• Anonym (Utmattad)

Blir tokig, barn som inte sover...

Känner mig snart panikslagen. Har ett barn på 13 mån som fortfarande sover med uppvak regelbundet hela natten, allt mellan 3-6 ggr per natt. Ibland kan jag bara amma och barnet somnar men ofta tar upp vaken 30-45 min med promenad ute med. Och sen sover barnet aldrig senare än 0530

En natt ser ut som 
    -mat 18
    -nattning 19 med promenad 
    -1940 inne igen. 
    -2040 barn vaknar och jag ammar om till sömns
    -2240 barn vaknar och jag ammar om 
    -0130 barn vaknar, jag ammar, barn sover 15 min och vaknar, testar amma igen, barn vaknar, sambo eller jag går promenad
    -0230 barn inne igen sover 
    -0430 barn vaknar och jag ammar igen
    -0530 barn tar morgon 

Det här börjar bli helt ohållbart... Det vänder ju ALDRIG. Storasyskonet sov med 1 uppvak från 5 månaders ålder...

Ammar jag inte som omnattning skriker barnet bara, min sambo har ibland gått 3 promenader per natt för att barnet ska sova, och det ger ju noll nattsömn själv.

Vad GÖR man???

• Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...
  • Aliona

Hmm? 

Om du bara lägger din arm och kanske ditt ben över barnet när hen vaknar, vad händer då? Det får inte bli för tungt så klart, men om man ligger framåtlutad så att det blir ett utrymme mellan kroppen och sängen. Ta inte upp barnet men dra det intill dig, håll om det nära, säg att det är fortfaranda natt och vi ska sova. Om barnet kryper iväg, lyft tillbaka det bestämt, håll om det och upprepa att nu är det natt och vi ska sova. Om barnet fortfarande kommer undan och kryper ur sängen, ligg bara kvar och upprepa att det är natt, vi ska sova. Står det kanske och skriker på golvet måste du kanske lyft upp det, lägg barnet ner i sängen, krama om och upprepa att det är natt och vi ska sova. Fortsätt så, igen och igen. Det är natt och vi ska sova. Absolut inget annat kommer att hända så länge det är natt. Det blir ingen amning, inga promemenader, inget vara uppe och gå. Det är natt, så vi ligger ner och sover. Nätterna ska vara absolut händelselösa och tråkiga. 

Jag förstår att du är desperat för sömnbrist är en form av tortyr, och då är det lätt att prova allt möjligt och ge upp så fort det inte går, men jag tror ändå att nyckeln till framgång i det långa loppet är att ha en absolut rutin som inkluderar något man gör innan man går och lägger sig, och sen natt där allt är tyst, stilla och tråkigt. Självklart kan barn i många år vakna och behöva sina föräldrar, men då är det bara ligga ner, kramas och sova som gäller (med undantag för toalett så klart). 

Jag är säker på att ni kommer att fixa det, håll ut! 

• Aliona
    Aliona skrev 2024-10-06 15:35:29 följande:

Hmm? 

Om du bara lägger din arm och kanske ditt ben över barnet när hen vaknar, vad händer då? Det får inte bli för tungt så klart, men om man ligger framåtlutad så att det blir ett utrymme mellan kroppen och sängen. Ta inte upp barnet men dra det intill dig, håll om det nära, säg att det är fortfaranda natt och vi ska sova. Om barnet kryper iväg, lyft tillbaka det bestämt, håll om det och upprepa att nu är det natt och vi ska sova. Om barnet fortfarande kommer undan och kryper ur sängen, ligg bara kvar och upprepa att det är natt, vi ska sova. Står det kanske och skriker på golvet måste du kanske lyft upp det, lägg barnet ner i sängen, krama om och upprepa att det är natt och vi ska sova. Fortsätt så, igen och igen. Det är natt och vi ska sova. Absolut inget annat kommer att hända så länge det är natt. Det blir ingen amning, inga promemenader, inget vara uppe och gå. Det är natt, så vi ligger ner och sover. Nätterna ska vara absolut händelselösa och tråkiga. 

Jag förstår att du är desperat för sömnbrist är en form av tortyr, och då är det lätt att prova allt möjligt och ge upp så fort det inte går, men jag tror ändå att nyckeln till framgång i det långa loppet är att ha en absolut rutin som inkluderar något man gör innan man går och lägger sig, och sen natt där allt är tyst, stilla och tråkigt. Självklart kan barn i många år vakna och behöva sina föräldrar, men då är det bara ligga ner, kramas och sova som gäller (med undantag för toalett så klart). 

(Det var ett svar på #30) 
  • Anonym (Känner igen mig.)

Min första son höll på så. I 16 månader fick vi går runt med honom i lägenheten minst fyra gånger per natt, minst 20 minuter per gång för att han skulle somna om. Han vägrade nappflaska och napp. Han var också uppe klockan halv fem varje morgon. 

Till slut när jag och sambon bara bråkade fick vi göra något drastiskt. Vi la honom i hans spjälsäng, öppen mot vår säng. Han skrek och grät. Vi tog upp honom i sängen och mös lite och när han blev lugn la vi ner honom igen. Så fortsatte vi i 45 minuter de första dagarna och sen gick det snabbare och snabbare. Men det tog tid. vi lämnade honom aldrig men vi kunde inte längre gå runt med honom. Våra ryggar och vår sömn var inte bra. 

Nu är han tre och sover hela nätter men det blev bättre efter. Han vaknade kanske en gång efter två veckor av helvete. Han kröp upp till oss och somnade om. 

Men min andra son sover så lätt och jag tror att vissa barn bara sover sämre. Min äldsta har haft svårt att somna på förskola till exempel. Men nu sover han 11 timmar per natt, oftast utan uppvak. 

Jag vet inte om vi gjorde rätt men vi kände oss handfallna och var tvungna att testa något och det blev detta för oss. 

• Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 15:35:29 följande:

Hmm? 

Det som händer är illvrål på en total nivå av panik. Har testat just att lägga en arm över och vyssjat, men jag kan inte hålla emot utan att få blåhålla.

Problemet just nu är att barnet övar att gå så kommer det ned på golvet ställer det sig i mörkret och sen blir det krasch, gråt och då måste jag lugna.
  • Aliona
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 16:23:27 följande:
    Det som händer är illvrål på en total nivå av panik. Har testat just att lägga en arm över och vyssjat, men jag kan inte hålla emot utan att få blåhålla.

Problemet just nu är att barnet övar att gå så kommer det ned på golvet ställer det sig i mörkret och sen blir det krasch, gråt och då måste jag lugna.
    Då är det kanske en idé att ta fram spjälsängen igen, för att gå ur sängen och gå omkring ska så klart inte finnas möjlighet till på natten. 
  • EpicF
    Anonym (Sluta promenera) skrev 2024-10-05 04:37:54 följande:

Wow, visste inte att vissa var uppe och gick promenad på natten med barnvagn! Det i sig måste vara hemskt jobbigt. Jag tycker du ska fortsätta amma ett tag till men sluta med promenaderna, sov med barnet och var ute mycket under dagarna kanske hjälper inför natten. Barnet kanske sover för mycket på dagen med?

Finns många som gör det.

Själv är jag ute och kör bil endel på nätterna nu när yngsta, än så länge bara tre veckor, inte sover. Hon sover nämligen bättre i bilstolen med bilen i rörelse än i vagnen. 
  • Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 19:13:57 följande:
    Då är det kanske en idé att ta fram spjälsängen igen, för att gå ur sängen och gå omkring ska så klart inte finnas möjlighet till på natten. 
    Den är såld.
  • Aliona
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 22:24:38 följande:
    Den är såld.
    Ok. Det går ju att köpa en ny?
  • EpicF
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 22:24:38 följande:
    Den är såld.
    Köp en begagnad då. Eller en ny. 
  • Anonym (Utmattad)
    EpicF skrev 2024-10-06 22:36:19 följande:
    Köp en begagnad då. Eller en ny. 
    Nej. Av skälet att vi sålde den pga att barnet skrek tills alla i familjen hade vaknat, ställde sig, ramlade, ställde sig igen, skrek ännu mer.

Kommer inte hålla på med den varianten igen. Att vyssja ett barn i spjälsäng som är hysteriskt skulle jag vilja se hur någon gör.
  • Anonym (Utmattad)
    EpicF skrev 2024-10-06 19:25:09 följande:
    Finns många som gör det.

Själv är jag ute och kör bil endel på nätterna nu när yngsta, än så länge bara tre veckor, inte sover. Hon sover nämligen bättre i bilstolen med bilen i rörelse än i vagnen. 
    Ja, och den lösningen känns inte så bra när man själv håller på att somna av trötthet direkt.
  • Anonym (Sluta promenera)

Många förslag till TS men inget går. Lite tråkigt..då är det bara att hålla ut för er. Ibland har man provat allt. 

• Anonym (Sluta promenera)
    EpicF skrev 2024-10-06 19:25:09 följande:
    Finns många som gör det.

Trodde verkligen inte det var ett vanligt förekommande! Lider med er, även om det är bra att ni trots allt får barnet att somna:) När vår son var bebis var det endast vagn som gällde på dagarna, i alla väder och det var en pina. 
  • EpicF
    Anonym (Sluta promenera) skrev 2024-10-12 12:55:12 följande:
    Trodde verkligen inte det var ett vanligt förekommande! Lider med er, även om det är bra att ni trots allt får barnet att somna:) När vår son var bebis var det endast vagn som gällde på dagarna, i alla väder och det var en pina. 
    Det fungerar bra hittills, eftersom jag får chans att sova dagtid (och natt)när hon sover. 
  • Anonym (lena)

Först och framst: sluta promenera med honom. Han ska somna hemma. Tänk om du skulle lägga dig och somna hemma i din säng och sen vaknar du mitt i natten och du ligger på en parkbänk. Det skulle bli svårt att somna om då. Du promenerar med honom och han somnar men sen vaknar han hemma i sängen. Han vaknar då förstås och blir oroligt eftersom han förstår inte varför han är hemma nu och inte går promenad. 
    Hur många timmar sover han per dag? Vissa barn behöver bara 12 timmar sömn per dag i den här åldern. Kanske ni nattar honom för tidigt? Just nu sover han ungefär 10 timmar per natt. Om ni nattar honom kl. 21, då vaknar han kl. 7 istället för 5.30. 

Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...