• Anonym (Vin)

Kommer det att bli olagligt att ha sex onykter inom 30år?

Att dricka gör att du inte är vid dina sinnens fulla bruk och det tar bort delar av förmågan att fatta bra beslut. Alkohol gynnar din impulsiva sida och reducerar ditt konsekvenstänk.

Vad tror ni? Kommer det bli olagligt att ha sex alkoholpåverkad?

• Svar på tråden Kommer det att bli olagligt att ha sex onykter inom 30år?
  • Anonym (Ronny)
    Anonym (S) skrev 2024-10-19 04:54:48 följande:
    Ja faktiskt. Sånt sker i många relationer. Tex tjatsex... Tyvärr
    Statistik på det eller bara din känsla?
  • klyban
    Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 03:28:25 följande:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-fem-av-hundra-anmalda-valdtakter-leder-till-dom

Knappt någon anmälan om våldtäkt leder till en fällande dom än idag. 

Skillnaden som egentligen inträffat är inställningen att det kan röra sig om en våldtäkt även om inte offret kämpat emot och sagt ordet "nej" Då många, om inte de flesta våldtäktsoffer reagerar med en skrämd passivitet så är det på tiden att lagstiftningen ändrats.

Mer finns att göra. Information om hur ett samtycke ser ut verkar vara en sak.

Hur ska man kunna döma en person och om inga bevis för våldtäkt finnes?
    Och pratar jag om scenariot att en våldtäkt faktiskt skett.

Godtycklighet är det allt som krävs och är det rättssäkert tror du?

Det är alltid ett problem när ord står mot ord och det finns inget som stödjer att det faktiskt skett.
    Och det är DÄRFÖR det är svårt och ge domar, hoppas det är enkelt att förstå.

Och i andra handen har vi de som ljuger om våldtäkt har existerat.

Som en gång vi var fyra killar och en tjej, tjejen var förtjust i en av killarna och de gick in och hade sex tillsammans.
    Dagen efter så gick hon till polisen och de kom och hämta lakan och allt och han sade ju som det var, vi hade sex och polisen trodde på honom och plus att vi var tre vittnen till som visste det var sex i samförstånd.

Och komiken var att par dagar senare hade de sex igen :lol:
    Och givetvis lades fallet ned, och givetvis är det inte så här i alla anmälda våldtäkter om nu någon ens fick för sig att inbilla sig något sånt tokigt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mig) skrev 2024-10-19 07:37:03 följande:
    Får man inte ändra sig sedan då?
    Ändra sig efter man haft sex i samförstånd?
    Hur ska det gå till?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Fiona M
    Anonym (Mig) skrev 2024-10-19 07:37:03 följande:
    Får man inte ändra sig sedan då?
    Efter? Hur menar du nu?
  • Anonym (Pirates)
    Anonym (Vin) skrev 2024-10-19 06:44:12 följande:
    Jojo, men när kändisar kommer till Sverige och festar loss blir dom anmälda för våldtäkt. Det är bra att man tittar över systemet, men det känns som att det har blivit väldigt riskabelt att vänslas med kvinnor på fyllan.
    Ska kändisar som kommer till Sverige och festar kunna komma undan med våldtäkter? Eller vad menar du? 
  • Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-19 11:27:30 följande:

Hur ska man kunna döma en person och om inga bevis för våldtäkt finnes?
    Och pratar jag om scenariot att en våldtäkt faktiskt skett.

Godtycklighet är det allt som krävs och är det rättssäkert tror du?

Det är alltid ett problem när ord står mot ord och det finns inget som stödjer att det faktiskt skett.
    Och det är DÄRFÖR det är svårt och ge domar, hoppas det är enkelt att förstå.

Och i andra handen har vi de som ljuger om våldtäkt har existerat.

Som en gång vi var fyra killar och en tjej, tjejen var förtjust i en av killarna och de gick in och hade sex tillsammans.
    Dagen efter så gick hon till polisen och de kom och hämta lakan och allt och han sade ju som det var, vi hade sex och polisen trodde på honom och plus att vi var tre vittnen till som visste det var sex i samförstånd.

Och komiken var att par dagar senare hade de sex igen :lol:
    Och givetvis lades fallet ned, och givetvis är det inte så här i alla anmälda våldtäkter om nu någon ens fick för sig att inbilla sig något sånt tokigt.

Tror det är 90-95% av våldtäktsanmälningar som inte leder till en fällande dom. och det är med samtyckeslagen. Innan dess var det ännu färre då ett offer behövde slåss och skrika nej för att överhuvudtaget falla innan ramarna för en våldtäkt. Normalt sett så reagerar inte ett offer för våldtäkt på det sättet. 

Du får det att låta som att mängder av oskyldiga sitter i fängelse pga lagstiftningen. Det är inte så väldigt godtyckligt som du tror. Tror du verkligen att enbart 5 av 100 anmälningar innebär att 95 personer är oskyldigt anklagade? 

• klyban
    Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 14:45:03 följande:

Tror det är 90-95% av våldtäktsanmälningar som inte leder till en fällande dom. och det är med samtyckeslagen. Innan dess var det ännu färre då ett offer behövde slåss och skrika nej för att överhuvudtaget falla innan ramarna för en våldtäkt. Normalt sett så reagerar inte ett offer för våldtäkt på det sättet. 

Du får det att låta som att mängder av oskyldiga sitter i fängelse pga lagstiftningen. Det är inte så väldigt godtyckligt som du tror. Tror du verkligen att enbart 5 av 100 anmälningar innebär att 95 personer är oskyldigt anklagade? 

Rättssäkerhet kräver lite mer än ord, det är därför det är så låg procent.

Och kom ihåg att det är du som säger att 95% är oskyldiga och inte jag.
    Dock var jag med om en där det aldrig var en våldtäkt alls, utan bara två fulla personer som hade sex i samtycke.

• Anonym (Pirates)
    klyban skrev 2024-10-19 17:23:34 följande:

Rättssäkerhet kräver lite mer än ord, det är därför det är så låg procent.

Och kom ihåg att det är du som säger att 95% är oskyldiga och inte jag.
    Dock var jag med om en där det aldrig var en våldtäkt alls, utan bara två fulla personer som hade sex i samtycke.

Uppfattar du dåtidens lagstiftning som mer rättssäker än samtyckeslagen? Behövdes det vittnen då tror du? Vad är skillnaden mellan misshandel som sker inom lyckta dörrar? Tror du det finns vittnen till alla andra brott?

Ja, jag tror att 90-95% av anmälningarna går fria. Länkade tidigare. Men har du andra siffror så får du gärna presentera dessa.
  • Anonym (Pirates)

Och tror du att 90-95% av alla nedlagda våldtäktsanmälningar är pga att ingen våldtäkt begåtts? Att den som är anmäld är helt oskyldig?

• klyban
    Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 18:21:52 följande:
    Uppfattar du dåtidens lagstiftning som mer rättssäker än samtyckeslagen? Behövdes det vittnen då tror du? Vad är skillnaden mellan misshandel som sker inom lyckta dörrar? Tror du det finns vittnen till alla andra brott?

Ja, jag tror att 90-95% av anmälningarna går fria. Länkade tidigare. Men har du andra siffror så får du gärna presentera dessa.

Berättat redan för dig att när det bara är ord mot ord så krävs det bevisning som styrker våldtäkt.
    Och det är just därför rättssäkerheten är viktig som det krävs mer för en dom.

På riktigt, frågar du skillnaden mellan fysiska skador som pekar på misshandel, och våldtäktsman skador.
    För det är just skador som ökar möjligheten för en dom.

Vadå andra siffror???????????
    Jag har inte en jävla susning om siffrorna och säger inte emot dina, vilken konstig fråga då.

Anonym (Pirates) skrev 2024-10-19 18:24:10 följande:

Och tror du att 90-95% av alla nedlagda våldtäktsanmälningar är pga att ingen våldtäkt begåtts? Att den som är anmäld är helt oskyldig?

Det är bara du som säger, inte jag.
    Så ta det med dig själv istället och blanda inte in mig i dina påståenden.

Svar på tråden Kommer det att bli olagligt att ha sex onykter inom 30år?