Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Boendekostnad...spinoff på annan tråd

För att inte kapa den andra tråden om ekonomi och boende startar jag en egen.

Hur skulle ni andra på Familjeliv resonera. Vårt hushåll tjänar 95000 i mån före skatt. Hur mkt skulle ni andra vara beredda att betala för boende i vår sits? Vi har inga andra lån utöver ett studielån på 1000 kr i mån som återbetalas. 

Vi har två barn.

Hur mkt skulle ni sträcka er till om ni vore oss?

• Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd
  • Anonym (Hm)
    PH76 skrev 2024-10-17 14:53:53 följande:
    Svårt att svara på utan att veta mer, först och främst, hur mycket är ni själva bekväma med att betala. Har ni bil(ar), dyra sportintressen, sommarhus, och så vidare.
    Vi har en bil. Inga sommarhus, vi reser rätt lite utan bilar mest i Sverige eller åker tåg nånstans. Inga dyra sportintressen så alls, vi äter 99% hemma.

Vi är inte så utsvävande som personer helt enkelt tror jag.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Theresa) skrev 2024-10-17 14:31:28 följande:

Utifrån skatt i Stockholmsområdet som jag har mest hum om, och löner på säg 70-75k netto så kanske 20-25k? Max. Alltså runt 30%.
    Inte mer än så.

Men det är jag det, det är också mycket beroende av hur mycket vab man har, hur stor buffert hushållet har. Jag skulle inte vilja gå på knäna en månad pga dyrt boende för att vi haft mycket vab och är beroende av att snabbt få in pengar från Försäkringskassan och måste vänta in nästa lön innan vi kan köpa vinteroveraller. Så vill jag inte leva.
    Jag vill ha goda marginaler. Någon av oss två kanske vill ta ett brejk och studera ett par år, då ska vår ekonomi hålla för en som arbetar + en på CSN. 

Vab blir en del med två småbarn men vi har en bra buffert på ett antal hundra tusen åtminstone, ev numer över miljonen.

Vi kommer inte plugga mer, det har vi gjort nog av med långa utbildningar.
  • Anonym (Hm)

Vi ligger idag på en utgift på 12000 inkl extra amortering. Skulle vi flytta till dyrare hus som egentligen vore bättre för vår familj skulle det bli snarare runt 16-18000 kr i mån. Det är det vi funderar på om det är en simma som vore orimlig. Vi är båda vana att alltid sitta på låga lån nämligen.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Bibbi) skrev 2024-10-17 17:20:29 följande:
    Det beror ju på hur mkt ni har över varje månad idag. Det vet ju bara ni. Och om ni är beredda att avstå 6 tkr av överskottet varje månad för att byta boende. 

Känns konstigt att ni inte har så bra koll på er ekonomi och var era gränser går. 
    Men snälla. Det var inte vad tråden gällde. Vi har koll på vår ekonomi, du behöver inte oroa dig.

Jag var nyfiken över hur mkt andra hade lagt givet våra förutsättningar, dvs få en insyn i hur andra än jag och min sambo resonerar. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-17 19:10:57 följande:

Jag har lite svårt att förstå vart du vill komma. Vart och hur man vill bo är ju väldigt individuellt. I den andra tråden var det någon som betalade ca 7000 för sin hyresrätt, vilket nog är ganska så vanligt för en mindre tvåa i en halvstor stad. Hen hade någonslags ersättning från försäkringskassan. Givet sin inkomst lägger den personen ca 64% av inkomsten på sitt boende. Så som svar på din fråga vad folk kan lägga på boende, 61000 kan väl vara rimligt?

Jag vill veta lite hur andra resonerar, få lite perspektiv på om vi är överdrivet försiktiga eller om vi ligger på en vettig nivå.

Dvs inte vad folk KAN lägga, utan om andra hade haft våra förutsättningar med sitt eget ekonomiska tänk, hur mkt hade ni då lagt?
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 19:49:36 följande:

Vilken räntenivå tänker ni räkna på? Vad händer om räntan ökar?

Vi har kollat upp mot 5% ränta, vilket ofta inte överstigs. Om räntan ökar kan jag byta jobb och få in ca 10000 mer i månaden, men mot att byta till en mer arbetsintensiv och oflexibel tjänst mot vad jag har idag.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 20:02:18 följande:

Men varför ta såna risker bara för att lägga massor med miljoner på ett hus? 

Jag förstår inte varför alla verkar vara så fixerade vid att köpa dyrast möjliga hus.

Det finns inte jättemånga hus i andra prisnivåer där jag bor med det vi önskar. Då bor vi kvar. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-17 20:30:28 följande:
    Med två barn? Kanske att de bör ha nära till sina mor och farföräldrar?
    Kan du snälla läsa om trådstarten och svara utifrån den om du tänker svara?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Wå) skrev 2024-10-17 18:22:41 följande:

12000. Ni ska kunna betala det utan problem om en eller båda blir av med jobbet eller långtidssjukskriven samtidigt. Ni ska också gott och väl kunna betala det själva om ni separerar eller en av er dör. Jag har utgått från att ni tjänar lika mycket, vilket ni antagligen inte gör. Så räkna på att den av er som tjänar minst ska kunna klara boendekostnaden (samt alla andra räkningar och levnadskostnader) själv på en a-kassa eller sjukpenning.

Huset nu klarar vi ensamma må vara att det blir knapert. Och jo, vi tjänar lika mkt.
Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd