• Jemp

3 barn sambo som jobbar natt

Det låter ju som att din sambo bör ha goda förutsättningar till stor närvaro på hemmaplan. Däremot rätt orimligt att han ska både hämta och lämna de veckor han jobbar.

Det är ju inte nattjobbet som gör att han inte städar eller lagar mat tex. 

• Jemp
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-20 20:28:25 följande:
    Nej, men Ts sa också att hon tackade för min förståelse av situationen vilket kanske säger en del.

Den uppenbara lösningen här ligger ju i att TS man får ändrade arbetstider eftersom det är det som stjälper familjen just nu.
    Hur skulle det vara en lösning?
  • Jemp
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-21 09:45:09 följande:
    Om sambon jobbar normala arbetstider är han förmodligen inte lika trött så hans dagar inte går åt att sova och ta och ts sambo kan dela på familjelivet på ett mer regelbundet vis.

På trådstarten låter ts väldigt trött så uppenbart funkar ju inte fördelningen nu när hon är FL och mannen uppbokad varannan vecka och tillgänglig varannan. Det blir inte nog med stöd de lediga veckorna för mannen för att ta sig genom de andra veckorna. Alltså funkar inte deras grundupplägg.
    Men då kommer han varken kunna hämta eller lämna barn, arbeta varje vecka osv.
    Jag instämmer med (Linnea) att problemet inte verkar vara nattarbetet i sig. 

Fördelen med jobbyte till kontorstider skulle väl främst vara att mannen får sova mer sanmanhängande.
  • Jemp
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-21 14:14:40 följande:
    Jag håller inte med. Det kan också ge en mer planerbar vardag med två vuxna som lever efter samma dygnsrytm. Det i sig kan faktiskt underlätta oerhört i vardagsplaneringrn och stressen.
    Ok. Tar han inget ansvar som ledig tror jag inte han gör det som arbetande. Men oavsett går det ju att börja i den änden som går fortare att åtgärda.
Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt