Anonym (Hm) skrev 2024-10-17 16:29:42 följande:
Vi ligger idag på en utgift på 12000 inkl extra amortering. Skulle vi flytta till dyrare hus som egentligen vore bättre för vår familj skulle det bli snarare runt 16-18000 kr i mån. Det är det vi funderar på om det är en simma som vore orimlig. Vi är båda vana att alltid sitta på låga lån nämligen.
Nej tycker inte alls det låter som en orimlig summa.
När vi köpte vårt hus så höll vi på med massa kalkyler till höger och vänster och till slut så bestämde vi oss för att om den enas hela nettolön gick till boendekostnader (räknade på 8% ränta) så klarar vi absolut av att betala resten med den andras nettolön (eller a-kassa, sjukpenning mm) och om vi skulle bli långvarigt sjuka eller arbetslösa är vi beredda att sälja.
Just då var vi väl i ungefär samma läge som er vad gäller inkomst och att vi hade ungefär samma lön.
Det har funkat bra. Jag har dubblerat min lön sedan dess och vi har levt riktigt bra här i drygt 10 år. Nu är min man sjuk och vi lever i princip på min inkomst vilket också funkar bra, men vi har inte råd med de resor vi vant oss vid längre och har slutat med uteluncherna.