• Anonym (Hm)

Boendekostnad...spinoff på annan tråd

För att inte kapa den andra tråden om ekonomi och boende startar jag en egen.

Hur skulle ni andra på Familjeliv resonera. Vårt hushåll tjänar 95000 i mån före skatt. Hur mkt skulle ni andra vara beredda att betala för boende i vår sits? Vi har inga andra lån utöver ett studielån på 1000 kr i mån som återbetalas. 

Vi har två barn.

Hur mkt skulle ni sträcka er till om ni vore oss?

• Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd
  • Anonym (???)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-17 21:43:17 följande:
    Fråga då om det saknas något?
    Det är ju så många fler variabler än priset när man väljer boende.

T ex. Bor ni i en storstad? Kostar det att bo nära jobb och omsorg?

Vi valde ett av de dyrare husen pga rent logistiska skäl. Det är perfekt läge för barnen som går i olika skolor och nära butiker och annat. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:12:36 följande:
    Det är ju så många fler variabler än priset när man väljer boende.

T ex. Bor ni i en storstad? Kostar det att bo nära jobb och omsorg?

Vi valde ett av de dyrare husen pga rent logistiska skäl. Det är perfekt läge för barnen som går i olika skolor och nära butiker och annat. 
    Jo, men då kan man väl svara så? "Vi tjänar som ni och tycker att xyy är en rimlig summa på boende, då har vi kvar xxy i h det räcker för de andra kostnaderna vi har".

Eller?
  • Anonym (???)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-18 13:23:54 följande:
    Jo, men då kan man väl svara så? "Vi tjänar som ni och tycker att xyy är en rimlig summa på boende, då har vi kvar xxy i h det räcker för de andra kostnaderna vi har".

Eller?
    Jo, så kan man ju absolut svara. Men blir ju lite enklare om du själv ger info om dina egen situation. Då slipper du sålla bland svar som inte stämmer in på din familj.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 13:32:04 följande:
    Jo, så kan man ju absolut svara. Men blir ju lite enklare om du själv ger info om dina egen situation. Då slipper du sålla bland svar som inte stämmer in på din familj.
    Fast saken är att det sällan spelar roll, iaf inte här på FL. Ger man massor av info anser folk ändå att något saknas.

Och jag vet inte vad det givit heller, ärligt. Jag kommer inte lägga ut hela min ekonomi på FL för allmän beskådan och då hjälper det ju inte. Har sagt att vi har två barn och unga andra lån  Har fyllt upp med att vi inte reser nämnvärt och inte har några dyra intressen.

Vad menar du mer är krav för att kunna svara på hur man själv tänker och resonerar för nån annan?
  • Anonym (???)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-18 13:41:33 följande:
    Fast saken är att det sällan spelar roll, iaf inte här på FL. Ger man massor av info anser folk ändå att något saknas.

Och jag vet inte vad det givit heller, ärligt. Jag kommer inte lägga ut hela min ekonomi på FL för allmän beskådan och då hjälper det ju inte. Har sagt att vi har två barn och unga andra lån  Har fyllt upp med att vi inte reser nämnvärt och inte har några dyra intressen.

Vad menar du mer är krav för att kunna svara på hur man själv tänker och resonerar för nån annan?
    Skrev inte krav utan att det förenklar. Förstår varför folk frågar efter mer info, men såklart upp till dig om du vill utveckla. 

Är du t ex intresserad av vad folk betalar i allt från norrlands inland till stockholms innerstad så är det så.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 13:48:42 följande:
    Skrev inte krav utan att det förenklar. Förstår varför folk frågar efter mer info, men såklart upp till dig om du vill utveckla. 

Är du t ex intresserad av vad folk betalar i allt från norrlands inland till stockholms innerstad så är det så.
    Jag tror vi missförstår varann här. Jag är inte intresserad av exakt vilka summor folk betalar. Utan mer hur man tänker för hur mkt pengar man vill ha kvar när huset är betalt, hur man tänker där. Det går ju svara på utan att ha min ekonomi framför sig.

Vi har resonerat att vi ville betala så lite vi kunnat för boendet och ha låga lån för att vi ogillar att ha skulder (min man ville egentligen att vi skulle skippa lån och försöka gå in med alla besparingar för att stå utan bolån, men jag resonerade att en del besparingar är bra att ha utanför huset med). Men det var innan barn, med två barn nu finns andra krav på själva boendet än vi själva har - och då kanske önskemålet om låga lån måste justeras. Men jag är därför lite nyfiken på hur andra resonerar där.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-18 13:57:49 följande:
    Jag tror vi missförstår varann här. Jag är inte intresserad av exakt vilka summor folk betalar. Utan mer hur man tänker för hur mkt pengar man vill ha kvar när huset är betalt, hur man tänker där. Det går ju svara på utan att ha min ekonomi framför sig.

Vi har resonerat att vi ville betala så lite vi kunnat för boendet och ha låga lån för att vi ogillar att ha skulder (min man ville egentligen att vi skulle skippa lån och försöka gå in med alla besparingar för att stå utan bolån, men jag resonerade att en del besparingar är bra att ha utanför huset med). Men det var innan barn, med två barn nu finns andra krav på själva boendet än vi själva har - och då kanske önskemålet om låga lån måste justeras. Men jag är därför lite nyfiken på hur andra resonerar där.
    Ha låg eller inga lån ser jag inte som ett självändamål. Däremot att inte vara högt belånad.

Jag vill ha en boendekostnad på en nivå som gör att vi dels har råd med annat vi vill och tycker är roligt, dels en viss marginal så vi skulle klara om någon blir långsjuk eller arbetslös.

Sen tycker jag att ett sparat kapital, både tillgängligt på mycket kort tid och lite längre tid är viktigt.
  • Anonym (???)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-18 13:57:49 följande:

Jag menade inte heller priset utan andelen av inkomsten. Tänker att det är väldigt olika hur långt man vill sträcka sig beroende på var man bor och vad man har för behov. Där jag bor är det t ex orimligt att köpa ett helt normalt hus utan att ta lån (om man inte har flera miljoner på banken). 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 14:04:38 följande:
    Ha låg eller inga lån ser jag inte som ett självändamål. Däremot att inte vara högt belånad.

Jag vill ha en boendekostnad på en nivå som gör att vi dels har råd med annat vi vill och tycker är roligt, dels en viss marginal så vi skulle klara om någon blir långsjuk eller arbetslös.

Sen tycker jag att ett sparat kapital, både tillgängligt på mycket kort tid och lite längre tid är viktigt.
    Jo, och sparat kapital har vi, dels en mindre summa på 100000 som är direkt tillgängligt om något akut går sönder hemma och måste lagas. Och sen en del ytterligare (ett antal hundra tusen) i olika fonder och aktier.

Vi har varit väldigt lågt belånade med runt 800000 kr var för huset, det är lägre bolån än jag hade på lägenhet. Vi har klarat det utan problem under föräldraledigheten med en lön och bidrag där vi tagit ut 3-4 dagar i i peng. Så just nu lever vi rätt lätt. Däremot är det inte bästa boendet för barnen, ingen bra trädgård, ingen skola nära, de får dela rum etc.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-18 14:31:18 följande:
    Jo, och sparat kapital har vi, dels en mindre summa på 100000 som är direkt tillgängligt om något akut går sönder hemma och måste lagas. Och sen en del ytterligare (ett antal hundra tusen) i olika fonder och aktier.

Vi har varit väldigt lågt belånade med runt 800000 kr var för huset, det är lägre bolån än jag hade på lägenhet. Vi har klarat det utan problem under föräldraledigheten med en lön och bidrag där vi tagit ut 3-4 dagar i i peng. Så just nu lever vi rätt lätt. Däremot är det inte bästa boendet för barnen, ingen bra trädgård, ingen skola nära, de får dela rum etc.
    Om situationen blir hyfsat lika finansielt om ni flyttar så är det väl bara att slå till
  • Anonym (???)

Hade absolut lagt mer på boe de för t ex skola och trädgård. Dumt att va utan när ni har råd!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-10-18 14:33:51 följande:
    Om situationen blir hyfsat lika finansielt om ni flyttar så är det väl bara att slå till
    Men den blir ju inte det. Kostnaden i månad ökar från 12-17/18000 om vi ska behålla samma amorteringsnivå.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 15:11:22 följande:
    Hade absolut lagt mer på boe de för t ex skola och trädgård. Dumt att va utan när ni har råd!
    Ja, det är väl det vi funderar på om vi är överdrivet dumsnåla på boende för att kunna amortera av bolån extra mkt liksom.
  • Studentpappa

Livet förenklas otroligt mycket om man inte behöver pendla långt, skjutsa ungarna överallt. Men likväl av att inte vara piskad att båda behöver jobba heltid. Men för oss har det varit otroligt värt att barnen har kompisar nära, cykelavstånd till skolan. Eller visst åka kommunalt för den delen, men våra har kunnat cykla själva från lågstadiet till skolan.

Amortera mycket kan man göra när barnen flyttat, att leva snålt medans man har barnen hemma känns bakvänt för mig. Det är väl då man vill ha det stort och trevligt? Våra barn är utflugna om 8-10 år, då är jag lite drygt 50 och har nästan 20 år kvar att jobba.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Diana)

Nära skola, kompisar och aktiviteter, egna rum och kunna gå ut i trädgården och leka - just det gör ju livet mycket enklare och roligare, det är väl det man ska använda sina pengar till, att göra allt enklare och roligare? Barnen blir inte gladare av högre amorteringar. 
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-17 14:20:38 följande:
    Boendekostnad...spinoff på annan tråd

För att inte kapa den andra tråden om ekonomi och boende startar jag en egen.

Hur skulle ni andra på Familjeliv resonera. Vårt hushåll tjänar 95000 i mån före skatt. Hur mkt skulle ni andra vara beredda att betala för boende i vår sits? Vi har inga andra lån utöver ett studielån på 1000 kr i mån som återbetalas. 

Vi har två barn.

Hur mkt skulle ni sträcka er till om ni vore oss?

Ni tjänar alltså ca 72 000kr/mån efter skatt (beroende på kommunalskatt etc).

Hade jag varit er hade jag kunnat acceptera en boendekostnad på 40% av det, dvs 28 800kr/mån, räknat med en räntenivå på 5%. Då finns möjligthet att öka kostnaden om räntan skulle skena iväg.

Dessa 28 800kr/mån skulle jag budgetera enligt följande:
    - El och uppvärmning 4 000kr/mån (beror på hur isolerat huset är)
    - VA, vägförening etc etc 3 000kr/mån
    - Underhåll, reparationer etc:5 000kr/mån
    - Försäkring: 2 000kr/mån

Återstår då 14 800kr/mån att betala ränta med.

Skulle då räcka till:
    Lån på 3 230 000kr
    Amortera 2% per år (vilket ni måste göra om ni lånar till 85%, ni klarar kravet på 4.5 x årsinkomsten så ingen extra amortering pga detta) = ca 5390kr/mån
    Ränta 5% = ca 13 450kr/mån = ca 9 420kr/mån efter 30% avdrag på skatten

Om ni lånar till 85% blir det alltså ett hus på 3.8mkr och ni behöver en insats på 570 000kr.
Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd