-
Vissa invandrare är bra. Men nog är det vanligare att invandrare stjäl. Det är tråkigt att behöva säga detta men nog är det så. Det ser vi ju i all övrig kriminalitet också.Anonym (Vanligt alls) skrev 2024-10-12 16:05:20 följande:Ja, svenskar har ofta dålig respekt för äldre, men några som har respekt för de äldre är invandrarna, som du klagar på här. De har en helt annan kultur som du skriver, där man tar hand om de äldre. Min pappa har många invandrare som kommer till honom och han tycker att de är MYCKET bättre än de svenska ungdomar som kommer.
-
Ja,jag har lagt mycket tid på att diskutera mammas tillstånd med ansvarig sjuksköterska på hemsjukvården som sedan pratar med läkaren och fått till rätt medicinering. Om inte jag som anhörig gjort detta hade ingen engagerar sig.Anonym (Anhörig) skrev 2024-10-12 08:50:25 följande:Det är också ett problem att det inte fungerar med sjukvården. Det verkar som vissa läkare inte har så bra koll eller så är de bara oengagerade. Min anhörig lider också av depression och ångest och bad om medicin, men fick något som jag tror inte alls passar en äldre halvt förvirrad person. Vanliga biverkningar var bland annat förvirring vilket blev väldigt märkbart i min anhörigs fall.
-
Anonym (Vanligt alls) skrev 2024-10-12 16:39:57 följande:Då får jag hoppas att du har några bevis på att det är vanligare att invandrare inom hemtjänsten stjäl än att svenskar gör det.
Det har jag inte. Det finns ju inga bevis på att någon stjäl inom hemtjänsten och absolut inte vem som gör det. Inte inom särskilda boenden heller, inga bevis går att finna säger de, trots polisanmälningar och att alla värdesaker är borta.
Jag upplever att det ökar i takt med att det blir fler invandrare i hemtjönsten.
Kriminaliteten i samhället, där är invandrare mycket överrepresenterade när det gäller skjutningar, mord, bedrägerier, rån , våldtäkter mm.
Men det får man inte säga.
-
Anonym (Vanligt alls) skrev 2024-10-12 16:58:08 följande:Exakt! Att säga att fler invandrare stjäl inom hemtjänsten för att man "upplever" det så bör man nog inte säga.
Vilken uppfuckad jämförelse. Mord och skjutningar har ökat, därför stjäl invandrare inom hemtjänsten mer än svenskar. Förstår att du är rädd för att bli kallas rasist.
Nu har vi dock kommit helt OT, så lämnar detta.Jag har inte varit rasist tidigare i alla fall. Men de erfarenheter jag har av hemtjänstens nuvarande personal som inte talar bra svenska är inte ett dugg positiv. De skiter i min mamma, de handlar inte trots att de bockar av handlingen, de städar väldigt dåligt. Reagerar inte på att det är tomt i kylen och ligger skräp i hela köket. Saker försvinner.
De svenska ungdomar som hjälper min mamma upplever jag som hjälpsamma, ansvarstagande och trevliga,
Du talar illa om svenska ungdomar ? Är inte det rasistiskt? -
Hur kan du veta att det aldrig händer? Du kan inte veta vad som försiggår när du inte är där? De som stjäl gör ju inte det när någon annan ser på.Anonym (Oh) skrev 2024-10-12 17:28:25 följande:
Jobbar på äldreboende. Det finns gamlingar som säger att vi stjäl från dem, aldrig ger dem mat och misshandlar dem. Det stämmer givetvis aldrig. Men visst finns det rötägg i vården.
-
Anonym (Vanligt alls) skrev 2024-10-12 16:58:08 följande:Exakt! Att säga att fler invandrare stjäl inom hemtjänsten för att man "upplever" det så bör man nog inte säga.
Vilken uppfuckad jämförelse. Mord och skjutningar har ökat, därför stjäl invandrare inom hemtjänsten mer än svenskar. Förstår att du är rädd för att bli kallas rasist.
Nu har vi dock kommit helt OT, så lämnar detta.Jag har funderat och den största skulden ligger ju inte egentligen hos personalen. Utan hos den som tar beslutet att anställa nyanlända med minimala språkkunskaper, ingen relevant utbildning och noll intresse till att ta hand om våra gamla.
Mam ser detta som en integrationsinsats och det blir billigt , man får bidrag till deras löner och man slipper betala försörjningsstöd eller andra bidrag till de anställda nyanlända personerna.
För de gamla är det negativt. De som bör klandrade är dem som tar detta beslut, att offra de gamla för integrationen och den kommunala ekonomin.
Jag vet att många svenskfödda med erfarenhet och utbildning som verkligen vill nekas anställning eftersom kommunen prioriterar att anställa nyanlända. Är ju egentligen inte de nyanländas fel. Skulden ligger helt hos beslutsfattarna som inte bryr sig om de gamla.
-
Och ingen tror den gamla dementa. Oavsett vad som hänt.Anonym (Oh) skrev 2024-10-12 20:50:58 följande:Jag känner mina kollegor väl. Jag är 100% säker på att de aldrig skulle göra det. Sannolikheten är det är den dementa som hittat på det är betydligt större.
-
Om inte skurkar så tycker jag att det är fel att anställa personer med bristande kvalifikationer, tycker inte du också det? För att ta hand om våra gamla , som har byggt detta land. Eftersom de flesta gamla hör dåligt är goda kunskaper i svenska och bra svenskt uttal mycket viktigt. Undersköterskeutbildning är meriterande. Minimikravet är goda svenskkunskaper och en svensk gymnasieexamen. Och ett intresse för att ta hand om de gamla.Anonym (rtj) skrev 2024-10-12 21:10:15 följande:Var beredd först på att hålla med dig (som en mörkhyad snubbe som blev oskyldigt anklagade för att ha stulit en plånbok hos en äldre kvinna inom hemtjänsten. Och man fann sedan plånboken. Under soffan.
Men sen såg jag detta inlägg. Du verkar dra ett samband samt smutskasta folk som inte kan ren svenska med att de skulle vara skurkar. Nej säger jag bara. Skäms, ärligt talat. -
Flera kommuner förbjuder kameror hos hemtjönstbrukare. Pga personalens integritet. Annars är det ett bra förslag.Anonym (Oh) skrev 2024-10-12 21:16:09 följande:Helt ärligt. I de allra flesta fall så hittar den dementa på. Det är tragiskt i de fall den dementa inte hittar på ja. Vad föreslår du att man ska göra? Avskeda all personal som blir anklagad för något? Då finns ingen personal kvar. Det är nästan omöjligt att bedöma sanningshalten i dementas påståenden. Vad TS kan göra är väl att ha koll på vad det finns för mat och om något försvinner. Bör inte vara olagligt att sätta upp en kamera hemma hos brukaren heller.
Intressant för övrigt att de gamla kallas brukare. De är inte ens värda att ses som och kallas kunder. -
Varför skulle de älska mig? Det som är viktigt är att de gör ett bra jobb och respekterar de gamla.Anonym (Oh) skrev 2024-10-12 21:32:01 följande:Brukare, kunder, vårdtagare. Vad spelar det för roll?
Personalen måste älska att ha dig som anhörig.. -
Anonym (rtj) skrev 2024-10-12 21:56:41 följande:
Absolut ska man ju kunna förstå varandra. Men så kom ju ett fall, med en svensk aggressiv man som gärna runkade när de kvinnliga uska kom hem till honom. Så de skickade mig då ja var en man och jag skulle bara kunna ta det hela som ingenting plus att jag var starkare än hbtq uskarna (ja, för det var sådana som gick till honom).. Är det okej menar du då eller ? Varför ska man utsätta mig för detta och anse att det är mera rätt ?
Nej, jag kan hålla med dig om att det antagligen försvinner lite mer saker med dom som inte bryr sig om de äldre. Men det har ingenting med språket med att göra (förutom möjligtvis att de inte bryr sig om de vita svenskarna) då svenska folket bara dumpar dom i förvaringsboxar medans de lever själva hemma med halva släkten (andra halvan är kvar i hemlandet). Men känner många invandrare som aldrig stjäl och vill vara på sin bästa sida, så din koppling med ursprung samt språk och hudfärg går inte ihop., Vänta nu, du tror mig inte... hur var det nu i fallet med våldtäktsmannen ifrån Ljusdal som arbetade med förskolebarn och våldtagit 9 stycken småungar... jo han var svensk. Så återigen. SKÄMS över dittskuldbeläggande!
Så vem är den skyldige egentligen, menar, varför tar du inte själv hand om din äldre om du anser att alla andra är så fruktansvärda? För det kan väl inte handla om HYCKLERI ??? Svaret är JO DET HANDLAR OM HYCKLERI oavsett hur mycket du än kommer att försöka förneka det!!!!
Min mamma har betalat skatt hela sitt liv och jobbat heltid. Nu betalar hon fortfarande skatt. Plus maxtaxa för hemtjänst, 2700 kr per månad.
Jag jobbar heltid och betalar skatt. Syftet är att dessa skattepengar skall användas för att min mamma skall få hjälp i hemmet vård av betald personal.
-
Anonym (rtj) skrev 2024-10-12 21:56:41 följande:
Absolut ska man ju kunna förstå varandra. Men så kom ju ett fall, med en svensk aggressiv man som gärna runkade när de kvinnliga uska kom hem till honom. Så de skickade mig då ja var en man och jag skulle bara kunna ta det hela som ingenting plus att jag var starkare än hbtq uskarna (ja, för det var sådana som gick till honom).. Är det okej menar du då eller ? Varför ska man utsätta mig för detta och anse att det är mera rätt ?
Nej, jag kan hålla med dig om att det antagligen försvinner lite mer saker med dom som inte bryr sig om de äldre. Men det har ingenting med språket med att göra (förutom möjligtvis att de inte bryr sig om de vita svenskarna) då svenska folket bara dumpar dom i förvaringsboxar medans de lever själva hemma med halva släkten (andra halvan är kvar i hemlandet). Men känner många invandrare som aldrig stjäl och vill vara på sin bästa sida, så din koppling med ursprung samt språk och hudfärg går inte ihop., Vänta nu, du tror mig inte... hur var det nu i fallet med våldtäktsmannen ifrån Ljusdal som arbetade med förskolebarn och våldtagit 9 stycken småungar... jo han var svensk. Så återigen. SKÄMS över dittskuldbeläggande!
Så vem är den skyldige egentligen, menar, varför tar du inte själv hand om din äldre om du anser att alla andra är så fruktansvärda? För det kan väl inte handla om HYCKLERI ??? Svaret är JO DET HANDLAR OM HYCKLERI oavsett hur mycket du än kommer att försöka förneka det!!!!
Du säger att invandrad hemtjänstpersonal inte bryr sig om de vita svenskarna.
Det låter rasistiskt?
Men oavsett hur lite man bryr sig om och hur lite man tycker om vita svenskar så skall man utföra sitt arbete som man får betalt för. Betalningen kommer inte från himlen, utan från svenska skattebetalare som jobbar heltid och betalar skatt.
Det är en del av vårt samhällskontrakt i Sverige. -
Det förstår jag också. Det är därför jag gärna betalar skatt på min heltidslön, precis som min mamma gjort hela sitt liv. Nu betalar hon också skatt på sin pension.AndreaBD skrev 2024-10-13 11:23:18 följande:Och jag säger inget emot det generellt. Det är jättebra att vi har det systemet. Det är nämligen inte självklart. Det finns knappt i andra länder. Jag har själv en gammal släkting i Tyskland som skulle behöva mer hjälp nu, och det är nästan omöjligt där att få ihop något som fungerar och som går att betala.
Jag menar - tro inte att de 2700 kr i månaden är vad det kostar. En stor del är skattepengar där - och som sagt, jag är för det. -
AndreaBD skrev 2024-10-13 11:12:00 följande:Är det verkligen så? Jag menar, att det FINNS svenskfödda som vill jobba i hemtjänsten? Inget mot hemtjänst. Men det är ju den utvecklingen att de som är lägst när det gäller utbildning och möjligheter att hitta jobb som hamnar i dessa jobb.
Det finns många svenskfödda med undersköterskeutbildning som vill jobba i äldreomsorgen i min stad. Jag har läst insändare flera gånger om detta om att utbildade och erfarna inte ens får komma på intervju. Jag känner också ungdomar som sökt för feriearbete eller extrajobb och inte heller får komma på intervju.
Det har blivit en stor skillnad de senaste åren. Jag tror kommunen ser äldreomsorgen som en integrationsplattform. De får nog också någon typ av statsbidrag när de anställer nyanlända. Och de slipper betat försörjningsstöd.
Jag bryr mig inte ett dugg om det är invandrare, min mamma har tidigare haft bra personal sommarhit invandrare. Det jag talar om är nyanlända som inte talar bra svenska, som inte har rätt utbildning, som inte förstår svensk kultur och inte heller tar ansvar utan bara gör en minimal insats, om ens det. Och problemet är inte tidsbrist