• Anonym (TS)

Samhällsklass

Vilken klass har ni?
    Vilken klass skulle ni tycka att jag och min familj är?
    Jag: undersköterska på vårdavdelning på ett universitetssjukhus, inget körkort. 
    Maken: Svetsare på ett privat företag,  har körkort. 
    Vi bor i en stor villa i en Stockholmsförort,  har hyfsad ny Volvo XC70.
    Sonen: bor i hyreslägenhet,  3 år på universitetet,  jobbar med IT-säkerhet på ett statligt företag. 
    Dottern: bor i hyreslägenhet,  jobbar som restaurangchef, ska börja plugga till lärare. 

• Svar på tråden Samhällsklass
  • Anonym (Em)
    Xenia skrev 2024-10-18 11:30:58 följande:
    Du är säkert själv medelklass. Vi som tillhör underklassen vet att klassamhället existerar.

Tror du att städerskan som städar hos övre medelklassen (rut-avdrag) känner att hon tillhör samma klass?
    Det här är nog väldigt viktigt och relevant. Arbetarklassen har jobbat upp löner och rättigheter och behöver inte skilja sig mycket från medelklassen idag. Underklassen motsvarar den gamla arbetarklassen.
  • PH76
    Anonym (Em) skrev 2024-10-18 11:38:46 följande:
    Det här är nog väldigt viktigt och relevant. Arbetarklassen har jobbat upp löner och rättigheter och behöver inte skilja sig mycket från medelklassen idag. Underklassen motsvarar den gamla arbetarklassen.
    Du gör det till enbart en lönefråga, vilket det inte är. Det handlar mycket om utbildning, vilka kretsar du rör dig i, din kunskap om samhället och hur du kan påverka din tillvaro. Där ingår också hur du blir bemött av till exempel kommunen, skola, sjukvård, osv, om du vet din rätt, att du kan prata för den, eller bara få det naturligt för att du vet hur det fungerar, eller helt enkelt har vänner som kan smörja hjulen. Det är bara några enkla exempel.
  • Anonym (Em)
    PH76 skrev 2024-10-18 11:49:40 följande:
    Du gör det till enbart en lönefråga, vilket det inte är. Det handlar mycket om utbildning, vilka kretsar du rör dig i, din kunskap om samhället och hur du kan påverka din tillvaro. Där ingår också hur du blir bemött av till exempel kommunen, skola, sjukvård, osv, om du vet din rätt, att du kan prata för den, eller bara få det naturligt för att du vet hur det fungerar, eller helt enkelt har vänner som kan smörja hjulen. Det är bara några enkla exempel.
    Ja, utbildning och bildning är ju klassiska klassmarkörer. Men arbetarklassen och medelklassen är nog rätt blandade idag. Bor i blandade områden, umgås i blandade sociala miljöer osv. 
  • Anonym (Em)
    PH76 skrev 2024-10-18 11:49:40 följande:
    Politikem som förts har ju riktats för att minska skillnaderna mellan klasserna. 
  • Anonym (Min åsikt)

Jag vill säga arbetarklass, iom att villan är ärvd. Förr i tiden var priserna lägre så att även vanliga arbetare hade råd att bo i hus i förorten. Utan att veta mer förutsätter jag att även den ni ärvde av var av arbetarklass. Typiska arbetaryrken har ni. Bilen spelar mindre roll. 

• PH76
    Anonym (Em) skrev 2024-10-18 12:17:51 följande:
    Politikem som förts har ju riktats för att minska skillnaderna mellan klasserna. 
    Absolut men det betyder ju inte att de är borta, och bara för att man inte längre väljer att sätta ord på vissa saker så betyder det inte att de inte existerar.
  • Anonym (Em)
    PH76 skrev 2024-10-18 12:39:13 följande:
    Absolut men det betyder ju inte att de är borta, och bara för att man inte längre väljer att sätta ord på vissa saker så betyder det inte att de inte existerar.
    De kvarstår absolut till viss del. Men pratar vi klasskamp är det snarare barn från underklassen och ensamstående föräldrar vi bör rikta in oss på och t ex stötta extra i skola och omsorg. De klassiska utsatta arbetarklassungarna börjar bli historia i Sverige.
  • Anonym (Borderlina)

Jag får nog säga att jag är White Trash. Min make är övre medelklass. 

• Anonym (Me)

Sen e ju inte alla ute efter att leva i ett penga liv å de enda en jagar e pengar å fina saker, de e ju en innre frid att ha massa sparat, men de e ju också skönt att klara sig på mindre å inte hålla en låtsas fasad som e skör för räntor å el priser !

• PH76
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-18 13:27:46 följande:

Jag får nog säga att jag är White Trash. Min make är övre medelklass. 

Jag har alltid undrar, vad är "övre" medelklass?
  • Anonym (Klassläraren)
    PH76 skrev 2024-10-18 13:50:09 följande:
    Akademiker med högre inkomst tex högre chefer medan medelklass är tex övriga akademiker, mellanchefer, poliser, sjuksköterskor.
  • Anonym (Borderlina)
    Bra fråga :) Men jag kan nog inte bjuda på en bra definition. Men jag kan beskriva min man. Han är väldigt skötsam av sig, pryd. Röstar KD, släkten bor på landet i  villor/gårdar (det gör inte vi utan vi bor i lght), de är kristna, ingen sitter inne, ingen är tatuerad, ingen svär, ingen missbrukar. Han tjänar 5× så mycket som mig,vissa månader 6×. Han är bildad och utbildad. Inga skulder...alls. 

Typ det mest kontroversiella är att han är skild och omgift (med mig).
  • Anonym (Varför)
    Har fiskbestick och tycker det är viktigt men förstår inte varför

Framförallt - har lärt sig en massa etikettsregler men har noll känsla kring varför, när det passar sig, varför mm
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-10-18 14:07:41 följande:
    Bra fråga :) Men jag kan nog inte bjuda på en bra definition. Men jag kan beskriva min man. Han är väldigt skötsam av sig, pryd. Röstar KD, släkten bor på landet i  villor/gårdar (det gör inte vi utan vi bor i lght), de är kristna, ingen sitter inne, ingen är tatuerad, ingen svär, ingen missbrukar. Han tjänar 5× så mycket som mig,vissa månader 6×. Han är bildad och utbildad. Inga skulder...alls. 

Typ det mest kontroversiella är att han är skild och omgift (med mig).
    Att bo i villa och inta sitta inne eller missbruka gör INTE någon till övre medelklass.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Me) skrev 2024-10-18 13:37:39 följande:

Sen e ju inte alla ute efter att leva i ett penga liv å de enda en jagar e pengar å fina saker, de e ju en innre frid att ha massa sparat, men de e ju också skönt att klara sig på mindre å inte hålla en låtsas fasad som e skör för räntor å el priser !

Kanske lära sig att skriva bättre?🤔
  • Anonym (öh)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-18 22:03:50 följande:
    Kanske lära sig att skriva bättre?🤔
    Kanske dags att lära sig bete sig på ett trevligt sätt?Obestämd
Svar på tråden Samhällsklass