Samhällsklass
Det är väl svårt att bli mer klockren knegare än så? Uska och svetsare, och inget fel i det. Jag är uppvuxen med i stort sett identiska förutsättningar, morsan fskl och farsan mekaniker.
Det är väl svårt att bli mer klockren knegare än så? Uska och svetsare, och inget fel i det. Jag är uppvuxen med i stort sett identiska förutsättningar, morsan fskl och farsan mekaniker.
Vilket boende man har kan ju inte spegla ens klass.
En våning på Norrmalm kostar ju som tio villor i en mindre ort.
Ren inkomst kan inte heller spegla då två hantverkare kan tillsammans tjäna tillräckligt för att räknas som höginkomsttagare.
Som flera andra skrivit beror det mer på en sammansatt bild där man även ser till den sociala sidan samt vart man kommer från och vart man vill vara på väg.
Det jag själv funderar på är om det i dagens Sverige spelar någon roll?
För 100 år sedan så var du t ex "utelåst" från vissa utbildningar och yrken om du inte redan kom från rätt klass (överklassen) medans du i dag har ungefär samma förutsättningar att utbilda dig oavsett klass.
Ja, jag är medveten om att det kanske inte fungerar i praktiken, men möjligheten finns i samhället. Universitet gör ingen skillnad på vart du kommer från, likaså arbetsgivare. Det är vad du kan och presterar som är viktigt.
Självklart finns det säkert några få undantag, men de är i så fall inte representativa för samhället som helhet.
Till slut skulle jag vilja veta era tankar om min samhällsklass.
Gift par övre medelåldern.
Jag (mannen) kommer från akademiska föräldrar där en är sjöingenjör och en jobbade med administrativa tjänster.
Jag själv har gått tvåårig gymnasieutbildning och jobbar idag som strategisk inköpare på ett mellanstort företag.
Min fru kommer från en familj med en mamma som jobbade inom barnomsorgen och en pappa som var diakon.
Själv så har hon gymnasieutbildning och har vidareutbildat sig i omgångar, men inte på universitet. Jobbar idag som processoperatör.
Tre barn där ingen har läst vidare efter gymnasiet (än) men har jobb.
Bor i villa i en mellanstor ort, har två bilar yngre än 4 år.
Åker utomlands varje sommar (bil & husvagn)
Dukar med både gaffel och sked till desserten men äger inga fiskbestick.
Men gjorde jag det så skulle jag veta hur och varför de används.
Dricker hellre champagne framför prosecco och vet vad skilnanden är förutom priset.
Vill och vill...
Vi har aldrig strävat efter att vara någon annan än de vi är.
Har heller aldrig reflekterat över vilken klass vi skulle tillhöra.
Vi umgås med de människor vi tycker är trevliga, inte beroende på vilken klass de tillhör. Bor där vi vill bo för att vi trivs i området. Har de bilar vi har för att det är det bästa vi har råd med. Och dricker champagne för att vi tycker det är bättre än Prosecco, inte för att andra skall tycka att vi är sofistikerade.
Skulle väll vara skillnad om vi/man förställer sig för att verka bättre än vad man är. Som t ex låna till ny fin BMW för att passa bättre in i området där man valde att köpa ett dyrt boende för att man vill verka bättre än andra.
Kommer att tänka på filmen Svenskjävel.