• Anonym (M)

3 barn sambo som jobbar natt

Sambon jobbar varannan vecka natt hela veckan, sen ledig varannan vecka. veckan han jobbar natt är tuff för mig då jag nattar barnen själva, oftast lagar jag all mat och städar med. Har ett barn på 6 veckor, en på 3 år, och en på 5 år. Har inget körkort och det tar 20 min till närmsta busshållplats. Så blir att sambon lämnar barnen och hämtar på förskolan Men de gör att han förlorar lite sömn på dagarna.. även att han har 1 timme till jobbet, så 2 h per dag går åt att åka till jobbet. Tar tid att natt barnen och så vaknar 3 åringen oftast 1 gång per natt. 6 veckors bebis vaknar ofta och vill bli ammad på nätterna. Är så trött på dagarna och helgerna är tuffast. Barnen är lediga från förskolan på fredagar, då jag är föräldraledig, så får jag inte ha dom där då. fredag, lördag, söndag är jag typ utan sömn, vaknar 5-9 gånger per natt och är vaken hela dagarna då jag umgås med 3 åringen och 5 åringen. Vet inte hur länge jag ska orka. visst får hjälp med lämning och hämtning. Men sköter all matlagning, städning, vakennätter, nattningar på kvällarna och umgås med barnen på dagarna. Barnen går korta dagar på förskolan, bara 5 h per dag. sambons dagar går åt till att sova eller hämta eller lämna barn ? nån som har nåt tips på hur man kan bära sig åt?

• Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt
  • Erkki

När träffar sambon barnen? när är han hemma?
    hur lång tid tar lämning/hämtning?

körkort för dig hade underlättat. 

ser inte att andra arbetstider hade underlättat då han ändå blir bunden av att lämna hämta

Går det att lämna stöd till helgen då ni är två?

• Anonym (tre)
    Anonym (M) skrev 2024-10-18 13:34:53 följande:
    3 barn sambo som jobbar natt

Sambon jobbar varannan vecka natt hela veckan, sen ledig varannan vecka. veckan han jobbar natt är tuff för mig då jag nattar barnen själva, oftast lagar jag all mat och städar med. Har ett barn på 6 veckor, en på 3 år, och en på 5 år. Har inget körkort och det tar 20 min till närmsta busshållplats. Så blir att sambon lämnar barnen och hämtar på förskolan Men de gör att han förlorar lite sömn på dagarna.. även att han har 1 timme till jobbet, så 2 h per dag går åt att åka till jobbet. Tar tid att natt barnen och så vaknar 3 åringen oftast 1 gång per natt. 6 veckors bebis vaknar ofta och vill bli ammad på nätterna. Är så trött på dagarna och helgerna är tuffast. Barnen är lediga från förskolan på fredagar, då jag är föräldraledig, så får jag inte ha dom där då. fredag, lördag, söndag är jag typ utan sömn, vaknar 5-9 gånger per natt och är vaken hela dagarna då jag umgås med 3 åringen och 5 åringen. Vet inte hur länge jag ska orka. visst får hjälp med lämning och hämtning. Men sköter all matlagning, städning, vakennätter, nattningar på kvällarna och umgås med barnen på dagarna. Barnen går korta dagar på förskolan, bara 5 h per dag. sambons dagar går åt till att sova eller hämta eller lämna barn ? nån som har nåt tips på hur man kan bära sig åt?

Hur planerade ni inför att skaffa tre barn under de här förutsättningarna? 

Men nu när det är som det är så får du ju lägga all energi på att försöka hantera vardagen. Enkel mat, eller laga storkok som kan värmas. Tydliga rutiner för de äldre barnen under dagarna och även inför nattningen. 

Eller så får din sambo (som jag antar även är pappan till barnen?) byta jobb eller byta pass så att han är hemma mer.
  • Dexter dot com

Men hur mycket sover sambon om dagarna? Tänker att han tar barnen när han vaknat så du får sova ostört några timmar då. Storkok och storstädning får göras den veckan han är ledig Tycker ni det är ett bra upplägg att han jobbar så här eller söker han nytt jobb?

• Jemp

Det låter ju som att din sambo bör ha goda förutsättningar till stor närvaro på hemmaplan. Däremot rätt orimligt att han ska både hämta och lämna de veckor han jobbar.

Det är ju inte nattjobbet som gör att han inte städar eller lagar mat tex. 

• Kammen320

Vad gör sambon de veckor han är ledig då? Han får ju steppa upp då o låta dig sova ut, samt att han alltid måste ta sin del av städ,tvätt,matlagning. Han kan väl laga mat de veckor han jobbar natt (antar att man börjar typ 21-22 då? Har aldrig jobbat natt, så ingen aning) han borde ju hinna då? Så kan du laga när han är ledig så får han ta barnen under tiden?

• Aliona

Det låter jättejobbigt och inte dom något idealiskt sätt att lägga upp livet under småbarnsåren, men nu är det som det är, och då får du försöka hålla ut och villa upp dig varannan vecka när pappan (jag utgår ifrån att sambon är pappa) är hemma. Han tar väl allt hushållsarbete och tid med barnen de veckor som han inte jobbar? 

• Tow2Mater
    Aliona skrev 2024-10-18 15:19:30 följande:

Det låter jättejobbigt och inte dom något idealiskt sätt att lägga upp livet under småbarnsåren, men nu är det som det är, och då får du försöka hålla ut och villa upp dig varannan vecka när pappan (jag utgår ifrån att sambon är pappa) är hemma. Han tar väl allt hushållsarbete och tid med barnen de veckor som han inte jobbar? 

Varför skulle ha ta allt? TS jobbar väl inte.
  • Anonym (Vilma)
    Aliona skrev 2024-10-18 15:19:30 följande:

TS är väl ändå föräldraledig? Då är väl tanken att man tar en stor del av hemarbetet? 

Antingen får man flytta närmare förskola o skola så att man kan hämta och lämna även utan bil. Eller så får man ta körkort så att båda kan använda bil. 

Inget av detta kan dock ha varit en nyhet för er som valt att ha tre barn under såna här omständigheter. Hur hade ni tänkt er att det skulle funka? 

Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt