• Anonym (Mamman)

Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

• Svar på tråden Blivit orosanmäld
  • Anonym (Toker)

Uppenbart misstänker skolan att det kan vara du som är sjuk. Inte ungen. Därav anmälan till socialtjänsten som nu kommer att utreda den saken.

Är ungen verkligen så sjuk så kommer de ju att upptäcka den saken och allt är grönt. Men delar de inte din uppfattning om barnets sjukdomsstatus så ligger du lite pyrt till.

Det är ju en sådan sak som verkligen kan få saker att hända, att hålla ungen hemma från skolan utan giltig orsak.

• Anonym (???)

Hur hög frånvaro handlar det om? 

Låter lite konstigt att skicka bilder på barnet till rektorn. 

• Anonym (Bettan)

Ser du till att ditt barn får hemuppgifter så att hon inte kommer efter i skolarbetet? 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-17 21:46:44 följande:

Uppenbart misstänker skolan att det kan vara du som är sjuk. Inte ungen. Därav anmälan till socialtjänsten som nu kommer att utreda den saken.

Är ungen verkligen så sjuk så kommer de ju att upptäcka den saken och allt är grönt. Men delar de inte din uppfattning om barnets sjukdomsstatus så ligger du lite pyrt till.

Det är ju en sådan sak som verkligen kan få saker att hända, att hålla ungen hemma från skolan utan giltig orsak.

Oron handlade inte om frånvaron, bara att det skickades foton. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 21:49:53 följande:
    Varför skulle bilderna vara ett problem? Varför kände du dig manade att skicka dem?

För att bevisa att barnet är på skolan? För att skolan misstror dig?

Tror inte att du behöver bekymra dig för bilderna angående soc. Men har de en annan uppfattning om barnet är sjukt eller ej så har du problem på riktigt tyvärr.

Kommer de fram till en sådan sak råder jag dig till att lyssna på den och vara villig att ta emot den hjälp de kan erbjuda. Ställer du dig på tvären så tror jag inte att det kommer att bli bra.
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 21:49:53 följande:
    Då är min gissning att de har fler åsikter om ditt föräldraskap och att detta var droppen. 
  • Anonym (Gugge)

Skickade du utelämnande bilder på barnet på mailen?
    Ja, det är synnerligen olämpligt.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Gugge) skrev 2024-10-17 22:06:13 följande:

Skickade du utelämnande bilder på barnet på mailen?
    Ja, det är synnerligen olämpligt.

Då kan man fråga sig varför det inte ses som olämpligt att lägga ut bilder på sjuka barn i sociala medier, ibland med flera hundra tusen följare. Det känns för mig värre än att skicka bilder i ett mejl. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 21:42:01 följande:
    Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

Varför ber du inte om läkarintyg istället?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (???) skrev 2024-10-17 22:52:06 följande:
    Varför ber du inte om läkarintyg istället?
    De har massa papper på att barnet inte är frisk och jag tror inte att de tvivlar på det. Kanske tror att jag överdriver lite och håller barnet hemma i onödan, därav bilderna 
Svar på tråden Blivit orosanmäld