalt att vara nervös över examensarbetet, men för mig känns  examensarbetet omänskligt svårt. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Att skriva ett examensarbete som svagbegåvad
  • Anonym (v)
    Anonym (Melon) skrev 2024-10-25 14:36:28 följande:

Låt inte ett test få dig att tro att du är svagbegåvad, det var det värsta jag hört. 

Där det finns en vilja där finns en väg. Man behöver inte vara en Einstein för att klara av en högre utbildning. Välj en som du är väldigt intresserad av och låt resten falla på sin plats utmed vägen. 

Har du adhd så gör listor av saker och uppgifter som du måste göra som du sen bockar av, väldigt tillfredsställande för just människor med adhd. Ta mediciner för adhd under utbildningstiden om du så måste, allt för att underlätta. Det betyder inte att du måste fortsätta livet ut. 

Du fixar detta.

Om riktiga iq tester visar det, dvs tester hos en psykolog och inte något internet tester, då är man ju det. 
    Jag lägger inte i någon värdering i det, man är ju inte en sämre människa för det. 
    För övrigt är det flera tester i wais. 
  • Meddelande borttaget
  • felicityporter
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 02:57:21 följande:
    Jag kommer att regera inom kort. Stora skaror följer mig. Jag kommer att sitta med kronan på huvet och återinsätta purpur mantel med hermelinkrage. Ni kommer alla att försöka vinna mitt gillande när ni ser mig på stan klädd likt vasa
    Hahaha, du har humor åtminstone, det är också värdefullt! 👍
  • felicityporter
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 02:57:21 följande:
    Jag kommer att regera inom kort. Stora skaror följer mig. Jag kommer att sitta med kronan på huvet och återinsätta purpur mantel med hermelinkrage. Ni kommer alla att försöka vinna mitt gillande när ni ser mig på stan klädd likt vasa
    För det första skulle ingen riktig Alfa själv benämna sig som detta, för det andra kommer aldrig någon riktig Alfa hänga på familjeliv någonsin, men för det tredje är det bra att du har humor i alla fall. 😉
  • felicityporter
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 01:56:32 följande:

För egen del var det så illa att jag helt enkelt fick ge upp. Den svenska feminismen och jantelagen har gjort mig för svagbegåvad

Va?! Är det någon annans fel att du är svagbegåvad? Nog för att jag avskyr feminister och jantelagen, men man kan aldrig skylla bort sina egna tillkortakommanden på andra.
  • Meddelande borttaget
  • felicityporter
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 02:50:15 följande:
    Jag är Alfa men sverige gav mig aldrig möjligheten att leda och regera. istället tvingades man att bara plugga men då blev jag svagbegåvad.
    Du är inte Alfa, du är Beta. Och nej, Sverige bär inte skulden för dina tillkortakommanden. Jag garanterar dig detta. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Melon)
    Anonym (v) skrev 2024-10-27 01:54:14 följande:
    Om riktiga iq tester visar det, dvs tester hos en psykolog och inte något internet tester, då är man ju det. 
    Jag lägger inte i någon värdering i det, man är ju inte en sämre människa för det. 
    För övrigt är det flera tester i wais. 
    Nja, iq tester är lite pseudovetenskap, ungefär som polygraf tester. Man ska inte stirra sig blind på sånt dravel.
  • Anonym (R)
    Anonym (Melon) skrev 2024-10-27 08:31:32 följande:
    Nja, iq tester är lite pseudovetenskap, ungefär som polygraf tester. Man ska inte stirra sig blind på sånt dravel.
    Jag skulle säga att det delvis ger en bild, men absolut inte heltäckande. Givetvis visar de vad man kan prestera i en given situation och säger något om det man kan, men om man inte lyckas så bra, tvivlar jag på att de visar att man inte kan. Det är ju så mycket saker som inverkar. Gör man tester hos psykolog kan man ju även bli stressad och hur vi hanterar stress är olika. Har man aldrig utsatt sig för liknande situation tidigare blir det även svårare. Klart att om man toppar ett test utan att ens ha reflekterat över det så säger det en del, men det ger inte hela bilden av ens intelligens, och det säger säkert också en del om hur man klarar stress och krav. Och jag tvivlar personligen på att begåvningstest vid ADHD-utredning helt klarar att utesluta att ett lägre resultat också kan ha med koncentrationssvårigheter, stresshantering och självförtroende att göra.

Jag har legat mycket högt på olika iq-tester och är den första att skriva under på att det inte är hela 'jag', och om det hade skitit sig på något av dessa hade det inte heller betytt att jag saknar begåvning. 

Är också mamma till barn under ADHD-utredning som är väldigt smart men inte klarar stress och krav särskilt bra och som därför kan komma att kämpa med att 'prestera' i livet. Vi ska göra begåvningstest inom ramen för utredningen och jag är inte alls säker på att det är vattentätt.

Hur som helst, så kommer du klara det TS, om du ser till att få rätt verktyg. Stärk ditt självförtroende och skapa rutiner osv. Att ha NPF kan säkert påverka ens självförtroende massor men det finns också sätt.
  • Anonym (v)
    Anonym (Melon) skrev 2024-10-27 08:31:32 följande:
    Iq tester hos psykolog är verkligen inget dravel. 
    Det är iallafall fall inte vad vetenskap säger. 
    Riktiga iq tester(som görs hos psykolog) säger väldigt mycket. 
  • Anonym (Melon)
    Anonym (v) skrev 2024-10-27 10:37:02 följande:
    Iq tester hos psykolog är verkligen inget dravel. 
    Det är iallafall fall inte vad vetenskap säger. 
    Riktiga iq tester(som görs hos psykolog) säger väldigt mycket. 
    Gör man iq tester hos psykologer? Jag trodde man pratade om emotionell problematik där? Hur hjälper ett iq test om man går hos psykologen för tex depressioner? Är det viktigt för deprimerade att få veta att de inte bara är deppiga individer utan även svagbegåvade idioter som pricken över iet?
    Jorå, mycket inom psykologi är dravel, gamla förlegade ideer. 

En psykiater gör väl bara tester där han visar bilder på olika skepnader och skuggor för att kolla om patienten är en sociopat eller inte. Enda gång jag hört talas om folk som gör iq tester är vid arbetsintervjuer där det är viktigt att kunna tänka snabbt på stående fot eller individer som vet med sig att de är bra på mönster och vill få vara medlem i Mensa för clout. 

De flesta människor behöver aldrig göra iq tester, däremot kan man ju göra det själv på nätet för skojs skull. Och det är nåt man blir bättre och bättre på för var gång man gör det. 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-20 11:40:27 följande:
    Att skriva ett examensarbete som svagbegåvad

Hej, jag är svagbegåvad(har gjort tester på min ADHD utredning som visade det), och har problem med att få ett jobb. 
    Så jag tänkte gå en utbildning(yh). 

Men nu till problemet: examensarbetet. Hur fan ska jag klara av ett examensarbete? Det är normalt att vara nervös över examensarbetet, men för mig känns  examensarbetet omänskligt svårt. 

Vad ska jag göra? 

Examensarbetet gör du ju i slutet av utbildningen och då kommer du ha bättre koll på vad det handlar om och ha lämnat in andra arbeten innan och vara varm i kläderna. 

Du kommer dessutom få vägledning och det brukar finnas elevers tidigare arbeten man kan kika på för att förstå hur man ska tänka och gå tillväga. 

Ofta finns det även exempelämnen att skriva om som skolan har tagit fram. 

Ofta är andra kurser man läser mycket svårare än examensarbetet som mer innefattar mycket jobb. 

• Anonym (v)
    Anonym (Melon) skrev 2024-10-27 15:25:29 följande:
    Gör man iq tester hos psykologer? Jag trodde man pratade om emotionell problematik där? Hur hjälper ett iq test om man går hos psykologen för tex depressioner? Är det viktigt för deprimerade att få veta att de inte bara är deppiga individer utan även svagbegåvade idioter som pricken över iet?
    Jorå, mycket inom psykologi är dravel, gamla förlegade ideer. 

En psykiater gör väl bara tester där han visar bilder på olika skepnader och skuggor för att kolla om patienten är en sociopat eller inte. Enda gång jag hört talas om folk som gör iq tester är vid arbetsintervjuer där det är viktigt att kunna tänka snabbt på stående fot eller individer som vet med sig att de är bra på mönster och vill få vara medlem i Mensa för clout. 

De flesta människor behöver aldrig göra iq tester, däremot kan man ju göra det själv på nätet för skojs skull. Och det är nåt man blir bättre och bättre på för var gång man gör det. 
    Ja, man gör iq tester hos psykologer. Konstigt att du inte visste det. 

Ditt inlägg är jättekonstigt och okunnigt.
    Det är vanligt att göra iq tester när man gör en npf utredning exempelvis. 

Iq tester på nätet är inte bra. Trodde alla visste det. 
  • Anonym (Halvsvensk man))

Jag fick samma diagnos under min utredning och kommer inte in på någon utbildning och har svårt att få jobb. Så om du kommer in på en utbildning så grattis då kommer du klara examensarbetet också

Svar på tråden Att skriva ett examensarbete som svagbegåvad