Inlägg från: Anonym (Anhörig dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anhörig dotter)

Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat

Anonym (Både jobbat med o haft anhörig) skrev 2024-10-10 23:52:23 följande:

Känner du någon eller några i personalen som är fast anställda som du tror du kan prata med, någon av dem som jobbat lite längre och är trygga i sin arbetsroll.
    Passa på om du kan vara där när hon har besök av hemtjänsten och är det då någon av dem så gå iväg och prata enstört eller följ med ut i trappan och prata så att anhörig inte kan höra. 
    Berätta som det är att din anhörig påstår att färdigmat försvinner och att du är osäker på vad du ska tro... att du inte vill misstänka någon personal men undrar om hon/han sett att maten försvinner. Om den personalen då säger att jag ser inte att det har försvunnit något eller jag ska hålla koll eller jag märker att din mamma har slängt mat och tagit fram nytt flera gånger tex... 
    Då får du själv lite koll på läget, ni kan tillsammans prata om hur ni bäst kan bemöta din mamma. Om det verkar stämma med mat inköp o inte att någon skulle stjäla mat så är det bra om ni kan säga samma sak till din mamma.
    Att du kan säga jag har pratat med eva o fredrik i hemtjänsten och dem håller koll, du behöver inte vara orolig det är ingen som stjäl mat, det kan vara lite svårt och komma ihåg bara men det är därför som du får hjälp med att handla o värma maten. Så försök lugna, om inte det går, säg att du ska prata med personalen snarast. Ta personens känslor på allvar, men försök inte själv bli orolig.
    Så får väl hemtjänsten ha lite koll också om du pratar med dem vad hon vill ha handlat så att det finns det som hon vill ha. Jag har märkt att dementa ibland säger ja till inköp av saker som dom inte vill ha och så kan dom ju glömma säga det som dom vill ha inköpt tyvärr. Så bra om personalen lär sig. Har sett att dom sparar föregående inköpslistor som checklistor. 
    Så mitt råd är våga ringa hemtjänsten, våga prata med dom om hur ni ska samarbeta, dem måste ju förstå att en person som är förvirrad oavsett diagnos eller inte, kan känna sig osäker när det kommer hem personer man inte känner i ens hem. Förhoppningsvis lär personalen känna henne och hon kan bli trygg med dem som vet ur just hon vill bli bemött, och kan börjar känna igen vissa av personalen i alla fall. Men att dom kanske behöver presentera sig....
    Beröm hemtjänsten visa tacksamhet för det dem gör, för dem har så mycket uppgifter pålagda som dem ska hinna med....
    Dem vill göra ett bra jobb som oftast men tiden finns inte där.

Eva och Fredrik.
    Så heter inte hemtjänstpersonalen idag, du skulle skrivit Ahmed och Muhammed. Jag tror det stjäls allt möjligt från gamla från hemtjänstpersonal. Pengar, smycken och kanske till och med mat.

Anonym (Em) skrev 2024-10-11 10:22:31 följande:
    Tror att de är vana vid sånt här. Som någon skrev är det ju vanligt vid demens. 

Det är också mycket vanligt att personal stjäl saker, även om jag inte hört om mat tidigare. Men mat är ju dyrt idag så otroligt är det ju inte?
    Det är ju så väldigt lätt att stjäla från gamla eftersom de inte blir trodda när de säger det. Om nu TS mamma inte har en demensdiagnos så skall man väl tr på vad hon säger. 

Om de stjäl från henne stjäl de säkert från andra så jag tycker man åtminstone skall prata med deras chef på hemtjönsten.

Min mamma har diagnos men hon är bara lätt dement och ganska vaken. Hemma hos henne försvann klockor, guld mm. Jag tänkte inte så mycket på det.
    Men när ännu mer försvunnit sa mamma att det var dam i hemtjänsten som tyckte hon hade så fina saker och gick runt och tittade och tog på sakerna. Men hon kunde inte säga namnet på personen pga sina minnesproblem. Så jag valde att inte rapportera eller polisanmäla. Jag har istället låst in hennes smycken, förutom ett guldhalsband och ett pärlhalsband som hon brukar använda . Hon måste ju få ha smycken.

Jag råder alla att hjälpa sina äldre anhöriga att låsa in smycken och värdeföremål om de har hemtjänst eller bor på äldreboende. Men man kan ju inte låsa in maten.

Anonym (Em) skrev 2024-10-11 11:46:41 följande:
    Som jag skrev först så lär ev stölder upphöra om du pratar med chefen om saken. Så blir ju rätt oavsett om det stjäls eller om din anhörige är förvirrad. 

Det tror jag knappast, så många gånger jag ringt och klagat. Personalen skall handla, skiter i det. När jag ringer kontoret  och frågar så säger de att personalen bockat av uppgiften handlingen är gjord. Varför finns då ingen mat hemma? Kan de inte svara på. 

Personalen har också 30 minuters tid att både värma mat och samtala med mamma bör hon äter enligt biståndsbeslutet, men när ingen mat finns hemma så reagerar de inte på det!!

Det är också nästan omöjligt att kontakta hemtjänstens kontor och chefer. De kopplar bort sina telefoner. Jag måste ringa växeln och be dem att ringa igenom om jag skall få en chans att prata med dem. 

Man ger upp och orkar inte till slut. 

Anonym (Mormor) skrev 2024-10-11 12:20:16 följande:
    Samma hande oss. Mormors vardesaker och smycken, inklusive vigselring, forsvann sparlost. Hon kan inte ha tappat dem utomhus eftersom hon endast gick utanfor dorren tillsammans med mamma (och da utan smycken). De enda som halsade pa var var familj och hemtjansten, sa finns ingen annan forklaring. Smyckena var inlasta i ett linneskap och togs sallan fram (om det inte var hogtid), och plotsligt var massvis forsvunnet. Inte en chans att mormor skulle ha slangt vigselringen (som ocksa var inlast i skapet pga att den blivit for liten) av misstag. Tragiskt nar det stjals fran gamla forsvarslosa manniskor.
    Ja,man förstår att många gamla inte vill ha hemtjänst.

Nu läste jag på TV4.se att en stackars dam på 84 tydligen våldtagits av en man från hemtjönsten, läste sen att en annan man från hemtjönsten våldtagit tre äldre kvinnor.
    Man mår verkligen dåligt över hur vi behandlar de gamla.

Anonym (Vården) skrev 2024-10-12 08:26:16 följande:
    Blir jag allvarligt sjuk som gammal eller dement eller egentligen bara gammal med visst vårdbehov så vill jag inte att mina barn sätter sina liv på paus för att vårda mig, hur ska dom ha råd med det? Hur ska dom kunna hantera mig om jag blir utåtagerande? Hur ska dom orka om jag blir en vandrare som går runt hela nätterna?
    Har redan nu sagt till mina barn att om/när jag hamnar på hem så prata med personalen och fråga hur jag mår efter era besök, om jag blir arg/ledsen i timmar så strunta i att hälsa på mig, för är jag dement kan det vara en jobbig känsla att hantera då jag inte vet varför jag är arg/ledsen om det dessutom går ut över personal med slag och liknande så låt mig bara vara ifred, för jag är ändå inte kvar bara mitt skal
    Min mamma var väldigt arg och ledsen men blev mycket bättre med antidepressiv medicinering. Man bör samarbeta kring detta med en bra läkare.
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-10-12 08:39:00 följande:
    Jag har fått uppfattningen om att det mer eller mindre krävs en demensdiagnos för att få en plats på äldreboende. Det verkar som det är svårt att få en plats och att gamla människor lever i hemmet till det blir katastrof.
    Ja , det är väldigt svårt att få plats, de som kommer dit är oftast väldigt sjuka. Man märker att det är jobbigt för personalen när alla är så väldigt sjuka. Samtidigt finns mycket begränsad sjukvård på ett SÄBO. Bara en sjuksköterska . De har ingen utrustning utöver det man har i ett hem.  Det var ju det man upptäckte under pandemin, men de äldre sjuka är den minst prioriterade gruppen i samhället och inget görs för att det skall bli bättre.

Kvalitetenskiljer sig dock mellan kommuner och just din kommun kanske har lite bättre boenden, prata gärna med bekanta i kommunen.
    Anonym (rtj) skrev 2024-10-12 07:08:57 följande:

Ja, klart du mår dåligt när du "hört / läst " något sådant. Frågan är vad gör du för att förhindra det själv? 

Var har du dina föräldrar idag ?  Om de lever, sitter de på ett hem? 

Alltså förr levde de äldre ihop och man tog hand om dom. Men idag slussas dom ju bara in på förvaringsställen där de kan bli utsatta för allt möjligt. Och folk är så konflikträdda idag. Invandrarna bor först hos sina föräldrar, därefter så bor föräldrarna med dom. Man bryr sig, man hjälps åt och man tror på visdom a olika generationer. 

Sverige är för bortskämt och ar tappat grundvärdet för den enskilda personen idag som är pensionsålder eller äldre. Och då syftar jag på deras barn.

Jag gör mycket för min mamma. 

Jag tycker att vi som samhälle har för lite respekt för de äldre.

Det gör bla att man idag inte har några krav alls på den personal som tar hand om de gamla. De har ingen utbildning, de pratar dålig svenska, de förstår inte svensk kultur och , om de är män, verkar de inte ha någon erfarenhet av att sköta ett hem. 

Samtidigt läser jag insändare i den lokala tidningen från infödda svenskar med både utbildning och erfarenhet som söker jobb i äldreomsorgen, men som inte ens blir kallade på intervju!

Undrar om det är en kostnadsfråga. Vill man bara ha så billig arbetskraft som möjligt? Eller vill man gynna och prioritera nyanlända?

Om man hade så dåligt utbildad personal som inte ens talar svenska på våra förskolor, då skulle det bli ett ramaskri, men äldreboenden orkar man inte bry dig om.

Jag är också väldigt rädd för att klaga, jag är rädd att jag då uppfattas som rasist. 

Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat