• Steff92

Trodde jag var i v 8 men enligt ul v5

Var på ul idag och blev jätte rolig. Enligt appen så var jag i v 8 men enligt ul så är jag i 5+2 hon sa att hon trodde att graviditeten stannat av eller att den tagits senare 

• Svar på tråden Trodde jag var i v 8 men enligt ul v5
  • Anonym (Cc)

Vet du att det borde vara v8 utifrån att du haft koll på ägglossning eller fick positivt test för någon månad sen? 

Annars finns det ju en chans att det tagit sig senare och allt är som det ska 🙏❤️

• Steff92
    Anonym (Cc) skrev 2024-10-14 17:00:50 följande:

Vet du att det borde vara v8 utifrån att du haft koll på ägglossning eller fick positivt test för någon månad sen? 

Annars finns det ju en chans att det tagit sig senare och allt är som det ska 🙏❤️

Nej är inte helt säker på ägglossning. Vet bara att jag lämna test som visa positivt för äl men de visar ju inte exakt när lämna via blod. 
    Tog första gravtest den 6/10 och fick pos tog sen digitalt den 9/10 o där stod 2-3. 
    Jag hoppas att det är att de tagit sig senare 
  • Anonym (Cc)
    Steff92 skrev 2024-10-14 20:28:18 följande:
    Nej är inte helt säker på ägglossning. Vet bara att jag lämna test som visa positivt för äl men de visar ju inte exakt när lämna via blod. 
    Tog första gravtest den 6/10 och fick pos tog sen digitalt den 9/10 o där stod 2-3. 
    Jag hoppas att det är att de tagit sig senare 

Med testen så kan det ju vara mycket rimligt att det tagit sig senare och du inte är så långt gången ändå. 

Hoppas du får uppföljande ultraljud och det har växt som det ska utifrån det som syntes nu 🙏❤️

• Anonym (Va?)

Förstår inte riktigt, varför tror du att du är i v 8? Man plussar först ca 11 dagar efter ÄL, så säg att du var runt v 4+0 eller lite tidigare räknat från ÄL när du plussade den 6 okt, och det nu gått 10 dagar så är du ju runt vecka 5+3 nu?

• Steff92

Just de fatta inte jag heller. Enligt appen så skulle jag vara i v8-9 nu men enligt ul i måndags så var jag 5+2 
    Så börja jag tänka på de nu och fick inte de att gå ihop.

• Anonym (Jag)
    Steff92 skrev 2024-10-16 21:58:05 följande:

Just de fatta inte jag heller. Enligt appen så skulle jag vara i v8-9 nu men enligt ul i måndags så var jag 5+2 
    Så börja jag tänka på de nu och fick inte de att gå ihop.

Varför gjorde du ultraljud så tidigt? Hade du bokat privat eller var det för att du har haft blödningar eller smärta? 
    Det är säkert ingen fara ,  om du plussade förra veckan så låter det ju rimligt att du är i vecka 5+ 2 nu.

Förra gången jag var gravid (strax efter ett tidigt missfall, en mens mellan) hade jag ägglossning mer än 2 veckor efter jag skulle haft det , det blev mycket krångel med datumen tills jag gjorde KUB och fick ett datum för beräknad förlossning. Men allt gick bra iallafall. 
  • Steff92

Jag gjorde tidigt ul då jag har pcos och gjort en stimulering med letrozol och när man då får positivt på gravtest så görs ett tidigt ul. Enligt appen var jag i V8 den 14/10 men då såg gyn att jag endast var i 5+2. Jag hoppas och ber till alla gudarna att allt ser bra den 24 när jag ska på återbesök 

• Anonym (Va?)

Om du med ?enligt appen? menar en app där du bara lägger in mensen och inte tempar varje dag säger den ju noll om vilken vecka du egentligen är i, det är ägglossningen som styr hur långt gången du är och inte senaste mensen.

Sedan räknar man i vården från senaste mens eftersom många inte vet när ägglossningen varit, och de utgår då från att ägglossning varit dag 14. men är ägglossningen i verkligheten tidigare eller senare så stämmer det ju såklart inte en uträkning som utgår från senaste mens. ägglossningen kan ju ibland komma flera veckor senare än vanligt sv olika anledningar, även om man vanligtvis är regelbunden. ägglossningstest bekräftar inte heller att ägglossning faktiskt har skett, man kan få en LH höjning flera ggr innan ägget faktiskt släpper. 

så om du inte tempar och vet säkert när ägglossning var finns det inget skäl att utgå ifrån att du ?ska? vara i vecka 8. 

Svar på tråden Trodde jag var i v 8 men enligt ul v5