• Anonym (TS)

Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

• Svar på tråden Samhällsklass
  • Anonym (Em)
    Xenia skrev 2024-10-18 11:30:58 följande:
    Du är säkert själv medelklass. Vi som tillhör underklassen vet att klassamhället existerar.

Tror du att städerskan som städar hos övre medelklassen (rut-avdrag) känner att hon tillhör samma klass?
    Det här är nog väldigt viktigt och relevant. Arbetarklassen har jobbat upp löner och rättigheter och behöver inte skilja sig mycket från medelklassen idag. Underklassen motsvarar den gamla arbetarklassen.
  • PH76
    Anonym (Em) skrev 2024-10-18 11:38:46 följande:
    Det här är nog väldigt viktigt och relevant. Arbetarklassen har jobbat upp löner och rättigheter och behöver inte skilja sig mycket från medelklassen idag. Underklassen motsvarar den gamla arbetarklassen.
    Du gör det till enbart en lönefråga, vilket det inte är. Det handlar mycket om utbildning, vilka kretsar du rör dig i, din kunskap om samhället och hur du kan påverka din tillvaro. Där ingår också hur du blir bemött av till exempel kommunen, skola, sjukvård, osv, om du vet din rätt, att du kan prata för den, eller bara få det naturligt för att du vet hur det fungerar, eller helt enkelt har vänner som kan smörja hjulen. Det är bara några enkla exempel.
  • Anonym (Em)
    PH76 skrev 2024-10-18 11:49:40 följande: