• Anonym (TS)

Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

• Svar på tråden Samhällsklass
  • Anonym (Klassläraren)
    PH76 skrev 2024-10-18 13:50:09 följande:
    Jag har alltid undrar, vad är "övre" medelklass?
    Akademiker med högre inkomst tex högre chefer medan medelklass är tex övriga akademiker, mellanchefer, poliser, sjuksköterskor.
  • Anonym (Borderlina)
    Bra fråga :) Men jag kan nog inte bjuda på en bra definition. Men jag kan beskriva min man. Han är väldigt skötsam av sig, pryd. Röstar KD, släkten bor på landet i  villor/gårdar (det gör inte vi utan vi bor i lght), de är kristna, ingen sitter inne, ingen är tatuerad, ingen svär, ingen missbrukar. Han tjänar 5× så mycket som mig,vissa månader 6×. Han är bildad och utbildad. Inga skulder...alls. 

Typ det mest kontroversiella är att han är skild och omgift (med mig).
  • Anonym (Varför)
    Har fiskbestick och tycker det är viktigt men förstår inte varför

Framförallt - har lärt sig en massa etikettsregler men har noll känsla kring varför, när det passar sig, varför mm
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-18 14:07:41 följande:
    Bra fråga :) Men jag kan nog inte bjuda på en bra definition. Men jag kan beskriva min man. Han är väldigt skötsam av sig, pryd. Röstar KD, släkten bor på landet i  villor/gårdar (det gör inte vi utan vi bor i lght), de är kristna, ingen sitter inne, ingen är tatuerad, ingen svär, ingen missbrukar. Han tjänar 5× så mycket som mig,vissa månader 6×. Han är bildad och utbildad. Inga skulder...alls. 

Att bo i villa och inta sitta inne eller missbruka gör INTE någon till övre medelklass.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Me) skrev 2024-10-18 13:37:39 följande:

Sen e ju inte alla ute efter att leva i ett penga liv å de enda en jagar e pengar å fina saker, de e ju en innre frid att ha massa sparat, men de e ju också skönt att klara sig på mindre å inte hålla en låtsas fasad som e skör för räntor å el priser !

Kanske lära sig att skriva bättre?🤔
  • Anonym (öh)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-18 22:03:50 följande:
    Kanske lära sig att skriva bättre?🤔
    Kanske dags att lära sig bete sig på ett trevligt sätt?Obestämd
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Man)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-18 13:27:46 följande:

Jag får nog säga att jag är White Trash. Min make är övre medelklass. 

Varför tycker du att du är WT och hur har du levt?
  • Anonym (. . .)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-18 14:07:41 följande:

Det låter inte alls som övre medelklass, kan vara allt från arbetarklass till medelklass.
  • Anonym (rena)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-14 13:39:51 följande:
    Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

Du och maken är arbetarklass. Och många manliga arbetaryrken är ju rätt överbetalda i jämförelse med kompetens och ansvar, så då går det ju att ha råd med villa och ny bil. 

Sonen är akademiker, medelklass beroende på utbildning. Liksom många akademikeryrken så motsvaras inte kompetensen med lön, så hyreslägenhet blir rimligt. Sen kommer han kanske att gå vidare med att köpa boende och annat senare i livet.

Dottern: just nu arbetarklass, kommer att bli akademiker/medelklass efter lärarstudier. 
  • Tremere

Vilket boende man har kan ju inte spegla ens klass.
    En våning på Norrmalm kostar ju som tio villor i en mindre ort.
    Ren inkomst kan inte heller spegla då två hantverkare kan tillsammans tjäna tillräckligt för att räknas som höginkomsttagare.
    Som flera andra skrivit beror det mer på en sammansatt bild där man även ser till den sociala sidan samt vart man kommer från och vart man vill vara på väg.
    Det jag själv funderar på är om det i dagens Sverige spelar någon roll?
    För 100 år sedan så var du t ex "utelåst" från vissa utbildningar och yrken om du inte redan kom från rätt klass (överklassen) medans du i dag har ungefär samma förutsättningar att utbilda dig oavsett klass.
    Ja, jag är medveten om att det kanske inte fungerar i praktiken, men möjligheten finns i samhället. Universitet gör ingen skillnad på vart du kommer från, likaså arbetsgivare. Det är vad du kan och presterar som är viktigt.
    Självklart finns det säkert några få undantag, men de är i så fall inte representativa för samhället som helhet.

Till slut skulle jag vilja veta era tankar om min samhällsklass.
    Gift par övre medelåldern.
    Jag (mannen) kommer från akademiska föräldrar där en är sjöingenjör och en jobbade med administrativa tjänster.
    Jag själv har gått tvåårig gymnasieutbildning och jobbar idag som strategisk inköpare på ett mellanstort företag.
    Min fru kommer från en familj med en mamma som jobbade inom barnomsorgen och en pappa som var diakon.
    Själv så har hon gymnasieutbildning och har vidareutbildat sig i omgångar, men inte på universitet. Jobbar idag som processoperatör.
    Tre barn där ingen har läst vidare efter gymnasiet (än) men har jobb.
    Bor i villa i en mellanstor ort, har två bilar yngre än 4 år.
    Åker utomlands varje sommar (bil & husvagn)
    Dukar med både gaffel och sked till desserten men äger inga fiskbestick. 
    Men gjorde jag det så skulle jag veta hur och varför de används.
    Dricker hellre champagne framför prosecco och vet vad skilnanden är förutom priset.

• Studentpappa
    Tremere skrev 2025-01-09 12:19:13 följande:

Vilket boende man har kan ju inte spegla ens klass.
    En våning på Norrmalm kostar ju som tio villor i en mindre ort.
    Ren inkomst kan inte heller spegla då två hantverkare kan tillsammans tjäna tillräckligt för att räknas som höginkomsttagare.
    Som flera andra skrivit beror det mer på en sammansatt bild där man även ser till den sociala sidan samt vart man kommer från och vart man vill vara på väg.
    Det jag själv funderar på är om det i dagens Sverige spelar någon roll?
    För 100 år sedan så var du t ex "utelåst" från vissa utbildningar och yrken om du inte redan kom från rätt klass (överklassen) medans du i dag har ungefär samma förutsättningar att utbilda dig oavsett klass.
    Ja, jag är medveten om att det kanske inte fungerar i praktiken, men möjligheten finns i samhället. Universitet gör ingen skillnad på vart du kommer från, likaså arbetsgivare. Det är vad du kan och presterar som är viktigt.
    Självklart finns det säkert några få undantag, men de är i så fall inte representativa för samhället som helhet.

Till slut skulle jag vilja veta era tankar om min samhällsklass.
    Gift par övre medelåldern.
    Jag (mannen) kommer från akademiska föräldrar där en är sjöingenjör och en jobbade med administrativa tjänster.
    Jag själv har gått tvåårig gymnasieutbildning och jobbar idag som strategisk inköpare på ett mellanstort företag.
    Min fru kommer från en familj med en mamma som jobbade inom barnomsorgen och en pappa som var diakon.
    Själv så har hon gymnasieutbildning och har vidareutbildat sig i omgångar, men inte på universitet. Jobbar idag som processoperatör.
    Tre barn där ingen har läst vidare efter gymnasiet (än) men har jobb.
    Bor i villa i en mellanstor ort, har två bilar yngre än 4 år.
    Åker utomlands varje sommar (bil & husvagn)
    Dukar med både gaffel och sked till desserten men äger inga fiskbestick. 
    Men gjorde jag det så skulle jag veta hur och varför de används.
    Dricker hellre champagne framför prosecco och vet vad skilnanden är förutom priset.

Låter som ett knegarpar som verkligen vill vara medelklass. 
    Ride it like you stole it
  • Tremere
    Studentpappa skrev 2025-01-09 12:29:36 följande:
    Låter som ett knegarpar som verkligen vill vara medelklass. 

Vill och vill... 
    Vi har aldrig strävat efter att vara någon annan än de vi är.
    Har heller aldrig reflekterat över vilken klass vi skulle tillhöra.

Vi umgås med de människor vi tycker är trevliga, inte beroende på vilken klass de tillhör. Bor där vi vill bo för att vi trivs i området. Har de bilar vi har för att det är det bästa vi har råd med. Och dricker champagne för att vi tycker det är bättre än Prosecco, inte för att andra skall tycka att vi är sofistikerade.

Skulle väll vara skillnad om vi/man förställer sig för att verka bättre än vad man är. Som t ex låna till ny fin BMW för att passa bättre in i området där man valde att köpa ett dyrt boende för att man vill verka bättre än andra.
    Kommer att tänka på filmen Svenskjävel.

• Anonym (klass)

Låt oss slå fast en sak innan samtalet fortsätter:

Klassbegreppet används på en mängd olika sätt och det finns ingen entydig definition på vad som definierar en viss klass, och vilka klasser som finns och hur man kan veta vem som tillhör en viss klass. I grunden syftar begreppet till att belysa att människor har olika materiella möjligheter och att levnadsvillkoren därför är ojämlika. Det finns olika definitioner som utgår från olika faktorer som utbildning, inkomst, anställningsform osv, men gemensamt för de flesta definitionerna är det handlar om materiella villkor. Ett relaterat begrepp är status, eller med Bourdieus begrepp kulturellt kapital. Detta skiljs oftast från klass inom samhällsvetenskaplig forskning, men i folkmun sammanblandas de ofta. Det är ju inte så konstigt, för det finns förstås samband mellan klass och status. I denna tråd sammanblandas dessa två aspekter väldigt mycket, och många verkar också utgå från att det finns en sann definition av vad klass innebär och att det därför går att komma fram till ett sant svar på vilken klass en person tillhör.

• Tremere
    Anonym (klass) skrev 2025-01-09 13:15:16 följande:

Låt oss slå fast en sak innan samtalet fortsätter:

Klassbegreppet används på en mängd olika sätt och det finns ingen entydig definition på vad som definierar en viss klass, och vilka klasser som finns och hur man kan veta vem som tillhör en viss klass. I grunden syftar begreppet till att belysa att människor har olika materiella möjligheter och att levnadsvillkoren därför är ojämlika. Det finns olika definitioner som utgår från olika faktorer som utbildning, inkomst, anställningsform osv, men gemensamt för de flesta definitionerna är det handlar om materiella villkor. Ett relaterat begrepp är status, eller med Bourdieus begrepp kulturellt kapital. Detta skiljs oftast från klass inom samhällsvetenskaplig forskning, men i folkmun sammanblandas de ofta. Det är ju inte så konstigt, för det finns förstås samband mellan klass och status. I denna tråd sammanblandas dessa två aspekter väldigt mycket, och många verkar också utgå från att det finns en sann definition av vad klass innebär och att det därför går att komma fram till ett sant svar på vilken klass en person tillhör.

Mycket väl sagt och formulerat.
  • Studentpappa
    Tremere skrev 2025-01-09 12:47:35 följande:

Vill och vill... 
    Vi har aldrig strävat efter att vara någon annan än de vi är.
    Har heller aldrig reflekterat över vilken klass vi skulle tillhöra.

Vi umgås med de människor vi tycker är trevliga, inte beroende på vilken klass de tillhör. Bor där vi vill bo för att vi trivs i området. Har de bilar vi har för att det är det bästa vi har råd med. Och dricker champagne för att vi tycker det är bättre än Prosecco, inte för att andra skall tycka att vi är sofistikerade.

Skulle väll vara skillnad om vi/man förställer sig för att verka bättre än vad man är. Som t ex låna till ny fin BMW för att passa bättre in i området där man valde att köpa ett dyrt boende för att man vill verka bättre än andra.
    Kommer att tänka på filmen Svenskjävel.

Jag lägger ju ingen negativ värdering i att "vilja vara medelklass". 

Men som flera reda sagt så finns ju inget facit. Men jag har ju svårt att säga att en som knegar på golvet på industrin inte är en knegare. Oavsett vad man tjänar, vilket oftast är bra.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Samhällsklass