• Anonym (Mamman)

Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

• Svar på tråden Blivit orosanmäld
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 22:57:55 följande:
    De har massa papper på att barnet inte är frisk och jag tror inte att de tvivlar på det. Kanske tror att jag överdriver lite och håller barnet hemma i onödan, därav bilderna 
    Menar att ett läkarintyg från sjukhuset hade varit mer normalt än bilderna
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (???) skrev 2024-10-17 23:02:14 följande:
    Menar att ett läkarintyg från sjukhuset hade varit mer normalt än bilderna
    Det räcker uppenbarligen inte 
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 23:03:45 följande:
    Det räcker uppenbarligen inte 
    Så du hade läkarintyg för det tillfållet men blev misstrodd ändå? Förstår fin frustration. 
  • Ikaros12

Skolor har ofta som rutin att göra en orosanmälan på grund av hög frånvaro. Tror att det beror på att det är skolplikt och skolan själv ska inte börja anta massa saker. Därför lämnar de över ärendet till socialtjänsten som får ta kontakt med vårdnadshavarna för att se om det finns behov av stöd i familjen. Utredningarna tror jag brukar gå ganska fort eftersom många familjer just har läget under kontroll. Har själv inte varit med om det personligen. Jag vet däremot att det finns det de familjerna som behöver extra stöd och då finns det möjlighet att få det i och med anmälan.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (???) skrev 2024-10-17 23:05:20 följande:
    Så du hade läkarintyg för det tillfållet men blev misstrodd ändå? Förstår fin frustration. 
    Barnet går ju inte till läkaren varje gång. Det är en sjukdom barnet har som gör henne känslig. Vilket skolan har papper på. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 23:11:32 följande:
    Barnet går ju inte till läkaren varje gång. Det är en sjukdom barnet har som gör henne känslig. Vilket skolan har papper på. 
    Fast de tycks ju kräva mer och misstro. Hade gått till vc när hon är sjuk och bett om intyg på symtomen. Då kanske skolan ger med sig tillslut.
    Vissa arbetsgivare kräver det så är inte konstigt.
  • Anonym (bild)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 21:42:01 följande:
    Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

Det låter väldigt olämpligt att skicka såna bilder på sitt barn. Otroligt integritetskränkande för barnet. Och dessutom säger en sån bild inte att ditt barn är sjuk och behöver vara från skolan. Be istället om intyg från din dotters läkare.
  • Anonym (bild)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 23:11:32 följande:
    Då får du hänvisa till det pappret när de ifrågasätter.
  • Anonym (C)
    Anonym (Gugge) skrev 2024-10-17 22:06:13 följande:

Skickade du utelämnande bilder på barnet på mailen?
    Ja, det är synnerligen olämpligt.

Vad som är olämpligt, är lärare som sitter och hotar föräldrarna med anmälan bara för att ungen just är sjuk.. 
  • Anonym (A)

Vid över 10% frånvaro skall skolan agera.
    Hur ofta är ditt barn sjukt och hur länge varje gång?
    Handlar det om förkylningar eller tex migrän (lättare att få ett intyg på)?
    Behöver barnet vara hemma ända tills det är helt friskt eller funkar det att vara i skolan lite halvkrasslig?

Foton säger ingenting. Det går ju lätt att arrangera ett barn i en säng utan att barnet för den sakens skull är sjukt. 

Kanske soc kan hjälpa dig med samarbete med skolan så att de vidtar åtgärder för att minska smittor?

Svar på tråden Blivit orosanmäld