• Anonym (M)

3 barn sambo som jobbar natt

Sambon jobbar varannan vecka natt hela veckan, sen ledig varannan vecka. veckan han jobbar natt är tuff för mig då jag nattar barnen själva, oftast lagar jag all mat och städar med. Har ett barn på 6 veckor, en på 3 år, och en på 5 år. Har inget körkort och det tar 20 min till närmsta busshållplats. Så blir att sambon lämnar barnen och hämtar på förskolan Men de gör att han förlorar lite sömn på dagarna.. även att han har 1 timme till jobbet, så 2 h per dag går åt att åka till jobbet. Tar tid att natt barnen och så vaknar 3 åringen oftast 1 gång per natt. 6 veckors bebis vaknar ofta och vill bli ammad på nätterna. Är så trött på dagarna och helgerna är tuffast. Barnen är lediga från förskolan på fredagar, då jag är föräldraledig, så får jag inte ha dom där då. fredag, lördag, söndag är jag typ utan sömn, vaknar 5-9 gånger per natt och är vaken hela dagarna då jag umgås med 3 åringen och 5 åringen. Vet inte hur länge jag ska orka. visst får hjälp med lämning och hämtning. Men sköter all matlagning, städning, vakennätter, nattningar på kvällarna och umgås med barnen på dagarna. Barnen går korta dagar på förskolan, bara 5 h per dag. sambons dagar går åt till att sova eller hämta eller lämna barn ? nån som har nåt tips på hur man kan bära sig åt?

• Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt
  • Anonym (Saywhat)
    mammatill6 skrev 2024-10-21 08:12:25 följande:

Men problemet verkar inte vara att han arbetar natt. När han är vaken kan han ju städa o hjälpa till. Varannan vecka är han helt hemma och får då ta nätterna och avlasta på dagarna. Glr storkok till veckan han arbetar. Städa gör ni veckan han är ledig. När han sovit tar han barnen och du kan vila en timme. 

Känns som det ligger mer bakom än att han arbetar natt för det isig kan ju inte ställa till så mycket.

Men om nu ett problem här är att sambon på sina hemma veckor inte orkar ta det ansvaret i så pass hög grad att TS orkar med de andra veckorna så funkar ju inte deras upplägg för båda föräldrar.
  • Ess
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-20 19:01:25 följande:
    Det här är också ett sånt himla ickeråd. Ersättning gör inte barn alltid mättare. Att fixa flaskor mitt i natten är också meckigt. Eller dyrt om man kör tetra. 
    Det är inte speciellt svårt att ha färdigblandad ersättning i kylen och hälla i flaskan och micra.
  • Jemp
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-21 09:45:09 följande:
    Om sambon jobbar normala arbetstider är han förmodligen inte lika trött så hans dagar inte går åt att sova och ta och ts sambo kan dela på familjelivet på ett mer regelbundet vis.

På trådstarten låter ts väldigt trött så uppenbart funkar ju inte fördelningen nu när hon är FL och mannen uppbokad varannan vecka och tillgänglig varannan. Det blir inte nog med stöd de lediga veckorna för mannen för att ta sig genom de andra veckorna. Alltså funkar inte deras grundupplägg.
    Men då kommer han varken kunna hämta eller lämna barn, arbeta varje vecka osv.
    Jag instämmer med (Linnea) att problemet inte verkar vara nattarbetet i sig. 

Fördelen med jobbyte till kontorstider skulle väl främst vara att mannen får sova mer sanmanhängande.
  • Anonym (Saywhat)
    Ess skrev 2024-10-21 13:55:34 följande:
    Det är inte speciellt svårt att ha färdigblandad ersättning i kylen och hälla i flaskan och micra.
    Jämfört med att amma är det det.
  • Anonym (Saywhat)
    Jemp skrev 2024-10-21 14:00:20 följande:
    Men då kommer han varken kunna hämta eller lämna barn, arbeta varje vecka osv.
    Jag instämmer med (Linnea) att problemet inte verkar vara nattarbetet i sig. 

Fördelen med jobbyte till kontorstider skulle väl främst vara att mannen får sova mer sanmanhängande.
    Jag håller inte med. Det kan också ge en mer planerbar vardag med två vuxna som lever efter samma dygnsrytm. Det i sig kan faktiskt underlätta oerhört i vardagsplaneringrn och stressen.
  • Ess
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-21 14:13:16 följande:
    Jämfört med att amma är det det.
    Nä det är det inte. Har gjort båda varianterna med mina ungar. 
  • Jemp
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-21 14:14:40 följande:
    Jag håller inte med. Det kan också ge en mer planerbar vardag med två vuxna som lever efter samma dygnsrytm. Det i sig kan faktiskt underlätta oerhört i vardagsplaneringrn och stressen.
    Ok. Tar han inget ansvar som ledig tror jag inte han gör det som arbetande. Men oavsett går det ju att börja i den änden som går fortare att åtgärda.
  • Tow2Mater
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-20 21:26:03 följande:
    Eller så har hon just ett barn som inte sover dagtid på ett sätt som gör att hon kan vila. Vilket också var en stor del i min poäng.
    Läser du TS ser du att hon sover på dagarna Mån, Tis, Ons och Tors. 

'Barnen är lediga från förskolan på fredagar, då jag är föräldraledig, så får jag inte ha dom där då. fredag, lördag, söndag är jag typ utan sömn, vaknar 5-9 gånger per natt och är vaken hela dagarna då jag umgås med 3 åringen och 5 åringen.'
  • Anonym (Mannen)

Var är era föräldrar? Kan de ställa upp?

För övrigt borde han hitta ett jobb som inte är nattjobb, det sliter enormt på hälsan.

• Anonym (Nattare)

Den vecka din sambo är ledig, hur lägger ni upp vardagen hemma då?
    Jobbar natt och jag tyckte det var perfekt när barnen var mindre, betydligt enklare att kunna vara med på saker och ge dom mer tid när jag var långledig.
    Hur fungerar det för honom med lite sömn mär
    barn ska lämnas/hämtas på förskola?
    För verkar bli rätt lite sömn då.

Om han är en engagerad pappa skulle er vardag bli bättre om han jobbade kontorstider och enbart lediga helger? Skulle ekonomin klara det?

Jag skulle nog aldrig frivilligt gå över till att arbeta dag igen då min lediga tid är värd mycket jobbar 16 nätter på 5 veckor(ca 93%) och så mycket ledig tid skulle jag ej få om jag började jobba dag igen 

• Anonym (...)

Ts har skrivit 1 svar på 4 sidor, hon vill inte ha råd utan bara gnälla och få medhåll.

Jag är just nu mammaledig, min man jobbar skift, 12-timmars pass 5 dagar, ledig 4, varannan vecka jobbar 4 och sen ledig 5, JAG tycker att det är jätteskönt, med första barnet hade vi båda kontorstid 8-17. Visst det är mer ansvar på mig när han är på jobbet men när han är ledig, då har vi det hur mysigt som helst! De dagar han jobbar så är mitt ända "måste" middagen, städ kan jag ta när jag har tid över eller vänta tills han är hemma igen, tiderna han hade förut gjorde att vi var tvungna att ta allt städ och alla vi ville hinna med att träffa, vad vi ville göra osv på 2 dagar då han samtidigt ville vila upp sig efter veckan samt samla ny energi, så ts om du fortfarande läser, gör minimalt och bara det du orkar med när han jobbar, sen är ni ju två

Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt