• Anonym (?)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Anonym (a) skrev 2024-10-23 21:18:33 följande:

Funktionsvariation är inte menat att användas istället för funktionshindrad som något gulligare och snällare ord. Det ska inte användas på individer men helt ok om någon väljer det. Tillskriv det inte på andra eller skäll på folk som inte vill använda ordet om sig själva.

Var tvungen att googla och du verkar ha rätt. Men undrar om inte även personer inom vården här använt det om en person. Att en person har en funktionsvariation alltså
  • Anonym (?)
    Anonym (a) skrev 2024-10-23 21:48:26 följande:
    Ja, folk har rört till det där rejält tyvärr och många gånger blir det motsatt effekt dvs väldigt nedsättande istället. Ordet i sig säger ingenting om en person :/ Folk får som sagt använda det om sig själva om de vill men uppmanar till att vara försiktig när det gäller andra :)
    På vilket sätt nedsättande?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 22:17:09 följande:
    Nu blir jag en aning förvirrad. Var i min text var jag otydlig? Inga barn, inga utgifter för hjälp av samhället och ensamstående. Då går det. Syftet? Jag, som vuxen kvinna, skriver till en annan vuxen och berättat att det går att spara, men att det blir svårt. Det finns inget syfte. Jag har också den lägsta ersättningen. Jag kan räkna. När jag har räknat, så har jag upptäckt att jag hade kunnat spara 2000-4000 kr på en månad, men att det blivit fattigt. Trist att du uppfattar min erfarenhet som en felaktighet. Men jag får ta till mig att min verklighet inte är sann. Sen stämmer inte det du skriver i sista meningen. Du får det att låta som om jag har skrivit att man kan leva i sus och dus. Det är ju oriktigt av dig att påstå det, eftersom jag inte skrivit det. Jag skriver att man kan, om man vill, spara pengar. Men då vet jag. Din bild är sannare än min bild, detta fast jag har kunnat spara minst 2000 kr per månad, då jag vill ha en buffert. Lätt är det inte, men det går.
    Har du inget syfte och inte förstår problemet borde du kanske vara tyst. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 22:27:33 följande:
    Nää?Nu får du ge dig! Menar du att du får framföra dina åsikter, men om man inte tycker som du ska man vara tyst? Hur kan jag inte förstå problemet, när jag troligtvis har ungefär lika stor inkomst som du? Nej. Jag upplever att det inte är lönt att diskutera med en människa som anser att man ska vara tyst. Du vill inte diskutera om man inte tycker samma som du. Nä?Din kommentar gjorde mig ledsen. Ledsen blir jag när folk anser att min upplevelse/ åsikt inte har samma tyngd som deras upplevelse och åsikt har. Men jag ska inte försöka förklara för en människa som inte har bättre argument än ?då borde du vara tyst?. Det är trots allt ingen vänlig och smart kommentar, utan en kommentar man fäller när man vill trycka ner någon. Men eftersom du gav mig rådet att hålla tyst. Så ger jag dig rådet, lär dig att argumentera på ett vänligt och vuxet sätt.
    Jag kan uttrycka mig trevligare. Precis här påverkar opinionen vilken leder till ännu lägre ersättningar för oss. Ingen ser att du lever fattigt för att spara: de ser att du får skattepengar som du sparar undan = du får för mycket. Alla har redan ett exempel på den där sjukpensionären som minsann både kan resa, spara och shoppa. Vi behöver verkligen inte fler. Många har inte en krona över - de går back!
  • Anonym (?)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 22:46:27 följande:
    Jag har anmält mitt och ditt inlägg, då jag inte insåg det du skriver i detta inlägget. Jag hoppas att admin tar bort dessa inlägg.
    Ingen fara! Godnatt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-23 23:32:40 följande:
    Fast det var ju specifikt den personens ersättning som var det intressanta, eftersom hen sa att det var dumheter att säga att man inte har råd att åka på semester om man har sjukersättning, eftersom hen minsann har råd med det (jag var alltså den andra som undrade). Sen var det ändå bra att du la ut den här infon så folk kan se vad det är som gäller och dra sina egna slutsatser.

Jag har även läst ditt och "Anonym (?)"s meningsutbyte och förstår er båda två - jag håller fullständigt med "Anonym (?)" om att folk som sprider lögner om att man kan leva i sus och dus på sjukersättning permanentar bilden av sjukpensionärer som lata snyltare; samtidigt var det ju inte du som spred nåt sånt, utan några andra i tråden. Ni missförstod varandra, vilket var synd - speciellt som jag misstänker att ni nog egentligen tycker likadant - men jag måste ju säga all cred till dig som så fort du insåg att du hade tolkat fel direkt tog ansvar för det! Mer sånt hade inte varit fel här på FL ...
    Väldigt bra sammanfattning! Jag borde ha svarat tydligt vad jag menade direkt istället för att bli upprörd. 
  • Anonym (?)
    Aniiee skrev 2024-10-24 00:15:53 följande:

URSÄKTA Trådkapning, men ni har glidit in på ett av mina favoritämnen. Så, jag tänker faktiskt posta en modifierad version av ett inlägg jag skrev för en handfull år sedan, som sedan blev en egen tråd, som jag väl egentligen borde uppdatera men hittar inte skiten.

Så, angående sjukersättningen och hur långt pengarna räcker och vår syn på saken (jag låter er stå för synen och nöjer mig med att presentera fakta).

Frågeställning: Räcker sjukersättningen till Konsumentverkets schablonposter? (Och, bör den göra det? Igen, den frågan får ni avgöra/diskutera bäst ni gitter). En jämförelse mellan 2007 (4 år efter sjukersättningen infördes, eftersom vissa uppgifter från tiigare är lögn att hitta) och 2024.

Inkomst efter skatt (i min kommun):
    2007: 6214 kr
    2024: 11266 kr
    Ökning: 81,3% (den gigantiska merparten av detta de senaste 3 åren)

*för bostadtillägget och hyran, se längst ner*

Utgifter:
    Mat, all mat tillagas hemma
    2007: 1400 kr
    2024: 3710 kr
    Ökning: 165%

Hemutrustning:
    2007: 520 kr
    2024: 1100 kr
    Ökning: 111,5%

Media:
    2007: 750 kr
    2024: 1600 kr
    Ökning: 113,3%

Kläder och skor:
    2007: 500 kr
    2024: 800 kr
    Ökning: 60%

Fritid och lek:
    2007: 470 kr
    2024: 800 kr
    Ökning; 70,2%

Hygien:
    2007: 301 kr
    2024: 770 kr
    Ökning: 155,8%

Förbrukningsvaror:
    2007: 100 kr
    2024: 160 kr
    Ökning: 60%

Hemförsökring i mellanstor stad:
    2007: 100 kr
    2024: 200 kr
    Ökning: 100%

El, elområde 3:
    2007: 230 kr
    2024: 430 kr (caveat att vi beräknas använda 20 kwh mer el)
    Ökning: 87%

Totalt dessa utgifter:
    2007: 4371 kr
    2024: 9570 kr
    Ökning: 118,9%

Kvar i plånboken efter dessa utgifter:
    2007: 1843 kr
    2024: 1696 kr
    Minskning: 8%

Sen hyran.
    Max bostadstillägg:
    2007: 4500 kr
    2024: 6550 kr
    Ökning: 45,6%

Genomsnittlig Hyra
    2007: 4200 kr
    2024: 7037 kr
    Ökning: 67,5%

Bostadstillägget var alltså 300 kr högre än snitthyran år 2007, år 2024 är den drygt 500 kr lägre.

OBS att man inte fick 100% av sin hyra betal 2007 ändå, 3 eller 7% (minns inte vilket, hittar inte men har det uppskrivet någonstans) skulle man betala själv om jag inte missminner mig, dvs 126/294 kr om man hade en hyra på 4200 kr. Idag, om man har en genomsnittshyra får man betala 500 lite drygt själv.

En genomsnittlig hyresrätt i landet är 2 rok på 60 kvm för båda åren, vilket anses av div myndigheter vara en standardlägenhet avsedd för 1-2 vuxna.

Jag önskar att FL hade en spoiler-knapp.

Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 09:49:25 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.

I korthet: sjukersättningen har ökat med 81,3 %, medan utgifterna ökat med 118, 9 %, vilket innebär att folk m sjukersättning idag har 8 % lägre inkomst än de hade 2007. Detta innebär att man har ca1700 kvar i plånboken när standardutgifter är betalda (vilka ändå inte inkluderar allt som de flesta skulle betrakta som standardutgifter), av vilka 500 spänn (minst) går till hyra. Kvar blir då 8-900 spänn - inte jättemycket pengar över till att spara/lägga på nån extra försäkring ... och definitivt inget att lägga på ett liv i sus och dus.

Sen kan man så klart leva på havregrynsgröt o nudlar, lägga noll kronor på fritid osv, och därigenom kunna spara lite mer, men ... ja. De flesta fattar nog poängen.
    Tack snälla, nu är jag med! 
  • Anonym (?)
    SmulanFnulan skrev 2024-10-24 11:52:17 följande:

Det ska LÖNA sig att arbeta, säger väl dig självt.

Vem svarar du? Inte sett någon som sagt något annat. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-24 17:58:00 följande:
    Jo men problemet är ju att det lönar sig för lite att jobba gentemot att gå hemma. Ta en undersköterska tex som måste jobba heltid och slita ut sig för att det ska gå ihop sig. Trots att hon skulle må bättre av att jobba 75%. 

Problemet är ju att deras lön ligger lågt. Det kan man komma åt genom mer skattesänkning för låginkomsttagare. Den arbetande låginkomsttageren tjänar ju inget på att sjukpensionärers inkomst pressas ner ytterligare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-25 11:04:42 följande:
    De betalar fortfarande mindre i skatt än vad en höginkomsttagare gör. Höj deras löner istället.
    Att de betalar mindre i skatt än vad höginkomsttagare gör betyder inte att det inte finns utrymme för ytterligare skattesänkningar. Det är enklare att sänka skatten, särskilt om det blir självfinansierande genom ökad konsumtion.
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-25 11:57:33 följande:
    Jag vet inte om det var lätt eller ej, jag bara säger min upplevelse. 

Och det är min upplevelse att jag inte behövde gå genom långa och många utredningar, jag behövde bara ett läkarbesök, och läkaren bifogade ett åtta år gammalt arbetsterapeut utredning. 
    Vad visste fk om dig sedan innan då? Sjukskrivningar? Aktivitetsersättning? Arbetsträning? 
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-26 16:09:08 följande:
    Aktivitetsersättning. 
    Kan vara bra att nämna sånt när man pratar om hur mycket som krävs för att få sjukersättning. Fk hade förmodligen tillräcklig info i ditt fall. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?