Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
Det är det man måste göra.
Har du dessutom ett annat boende kostar det ju medan du ska spara.
Nej jag bara svara hur jag gjort. Tror inte det är en väg för många.
Tror att de flesta lånar mycket pengar. Men de måsta ju ha kontantinsats och bra löner med tillsvidare anställningar och vara två för att få lån på 4-5 miljoner.
Fick 800 k när jag blev 18 av föräldrar/morföräldrar, investerade så de var värda 1 msek till jag köpte första bostadsrätten, gjorde där vinst på 500 k på mindre än 2 år.
vid 27 köpte jag och mannen hus för 6 msek, kontantinsats 1 msek, lån av föräldrar på 1 msek och 4 msek i lån till banken (3 år sen). Vid den tiden tjänade vi 30-35k var, nu är lönerna på 41. 2 barn. 3 år sen.
säker på att banken inte har räknat med dubbla boenden ? ni kanske ska lägga er på 70% belåning så bör ni få igenom ett lånelöfte? slår hårt i kalkylerna med 2-3% amortering beroende på vilken skuldkvot ni får på ansökt belopp
Banken gör ju en bedömning. Det är få personer som får låna 5 miljoner om man är ensam (krävs väldigt bra säkerheter).
I ert fall verkar banken ha gjort en bedömning att ni är för stor risk. Gå till andra banker och se om de gör samma bedömning.
Det är klart banken vill att ni ska ha kontantinsatsen och det andra boendet sålt.