• 35an

    Kompensation?

    Hej! 


    Bodde igår på ett fint Spahotell. Hotellet var betalt i förväg men när vi skulle checka ut idag skulle vi betala för sånt vi druckit under vistelsen. Vi får inte se något kvitto utan min man får veta summan och han betalar. Jag frågar vad det blev och när jag får veta det så tänker jag att summan kan inte stämma. När vi får se kvittot räknar jag och får det till att betalat 1000 kr för mycket.  Vi påtalar detta och personalen kan inte förklara. De säger att de får återkomma. Vi åker hem. de återkopplar lite senare att det beror på att de bytt bokningssystem men att de ska återbetala oss om ca 3 dagar. Ingen ursäkt.

    Jag mejlar och säger att det blev ett tråkigt avslut för oss och frågar om de vill kompensera oss på något sätt. . 


    De hör av sig och säger att de beklagar men att detta berodde på den mänskliga faktorn. Ingen kompensation.

    Har vi rätt till någon kompensation eller ska vi bara glömma det? tycker bara att det blev dåligt skött av hotellet.

  • Svar på tråden Kompensation?
  • Anonym (Nää)

    Rätt till någon kompensation har ni inte, det är helt upp till hotellet, ni fick ju ändå tillbaka era pengar med en förklaring, de borde ju dock ha bett om ursäkt!

    Vad tänker du dig att kompensationen skulle vara?

    Jag har jobbat lääänge inom hotell och helt ärligt, nya gäster som ber om kompensation för saker som inte är så stora ignoreras, skulle det ha varit en återkommande så hade man kompenserat med rabatt i restaurangen eller liknande vid nästa vistelse, hade du uttryckt dig "vi hade så trevligt men tyvärr vart det lite tråkigt avslut men vi hoppas att det inte upprepas nästa gång" så hade du säkert fått något liknande, är det gratisnatt eller återbetalning du är ute efter så är det bara att glömma. Det låter kanske dumt men så ser tyvärr verkligheten ut

  • Anonym (Åda)

    Om det varit tvärtom och ni betalat 1000 kr för lite, hade ni kompenserat hotellet?

    Det blev ett fel, ni får pengarna tillbaka, det är väl inget att tjura över och kräva kompensation för? Varför låter ni det påverka er så mycket att det blev ett tråkigt avslut? Visst borde de bett om ursäkt, det håller jag med om. Men en ursäkt + pengarna tillbaka räcker väl?

  • 35an

    Tack för ditt svar och information! 

    Jag skrev till dem att vi hade haft det väldigt trevligt men att det blev ett tråkigt avslut.
    kompensation? Då vi inte kan återkomma dit inom kort pga. avstånd och pris (6000 kr utan alkohol) så hade jag uppskattat ett litet prisavdrag. Eller att de iaf skrev att vi bjuder på ngt vid en kommande vistelse.
    Men den kommer troligen inte bli av i närtid pga.. Ovan skäl. 


    Att jag tycker det är så dåligt är att det så lätt kunde blivit så att vi inte upptäckt felet. Dels då de inte visade kvittot dels då kvittot inte var ?lättläst?. 

  • Anonym (Åda)
    35an skrev 2024-10-19 21:27:10 följande:

    Tack för ditt svar och information! 

    Jag skrev till dem att vi hade haft det väldigt trevligt men att det blev ett tråkigt avslut.
    kompensation? Då vi inte kan återkomma dit inom kort pga. avstånd och pris (6000 kr utan alkohol) så hade jag uppskattat ett litet prisavdrag. Eller att de iaf skrev att vi bjuder på ngt vid en kommande vistelse.
    Men den kommer troligen inte bli av i närtid pga.. Ovan skäl. 


    Att jag tycker det är så dåligt är att det så lätt kunde blivit så att vi inte upptäckt felet. Dels då de inte visade kvittot dels då kvittot inte var ?lättläst?. 


    Vad hade ni gjort om felet varit tvärtom?
  • Anonym (H)

    Ska ni kompenseras måste ni lidit någon skada. Ni upptäcker felet vid utcheckning och får rättning 3 dagar senare. 
    Menar du att ni borde fått prisavdrag för att kvittot var svårt att tyda och ni har långt att åka?  

  • 35an

    Man skulle kunna hävda att vi lider skada då vi i tre dagar har 1000 kr mindre att röra oss med. 

    Hade jag fått se kvittot inman min man betalade hade jag reagerat på beloppet. Jag vänder mig dels mot att de gjort fel. Först sa de pga att de bytt bokningssystem och sen sa de pga den mänskliga faktorn. Sen tycker jag det är märkligt att man inte visar ett kvitto vad man vill ha betalt för utan enbart säger summan. Lätt att det blir fel då.


    som sagt. hade jag fått en ursäkt när vi påtalade felet och hade  de givit minsta lite gest hade jag inte känt mig missnöjd. men nu gör jag det. Speciiellt när det händer på ett hotell i den här prisklassen.

  • Anonym (Åda)
    35an skrev 2024-10-19 21:51:52 följande:

    Man skulle kunna hävda att vi lider skada då vi i tre dagar har 1000 kr mindre att röra oss med. 

    Hade jag fått se kvittot inman min man betalade hade jag reagerat på beloppet. Jag vänder mig dels mot att de gjort fel. Först sa de pga att de bytt bokningssystem och sen sa de pga den mänskliga faktorn. Sen tycker jag det är märkligt att man inte visar ett kvitto vad man vill ha betalt för utan enbart säger summan. Lätt att det blir fel då.


    som sagt. hade jag fått en ursäkt när vi påtalade felet och hade  de givit minsta lite gest hade jag inte känt mig missnöjd. men nu gör jag det. Speciiellt när det händer på ett hotell i den här prisklassen.


    Om ni har så dåligt med pengar att ni lider skada att vara utan 1000 kr i 3 dagar så bör ni kanske åka till fina spahotell?

    Ni fick ju även se kvittot och kunde ha bett om det! Alla kan råka göra fel, och det rättades till i stort sett direkt! Om ni inte upptäckt det hade de gjort det senare och kontaktat er. Det kan ju ha varit en ny person i receptionen eller vad som helst, det är mänskligt att det blir fel ibland men huvudsaken är väl att det blir rätt sen?

    Som sagt så förstår jag att ni vill ha en ursäkt men släpp det nu? Det är ju ni själva som låter det här förstöra den fina vistelse ni hade på hotellet. 
  • Anonym (H)
    35an skrev 2024-10-19 21:51:52 följande:

    Man skulle kunna hävda att vi lider skada då vi i tre dagar har 1000 kr mindre att röra oss med. 


    Hotellet gav er kredit för alkoholen till utcheckningen och pengarna drogs inte förrän då. Hotellet har inte begränsat era köp av alkohol och ni har inte lidit skada pga av det.

  • DrakeBoyd
    35an skrev 2024-10-19 21:07:32 följande:
    Kompensation?

    Hej! 


    Bodde igår på ett fint Spahotell. Hotellet var betalt i förväg men när vi skulle checka ut idag skulle vi betala för sånt vi druckit under vistelsen. Vi får inte se något kvitto utan min man får veta summan och han betalar. Jag frågar vad det blev och när jag får veta det så tänker jag att summan kan inte stämma. När vi får se kvittot räknar jag och får det till att betalat 1000 kr för mycket.  Vi påtalar detta och personalen kan inte förklara. De säger att de får återkomma. Vi åker hem. de återkopplar lite senare att det beror på att de bytt bokningssystem men att de ska återbetala oss om ca 3 dagar. Ingen ursäkt.

    Jag mejlar och säger att det blev ett tråkigt avslut för oss och frågar om de vill kompensera oss på något sätt. . 


    kortbetalning med visa casino

    De hör av sig och säger att de beklagar men att detta berodde på den mänskliga faktorn. Ingen kompensation.

    Har vi rätt till någon kompensation eller ska vi bara glömma det? tycker bara att det blev dåligt skött av hotellet.


    Usch, det låter riktigt frustrerande! Jag tycker absolut att ni borde ha fått en ursäkt direkt, det är ju ändå deras misstag. När man betalar för en premiumupplevelse på ett Spahotell, kan man förvänta sig att allt ska vara korrekt skött och om det blir fel, ska de ju göra sitt bästa för att rätta till det på ett bra sätt. Det minsta de kunde ha gjort är att erbjuda någon form av kompensation för obehaget
Svar på tråden Kompensation?