Inlägg från: Anonym (Fattar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Anonym (M) skrev 2024-10-11 15:27:02 följande:
    Är det dyrare områden med stora tvåplansvillor eller billigare områden med enplansvillor eller radhus som ni tittat på och inte har råd med? 
    Va? Inte så enplansvillor är billigare?
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:29:54 följande:
    Är det vanligt att barnlösa par köper villor? 
    Ja? 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Mulle) skrev 2024-10-11 15:29:39 följande:
    Felräknat av mig. Ni får lån på 2,5 miljoner mer än idag. 
    Ja alltså, vi har ju väldigt låga lån idag. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-11 16:02:50 följande:

Bostadskarriär. De som började med bostadsrätt när de flyttade hemifrån har kommit en bra bit när de är 40. Ett par som gjort det båda två har en rejäl insats att lägga. Sen är det ju många som tjänar mer än er i större städer.

Vi är 40 båda två. Med en husrenovering som kostat pengar.
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:49:59 följande:
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
    Va? Jag har jättemånga barnfria vänner i hus.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Mulle) skrev 2024-10-11 16:48:36 följande:
    Och ändå vill ni sälja. 
    Ja. Huset är fint. Men köptes innan vi just hade barn och det var osäkert om det skulle bli barn. Det är superfint nu. Men inte för en barnfamilj.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-11 17:34:23 följande:
    Ja alla verkar vilja bo i villa, även äldre vill inte flytta. I vårt område är 75% av husen ägda av 70 plussare. ingen verkar vilja flytta. Husen är 230-400 kvm och alla har stora tomter på 4000 kvm, 
    Kan ju vara med att den kategorin har lånat upp sig en del i huset. Sen får de loss vid försäljning men då de inte får nya lån alls blir alternativen inte så kul. Eller osäkrare, ett hus du bott länge i känner du och är trygg med och vet exakt allt om. Ettn nyköp kan bjuda på mer överraskande saker
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-10-11 18:49:16 följande:
    Här byggs just nu hyreslägenheter för äldre, kollade av nyfikenhet hyran för en 2:a och fick en chock, nästan 11.000 i månaden. Många bor nog ensamma och klarar inte praktiskt av en flytt.
    Plus att må ga som bott i villa vill absolut inte bo i lägenhet och många blir snabbt sämre vid en sån flytt pga sämre med utevistelse.
  • Anonym (Fattar inte)

Alltså. Jag har utbildat mig och jobbat hela livet, så jag vid 40 tjänar ca 50 k i mån.  Mina föräldrar har alltid hjälpt med vad de kunnat, även om de aldrig varit rika utan oftare sett glädjen i det lilla. Fick låna en liten summa av pappa (som han fått i arv själv) när jag köpte min första lägenhet, det var dock på tiden innan kontantinsatserna behövde vara så höga som idag. Betalade sen tillbaka allt till honom så fort jag kunde.

Sen lyckades jag efter rätt många år köpa huset vi har idag med min man. Det är inget flådigt hus men det är fint, vi har tillsammans renoverat det och trädgården är häftig. Däremot är det på många sätt inget bra hus för barn eller en barnfamilj, så vi letar därför ett hur mer anpassat för vår nuvarande sits. Huset vi bor i nu är däremot både nyrenoverat och energieffektivt så för just ett par utan barn är det rätt idealiskt. Men det är inget 6-miljonershus just då det är lite äldre i grunden.

Men vi har ju lagt pengar på renoveringen av det för att kunna bo här i fall vi inte hade fått våra barn. Så sparkapital har ju gått in i huset. Såklart har vi en del ändå, men det känns inte klokt att lägga varenda krona på ett husköp och barskrapa sig heller.

Husen vi letar och kollar på ligger dock, inser vi, nästan samtliga i prisklassen 6-7 miljoner i den stad vi bor, utan att på något vis vara tokflashiga hus. Men om vi just vill ha hus med varsitt rum åt barnen, en trädgård med lekmöjligheter och en uppväxtmiljö man vill ge barn (dvs inte otryggt eller utsatt område, några lekkamrater nära) så ja, då verkar lla hamna där.  Och det är många hus vi nu sett i den kategorin med, så därför funderade jag just vilka alla är som bor där, för det verkar ändå vara många just barnfamiljer.

• Anonym (Fattar inte)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 20:45:57 följande:

Jag tjänar mindre än 40k i månaden. Dessutom har jag jobbat 75% och 50% i många år.

Pengarna har jag skaffat mig genom investeringar.

Ja, det är väl så man borde gjort. Men har alla barnfamiljer investerat som du då tänker du? Det känns som var och varannat hus här går på över 6,5 miljoner.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?