• Anonym (jaha)

Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?

Henrik Brandao Jönsson blev idag utkastad från en radiostudio efter han gav rådet till osäkra män att åka till Köpenhamn och köpa sex. Han menade att sexköp är helt normalt i de flesta andra länder än Sverige.

Jag förespråkar inte sexköp, men det går inte förneka att förbudet mot sexköp i Sverige gör män mer desperata på nätet, ökar kvinnors valmöjligheter att välja bort män och leder till att många män stängs ute helt från att ha sex (trots att de inte ens hade velat köpa sex om de kunde).

Är det bra att kvinnor bestämmer allt om vilka män som får komma till och vilka som inte får göra det i Sverige? Ska män acceptera att de inte har någon makt att påverka det?

• Svar på tråden Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?
  • Fiona M
    Anonym (jaha) skrev 2024-10-06 15:54:00 följande:
    Danmark.
    Varför? (Du ville inte köpa sex skrev du precis, så vad lockar där?)
    Vems behov står i fokus i Danmark?
  • Fiona M

TS?

Fiona M skrev 2024-10-06 15:41:35 följande:

Det låter som du förespråkar våldtäkt, så du kanske kan utveckla ditt resonemang?

• Anonym (X)
    Anonym (jaha) skrev 2024-10-06 15:55:05 följande:
    Varför är kvinnans behov viktigare än mannens?
    I Sverige har vi samtyckeslag vare sig du vill eller inte. Samtycke, du vet när båda är med på det, i heterosex alltså både män och kvinnor.
  • Anonym (LX)
    Anonym (jaha) skrev 2024-10-06 15:48:02 följande:
    Man kan börja med att inte slänga ut en person från radion som säger vad som är sant, att Sverige har helt andra normer kring synen på sex och vems behov som står i centrum än större delen av övriga världen.
    Det är ett stor problem i sverige att man inte vågar diskutera t ex denna typen av frågor. Istället trycker man på panikknappen och kräver att personen omedelbart lämnar eller får sparken. Det gör att det öppna samtalet blir inskränkt och bara de med så kallade rätt åsikter får komma till tals vilket gör demokratin urvattnad. 
  • Anonym (Kex)
    Anonym (jaha) skrev 2024-10-06 15:53:21 följande:
    Nej, i praktiken får kvinnor ha sex med vem de vill idag eftersom sexköp är förbjudet och män är så desperata. De som säljer sex gör också ett val.

Jag vill inte köpa sex. Jag vill ha en chans att ha sex utan att göra något omoraliskt, men det får jag inte som man.
    Så alla kvinnor får ha sex med vilka män de vill? För männen kan inte säga nej eller vadå? Om alla män börjar säga nej till att ha sex så får de makten menar du? Varför säger män ja till sex med vem som helst? 

(De som säljer sex gör verkligen inget val, har du aldrig hört talas om människohandel?)
  • Sporadisk78
    Anonym (jaha) skrev 2024-10-06 15:53:21 följande:
    Nej, i praktiken får kvinnor ha sex med vem de vill idag eftersom sexköp är förbjudet och män är så desperata. De som säljer sex gör också ett val.

Jag vill inte köpa sex. Jag vill ha en chans att ha sex utan att göra något omoraliskt, men det får jag inte som man.
    Här är tankevurpan. Att du inte ?får chansen att ha sex? beror inte på att du är man, det beror garanterat på helt andra faktorer. Jag är man och har aldrig haft problem att ha sex. Med vem jag vill när jag vill? Naturligtvis inte, men varför skulle man ha den rätten?

Jobba på de bitarna med dig själv som behövs för att du skall bli en attraktiv partner. Det är garanterat bättre och sundare än att köpa sex. Vad är det värsta som kan hända? Att du åtminstone blir en bättre människa, eller hur?
  • Anonym (X)
    Anonym (LX) skrev 2024-10-06 16:00:46 följande:
    Det är ett stor problem i sverige att man inte vågar diskutera t ex denna typen av frågor. Istället trycker man på panikknappen och kräver att personen omedelbart lämnar eller får sparken. Det gör att det öppna samtalet blir inskränkt och bara de med så kallade rätt åsikter får komma till tals vilket gör demokratin urvattnad. 
    Tycker du man ska få uppmuntra till lagbrott i statlig radio eller TV? Är det demokrati om gängenfår värva där?
  • Fiona M
    Anonym (LX) skrev 2024-10-06 16:00:46 följande:
    Vilken typ av frågor avser du?
  • Anonym (Copperplate)

Bra att han blev utkastad.

• Anonym (S)

Är du seriös? Det är inte bara kvinnor som bestämmer. Alla har rätt att säga nej till sex. Sex ska bara ske om det finns samtycke från alla inblandade. 

Svar på tråden Är det bra att kvinnor bestämmer vilka män som får ha sex i Sverige?