• Anonym (TS)

Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

• Svar på tråden Samhällsklass
  • Anonym (Klassläraren)
    PH76 skrev 2024-10-18 13:50:09 följande:
    Jag har alltid undrar, vad är "övre" medelklass?
    Akademiker med högre inkomst tex högre chefer medan medelklass är tex övriga akademiker, mellanchefer, poliser, sjuksköterskor.
  • Anonym (Borderlina)
    Bra fråga :) Men jag kan nog inte bjuda på en bra definition. Men jag kan beskriva min man. Han är väldigt skötsam av sig, pryd. Röstar KD, släkten bor på landet i  villor/gårdar (det gör inte vi utan vi bor i lght), de är kristna, ingen sitter inne, ingen är tatuerad, ingen svär, ingen missbrukar. Han tjänar 5× så mycket som mig,vissa månader 6×. Han är bildad och utbildad. Inga skulder...alls. 

Typ det mest kontroversiella är att han är skild och omgift (med mig).
  • Anonym (Varför)
    Har fiskbestick och tycker det är viktigt men förstår inte varför

Framförallt - har lärt sig en massa etikettsregler men har noll känsla kring varför, när det passar sig, varför mm
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-18 14:07:41 följande: