Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

Blivit orosanmäld

Hur hög frånvaro handlar det om? 

Låter lite konstigt att skicka bilder på barnet till rektorn. 

• Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 21:42:01 följande:
    Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

Varför ber du inte om läkarintyg istället?
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 22:57:55 följande:
    De har massa papper på att barnet inte är frisk och jag tror inte att de tvivlar på det. Kanske tror att jag överdriver lite och håller barnet hemma i onödan, därav bilderna 
    Menar att ett läkarintyg från sjukhuset hade varit mer normalt än bilderna
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 23:03:45 följande:
    Det räcker uppenbarligen inte 
    Så du hade läkarintyg för det tillfållet men blev misstrodd ändå? Förstår fin frustration. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 23:11:32 följande:
    Barnet går ju inte till läkaren varje gång. Det är en sjukdom barnet har som gör henne känslig. Vilket skolan har papper på. 
    Fast de tycks ju kräva mer och misstro. Hade gått till vc när hon är sjuk och bett om intyg på symtomen. Då kanske skolan ger med sig tillslut.
    Vissa arbetsgivare kräver det så är inte konstigt.
  • Anonym (???)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-18 09:16:00 följande:

Med tanke på bilder på sjuka barn så har för övrigt till och med Familjeliv nyligen publicerat bild på E-Types barn när hon var på sjukhus...

Liknelsen är absolut intressant och relevant! Jag hade själv inte blottat min familj såsom E-type gör. Men är ju en viss skillnad i syftet mellan kändisbloggar och ts. Visst exponeras kändisars barn men ts hade ju enkelt kunnat ordna ett läkarintyg för sitt syfte. 
  • Anonym (???)

En tanke jag har är att det i allmänhet krävs fler sunda vuxna i skolan som kan hantera enkla saker (t ex små konflikter) och avlasta lärarna. Då får lärarna större utrymme att göra det de främst är utbildade till. 

Mina barn har haft turen att det ofta funnits en resurs i deras klasser som har engagerat sig i ordningen i hela klassen. Tror inte att resurserna har några avancerade pedagogiska utbildningar utan de är bara bra och vanliga vuxna människor. 

• Anonym (???)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:33:55 följande:

En tanke jag har är att det i allmänhet krävs fler sunda vuxna i skolan som kan hantera enkla saker (t ex små konflikter) och avlasta lärarna. Då får lärarna större utrymme att göra det de främst är utbildade till. 

Mina barn har haft turen att det ofta funnits en resurs i deras klasser som har engagerat sig i ordningen i hela klassen. Tror inte att resurserna har några avancerade pedagogiska utbildningar utan de är bara bra och vanliga vuxna människor. 

Ojdå, detta hamnade i fel ts
  • Anonym (???)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-18 10:40:41 följande:
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:22:47 följande:
    Liknelsen är absolut intressant och relevant! Jag hade själv inte blottat min familj såsom E-type gör. Men är ju en viss skillnad i syftet mellan kändisbloggar och ts. Visst exponeras kändisars barn men ts hade ju enkelt kunnat ordna ett läkarintyg för sitt syfte. 

Precis som jag känner, den bilden kommer att finnas på nätet för evigt. Speciellt med tanke på vilka föräldrarna är.
    Nästan lika illa som att just denna sajt publicerade det, hur tänkte de där?
    De kanske också har fått orosanmälningar för bilden? E-types familj alltså. 

Men någonstans måste vi ju kunna tillåta berättelser om familjer, sjuka barn osv. Ska vi inte kunna göra dokumentärer om cancer t ex? Jag återkommer till att syftet är relevant i föräldrarollen - varför publiceras bilderna?
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 11:03:30 följande:
    Man kanske inte ska göra dokumentärer och liknande som riskerar att lämna ut minderåriga som inte kan ge samtycke eller avböja medverkan.

Om man vill göra en dokumentär om ett barn med cancer (varför?) så kanske man ska göra det så att barnet själv är så lite synligt som möjligt. Och en dylik dokumentär vore ju egentligen rimligas om den var på en mer allmän nivå, tex "kritik mot cancervård", "utveckling inom cancervård", inte "Siri 4 år ska filmas i sina känsligaste stunder och kablas ut till allmän beskådan". Eller att Siri som vuxen kan välja själv om hon vill berätta om sina upplevelser som barn. 

Vilket skulle syftet vara att göra tex en dokumentär om ett barn?
    Syftet med dolumentärer är väl alltid att dela en berättelse av olika skäl. T ex för att lyfta brister i vården. Visst är det viktigt med integritet även i dokumentärer men det kan ju vara relevant att visa personliga exempel. Sett dokumentär om barn och diabetes t ex. Barnen har inte varit blurrade
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 12:02:44 följande:
    Jo, men man måste ju alltid fundera över vinsten med syftet kontra kostanden för dem som är med.

Nog kan man belysa såna saker utan att lämna ut ett enskilt barn som inte kan samtycka till vare sig det ena eller det andra? Personliga exempel kan läggas fram utan att personen ifråga är med i bild, eller spelas av en skådespelare.

Tror vi kommer att se mycket mer av såna här frågor när alla barn som exploateras i sociala medier växer upp och ställer sina föräldrar och andra till svars. 

Att du har sett något betyder väl inte att det är rätt eller bra för det?
    Min poäng är att syftet gör skillnad. Därför är det lite olika situationer med dokumentärer, kändisbloggar och att maila rektorn känsliga bilder på ens barn. Sen kan man förstås diskutera barn integritet i dokumentärer som en sidodiskussion. I media matas vi även med extremt känsliga bilder på barn i andra länder.
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 12:59:26 följande:
    Min poäng är att oavsett syftet så kan barnet inte ge samtycke och har heller ingen möjlighet att överblicka konsekvenserna av att ara med i en dokumentär, läggas ut på sociala medier eller liknande. Och därför bör vuxenvärlden vara mycket eftertänksamma innan man utsätter ett barn för det. Och det gäller såklart även barn från andra länder. 

För barnet är det inte alls säkert att det är skillnad på att lämnas ut i en dokumentär eller om bilder mailas till en rektor. Ingen vet ju heller vad rektorn kan tänkas göra med bilderna. 
    Det får du såklart tycka men jag gissar att socialtjänsten kan se lite olika på situationerna och föräldradugligheten. Personligen hade jag tyckt att det hade blivit fattigt om dokumentärer med barn inte kunde filmas och dokument från omvärlden stoppades av integritetsskäl. Däremot tycker jag att man överhuvudtaget ska vara försiktig med vad man mailar och som privatperson t ex lägger upp på öppna sociala medier. 
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 13:18:33 följande:
    Personligen kan jag tycka att ditt behov av spännande dokumentärer inte övertrumfar att barns rätt till integritet respekteras. 

Och vad socialtjänsten kommer fram till i det här ärendet kan nog varken du eller jag veta. Vi kan inte heller veta vad det var som föranledde anmälan. 
    Var har jag skrivit att jag tycker att det är spännande? Det är viktigt med bild och personliga historier för att engagera människor i svåra ämnen. Är väl mer gränsdragningen som kan diskuteras. Jag förstår exempelvis att barnen i gaza lider utan att behöva se bilder på sargade eller döda kroppar. Det går alldeles för långt i media idag, enligt mig.
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 13:36:47 följande:
    Okej, du tycker inte att det är spännande, fel ordval. Men ditt behov att att bli engagerad av personliga historier kan inte vara viktigare än ett barns rätt till integritet. 
    Pratar inte riktigt om mig själv utan snarare gemene man. Tror att exempelvis diabetes-dokumentären jag nämnde är positiv för att öka medvetenhet och lyfta vård. Hade blivit mer opersonlig om barnen t ex var tecknade. 
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 13:49:59 följande:
    Jo, fast jag menar att det spelar ingen roll om något är positivt för den som tittar, om det drabbar den som porträtteras negativt. Någons behov av intressant dokumentär övergår inte någon annans rätt till att inte bli skildrad i en dokumentär. Och i synnerhet om den som skildras är ett barn som inte kan ge samtycke till att skildras i dokumentären.

Tex om du blev filmad inneliggande på psyket, oförmögen att säga ja eller nej till att filmas och läggas ut i TV. Är det okej då bara för att de är intresseväckande och ökar medvetenheten i ett ämne för den som tittar?

Och sen undrar jag om du verkligen tycker att du kan du prata för gemene man? Du får väl prata för dig själv. För jag är väl också gemene man, och jag tycker inte som du. 
    Som sagt gränsdragningar. Media gör säkert avvägningar hela tiden och tycker att det är viktigt med etik och samtycke. Men det är faktiskt en skillnad på att vara barn och att vara vuxen: målsman kan fatta beslut som barnen inte är mogna att ta helt på egen hand. Så länge barnet inte säger nej kan det vara upp till föräldrarna att ge samtycke.
Svar på tråden Blivit orosanmäld