• Anonym (?)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Freddie K skrev 2024-10-23 08:40:54 följande:

Jag är inte funktionshindrad. Jag har en funktionsvariation och det är en jäkla skillnad, sen på min dagliga verksamhet så utför vi riktiga arbeten, som jag har påpekat så ofta. Jag är trött på alla fördomar och att folk ser ner på oss med daglig verksamhet! 

Funktionsvariation är det nya ordet för funktionshindrad. Jag tycker också att det är ett bättre ord och försöker använda det! 

Känn dig stolt över att du jobbar! Folk får tro vad de vill!
  • Anonym (?)
    Freddie K skrev 2024-10-23 09:06:31 följande:
    Jag vet, men funktionshindrad klingar inte bra. Det låter som att man är hindrad till att göra saker, när vi i själva verket klarar av mer än vad folk tror. 

Tack! Ja, folk får tro vad de vill. Synd bara att de ska ha en massa fördomar. 
    Jag håller med dig!
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 10:56:30 följande:
    Dumheter. Jag har sjukersättning, jag har råd att åka på semester. 
    Det är vanligt att sjukersättningen är låg. Särskilt om man haft aktivitetsersättning eller sjukpenning på fortsättningsnivå länge
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 11:28:22 följande:
    Jag har inte tidigare haft ett högavlönat obb, så vad yrar du om? 
    Vad ligger din sjukpension på då?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 15:02:23 följande:
    Orkar man att åka på semester så klarar man också av att jobba några timmar varje dag. 
    Den där bilden av att må bra, shoppa och åka på semester är inte representativ för gruppen sjukpensionärer. Idag är det svår och bestående sjukdom som gäller. Och väldigt många har väldigt låg inkomst, som jag själv
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 16:55:16 följande:
    Jag har en släkt i släkten som det heter som inte jobbat sen h*n kom in i bilden, då var h*n nog runt 50 år. Den här personen håller på och renoverar huset, är engagerad i olika föreningar, odlar och har flera hundar som kräver sitt. Tycker du att det är rättvist att en sån ska gå hemma med ersättning?
    Tänker inte sitta och bedöma någons arbetsförmåga. Man kan vara sjuk på olika sätt. Men det har blivit mycket svårare att få sjukersättning de senaste åren. Man ska inte klara av något slags arbete vilket jag tycker är rätt.
  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2024-10-23 18:02:21 följande:
    Och fel på ett sätt. För om man klarar ett enda arbete på hela arbetsmarknaden så blir det praktiskt sett väldigt svårt. Tänk om konkurrensen inom det yrket är väldigt hårt så det är iprincip omöjligt att få det jobbet. 
    Håller med om att det inte ska vara jobb som är i princip omöjliga att få utan normalt förekommande arbeten. Vad jag har sett är det typ ekonomi, lager, bagare osv
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 18:06:23 följande:
    Ja, helt rätt att det är svårare. Jag var sjukskriven för nåt år sedan i några månader och försäkringskassan frågade ut mig om allt, jag fick inte vara aktiv i någon förening eller ut och resa för då kunde jag jobba enligt dom. 
    Tänk då att sjukpension/sjukersättning är svårare att få än sjukpenningen du fick. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 19:46:14 följande:
    Nu ja, men det har inte varit så. När sossarna satt förtidspensionerade dom helt arbetsdugliga personer.
    Du skrev förut att du hoppas att det blir svårare och svårare att få sjukersättning. Vill du verkligen att det ska bli svårare än idag? 

Lite svårt att ändra på saker retroaktivt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 21:33:35 följande:
    Sjukersättningen ligger på 13 275 kr innan skatt, om du aldrig arbetat eller haft låg lön. När skatten är dragen ligger den på ca 11 000 kr. Sen kan du ansöka om bostadstillägg. Då får du som mest 96% av hyran upp till 5000 kr. Är hyran över 5000 kr så får du 70% på det som överstiger 5000 kr upp till 7500 kr. Vill du veta mer, så googla på Sjukersättning och bostadstillägg, så får du bra info på Försäkringskassans sida. Vilken sjukersättning den personen du taggade har, vet jag inte. Det jag har skrivit är allmän information.
    Jag har själv sjukpension. Du kan läsa vad personen jag taggade skrev 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?