Inlägg från: Anonym (Fattar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Anonym (Flyt) skrev 2024-10-11 23:54:55 följande:
    Barn överlever bättre om man inte lindar in dem i bubbelplast.
    Absolut. Men boende bör de ha säkert.
  • Anonym (Fattar inte)

Fast ingen med två småbarn i förskola säljer ju hus idag utan att ha köpt nytt. Vad gör man om det nya faller igenom? Driver med barnen på gator? Köper något i panik?

• Anonym (Fattar inte)

Synd det inte finns ett par med utflugna barn som vill byta hus mot att vi betalar mellanskillnaden alltså. Vårt är också fint och många vi vet och som besöker oss säger att det är superhäftigt - bara att det inte är så att bra med just barn.

• Anonym (Fattar inte)
    Elin pelin skrev 2024-10-12 07:55:11 följande:
    Jo, för banken kanske inte ger lånelöfte annars. Ibland är tillträde till huset 1 är fram just för de ska sälja innan de kan köpa nytt.
    Aldrig nånsin sett det här.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 09:35:35 följande:
    Vill man ha chans på det perfekta boendet utan att vara höginkomsttagare behöver man kanske våga satsa och gambla lite. Ta chansen och sälja när man får ett bra bud på gamla boendet t ex
    Har du barn?
  • Anonym (Fattar inte)
    Kvittning skrev 2024-10-12 10:28:29 följande:
    Alla där jag bor säljer först och köper sedan. I glappet brukar de hyra ett hus eller lägenhet i andra hand.
    Det känns väldigt oansvarigt.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 16:23:55 följande:
    Ja, jag har två barn. Varför undrar du?
    För att resonemanget att riskera att barnen står utan boende känns som något en förälder inte skulle föra.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 16:29:28 följande:
    Man måste ju inte satsa på perfekt boende. Man har ett val. Men tror att det jag skrev bl a krävs om man inte har lön som räcker. Säljer man i rätt tid och köper i rätt tid så når man såklart längre än de som prioriterar tryggt boende och en smidig övergång/flytt.
    Vi sitter liksom redan på ett "helt ok" hus som är bättre än 90% av husen vi ser ute. Hade vi inte haft småbarn hade det varit väldigt bra. Så väldigt mkt hus skulle bli direkta nedköp.

Min fundering i ts gällde mer hur andra har råd,med vanliga jobb. Vi ser ju ändå att det är de som säljer husen.
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:36:16 följande:
    De kanske säljer för att de inte har råd?
    Ja, det är ju en tanke såklart.
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:39:52 följande:

Många har ju också beskrivit hur de ärvt pengar, fått hjälp av föräldrar eller lyckats med investeringar. 

Så inkomsten är ju inte allt.

Känns bara som det är så otroligt många hus ute här i 6-7-msekklassen och uppåt. De för 3-4 mille ligger ofta utanför kollektivtrafiken i ett område med 2-3 hus, egen brunn och någon renovering som verkligen måste göras. Eller på 1,5 h från stan.
  • Anonym (Fattar inte)
    ElaineBenes skrev 2024-10-12 19:13:51 följande:

Jag undrar snarare hur folk har råd att leva i sina dyra boenden. 
    Vi bor idag i hyresrätt och kollar på både bostadsrätter och hus. Kan ändå putta in runt miljonen kontant även om vi helst vill spara en liten del. 

Vi har inte kommit så långt att vi har haft möten med banken och fått konkreta svar, men enligt kalkylerna online får vi oftast en boendekostnad på 18-25000 i månaden. 
    Lägger folk så mycket på boende? Vi skulle ha råd med det men är inte sugna att betala de summorna varje månad för att bo.

Ja det är ju det med. Vi landar så i vissa fall vilket känns gravt olockande, även om vi räknar på att vi har kontantinsats på ett par miljoner.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-10-12 19:22:23 följande:
    Hur kan du se hur deras ekonomi ser ut?
    Suck. Nej, men det är ju det jag funderar här om. Utåt sett är de ju normalinkomsttagare (är rätt lätt att se vem som bor på en adress som säljs), alltså vanliga människor utan många miljoner på banken. Men det kanske är vanligare än jag tror helt enkelt att folk just har det, sett till hur många hus i den prisklassen som säljs.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Flyt) skrev 2024-10-12 19:51:56 följande:
    Nu låter du enbart trög.

Man ser givetvis till att ha en hyresbostad ordnad när man säljer, som bryggboende.
    Eller så löser man det utan det. Trög kan du vara själv.
  • Anonym (Fattar inte)
    Kvittning skrev 2024-10-12 20:21:23 följande:
    Fast det har ni ju inte eftersom att ni anser det vara oansvarigt att sälja först så era pengar är låsta i nuvarande boende.

Du skriver att ni inte fattar, får förklarat att man behöver sälja först och köpa sedan, vägrar acceptera att det faktiskt är ett standardförfarande och fortsätter att inte fatta och tror att folk med vanliga löner på riktigt har två boenden samtidigt för över 10 miljoner totalt.
    Nu sa jag även om vi räknar på det. Dvs även om vi alltså hypotetiskt antar att vi säljer och får loss pengarna.

Fattar du nu?
  • Anonym (Fattar inte)
    Studentpappa skrev 2024-10-12 20:26:58 följande:
    Beroende på vad du räknar in, så dom pengarna lägger väldigt många som bor i hus på sitt boende.

Vi har lån på ca 2,7 msek 
    Lån+amortering 12k/mån 
    El+överföring 2k/mån
    Försäkring 0,8k/mån
    Fastighetsavgift 0,7k/mån 
    Va/avfall har jag dålig koll på.

Sen kostar ju allt runtomkring ett hus skjortan också. Så att köpa hus om man vill bo billigt låter lite bakvänt.
    Låter som låg amortering eller bra ränta??
  • Anonym (Fattar inte)
    Mickezzz skrev 2024-10-12 20:43:40 följande:
    Det beror på belångsgraden och skuldkvoten.
    alltså hur mycket ni har i lån förhållandevis mot inkomsten och hur mycket lån mot vad bostaden är värd.

vi byggde hus 2017 som är värderat till ca 7,5 miljoner idag.
    vi har kommit under 4,5 gånger årslönen i lån och under 50 procent i belåning.
    betalar ca 4500kr per månad i räntekostand.
    Men gissar att ert hus gått upp i värde sen 2017 då.
  • Anonym (Fattar inte)
    Kvittning skrev 2024-10-12 21:37:26 följande:
    Då får ni loss 2,5 miljoner och behöver låna 4 miljoner, det säger väl inte banken nej till med de inkomster ni angivit?
    Vi hade ju angivit det i ansökan. Och fått nej.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (KP) skrev 2024-10-16 22:56:26 följande:

Vi köpte vår villa för 10,6 mSEK 2023-08. Kändes som en bra tid då räntor och omvärlden gjorde folk oroliga - idag är nog värdet närmare 12 mSEK. Så ibland måste man ha tur och pricka rätt tidpunkt. Köpte också hus för vi fått barn och därför ville ha lite mer plats. Jag är 34 år och min fru 29 år. 

Vi har dock något bättre inkomster än er samt en del mer sparande. Vi tjänar 125 000 + 60 000 + Bonus. Samt hade kontantinsats på ca 4 mSEK. Lånen blir stora men man måste ju bo. Skulle inte säga att vi är särskilt unika dock i vår umgängeskrets. Nästan alla har köpt boende för minst 8mSEK. De flesta löser det själva med löner och bostadskarriär och vissa får säkert hjälp från föräldrar med några miljoner. 

Jag vill säga såhär - folk har mer pengar än man tror (överlag). Samt att boende är folk beredda att betala mycket för då man i Sverige spenderar så stor del av sin tid i hemmet. 

Lyxigt med så bra löner. Jag och mannen är högutbildade och har jobbat i 15 år men vad ska man säga, alla delar i samhället betalar sig inte lika bra trots vikten av dem. Hade jag valt karriär idag hade jag nog tänkt mer egoistiskt för min familjs skull.

Att ha föräldrar som kan gå in med några miljoner känns dock inte som det vanligaste. Skulle ju önska att det inte var något som var det iaf, för då konkurrerar man ju med omöjliga motståndare.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?