• Aliona

Blir tokig, barn som inte sover...

Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-05 20:57:44 följande:
    Men vad gör man om bebisen bara skriker? Jag menar det, alltså skriker hjärtskärande så alla andra vaknat när jag inte kommer med tutte. Det är inte låga skrik utan det är så man behöver öronproppar för att undvika tinnitus. Allt i mig säger ju att det är fel att sluta amma.
    Man håller ut. Det är skitjobbigt, men man tar ett beslut, förklarar för barnet att nu ska vi göra så här, och sen håller man sig till det. Man tröstar barnet så gott det går, kanske bara genom att vara där, men upprepar att det är så här ni ska sova. Det kommer att ta några nätter som är jättehemska, men det kommer att vända. Det kan vara bra om pappan tar de första nätterna, dels för att du inte ska ge med dig och dels för att det är tydligt för barnet att mammas bröst inte finns som alternativ, 

Förresten - vi hade hörselskydd när barnet var bebis. Inte öronproppar utan såna som man har på byggarbetsplatser. Inte för att ignorera barnet utan för att de gångerna som han bara skrek högt och ihållande vad vi än gjorde så skyddade vi öronen från just tinnitus och från att bli helt galna. 
  • Aliona
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 10:09:22 följande:
    Det känns bara inte bra för barnet att få skrika så av ledsenhet. Inte så hen har värsta resonemangsförmågan vid 13 mån...blir ju bara att tryggheten som funnits försvinner?

Men du lämnar ju inte ditt barn förtvivlat och övergivet. Du ersätter en form av trygghet (amningen) med en annan (smekningar, hålla i famnen, rösten, napp etc). Du förklarar att nu är mammamjölken slut och vi ska sova så här istället. Du ska inte resonera med en 13-månaders, du ska visa genom ord och handling. 

Det är klart att det gör ont i ens mammahjärta när ens barn vill något som det inte får, men så är det många gånger i föräldraskapet, för att vi föräldrar vet att det är för det bästa. 

• Aliona
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 13:51:20 följande:
    Napp är blankt nej på detta barn, aldrig tagit det. Fattar bara inte hur jag ska orka hålla en 11-12 kg bebis som spjärnar och skriker allt den har på natten. Hur gjorde du det?

Det är ju rätt bra förvisso att barnet inte tar napp, för då är det en sak mindre att vänja av vid senare! Men det hjälpte å andra sidan mycket med nappen när vi skulle sluta nattamma/nattmata.

Vi tog faktiskt nästan aldrig upp barnet på natten. Vi förklarade (med ord och genom att visa) att på natten ligger vi ner i sängen. Vi går inte upp, vi tänder inga lampor, vi äter inte. Vi pratar också så lite som möjligt. När barnet reste sig lade vi honom ner. Vi kunde krama honom liggande, klappa honom på ryggen eller håret, hålla om honom, men inte ta upp från sängen. Har ni spjälsäng eller ligger barnet i er säng? Är det spjälsäng så är det nog lättare för då riskerar de inte att trilla ur om de vägrar att ligga ner. Å andra sidan så är det svårare att hålla om barnet i en spjälsäng. När det var som värst fick vi stå böjda över spjälsängens kanter till ryggen var alldeles stel, sen funkade det att vi bara låg brevid. Vårt barn sov i eget rum, men vi hade en madrass på golvet brevid där vi vuxna kunde ligga medan vi nattade om. 

• Aliona

Hmm? 

Om du bara lägger din arm och kanske ditt ben över barnet när hen vaknar, vad händer då? Det får inte bli för tungt så klart, men om man ligger framåtlutad så att det blir ett utrymme mellan kroppen och sängen. Ta inte upp barnet men dra det intill dig, håll om det nära, säg att det är fortfaranda natt och vi ska sova. Om barnet kryper iväg, lyft tillbaka det bestämt, håll om det och upprepa att nu är det natt och vi ska sova. Om barnet fortfarande kommer undan och kryper ur sängen, ligg bara kvar och upprepa att det är natt, vi ska sova. Står det kanske och skriker på golvet måste du kanske lyft upp det, lägg barnet ner i sängen, krama om och upprepa att det är natt och vi ska sova. Fortsätt så, igen och igen. Det är natt och vi ska sova. Absolut inget annat kommer att hända så länge det är natt. Det blir ingen amning, inga promemenader, inget vara uppe och gå. Det är natt, så vi ligger ner och sover. Nätterna ska vara absolut händelselösa och tråkiga. 

Jag förstår att du är desperat för sömnbrist är en form av tortyr, och då är det lätt att prova allt möjligt och ge upp så fort det inte går, men jag tror ändå att nyckeln till framgång i det långa loppet är att ha en absolut rutin som inkluderar något man gör innan man går och lägger sig, och sen natt där allt är tyst, stilla och tråkigt. Självklart kan barn i många år vakna och behöva sina föräldrar, men då är det bara ligga ner, kramas och sova som gäller (med undantag för toalett så klart). 

Jag är säker på att ni kommer att fixa det, håll ut! 

• Aliona
    Aliona skrev 2024-10-06 15:35:29 följande:

Hmm? 

Om du bara lägger din arm och kanske ditt ben över barnet när hen vaknar, vad händer då? Det får inte bli för tungt så klart, men om man ligger framåtlutad så att det blir ett utrymme mellan kroppen och sängen. Ta inte upp barnet men dra det intill dig, håll om det nära, säg att det är fortfaranda natt och vi ska sova. Om barnet kryper iväg, lyft tillbaka det bestämt, håll om det och upprepa att nu är det natt och vi ska sova. Om barnet fortfarande kommer undan och kryper ur sängen, ligg bara kvar och upprepa att det är natt, vi ska sova. Står det kanske och skriker på golvet måste du kanske lyft upp det, lägg barnet ner i sängen, krama om och upprepa att det är natt och vi ska sova. Fortsätt så, igen och igen. Det är natt och vi ska sova. Absolut inget annat kommer att hända så länge det är natt. Det blir ingen amning, inga promemenader, inget vara uppe och gå. Det är natt, så vi ligger ner och sover. Nätterna ska vara absolut händelselösa och tråkiga. 

Jag förstår att du är desperat för sömnbrist är en form av tortyr, och då är det lätt att prova allt möjligt och ge upp så fort det inte går, men jag tror ändå att nyckeln till framgång i det långa loppet är att ha en absolut rutin som inkluderar något man gör innan man går och lägger sig, och sen natt där allt är tyst, stilla och tråkigt. Självklart kan barn i många år vakna och behöva sina föräldrar, men då är det bara ligga ner, kramas och sova som gäller (med undantag för toalett så klart). 

Jag är säker på att ni kommer att fixa det, håll ut! 

(Det var ett svar på #30) 
  • Aliona
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 16:23:27 följande:
    Det som händer är illvrål på en total nivå av panik. Har testat just att lägga en arm över och vyssjat, men jag kan inte hålla emot utan att få blåhålla.

Problemet just nu är att barnet övar att gå så kommer det ned på golvet ställer det sig i mörkret och sen blir det krasch, gråt och då måste jag lugna.
    Då är det kanske en idé att ta fram spjälsängen igen, för att gå ur sängen och gå omkring ska så klart inte finnas möjlighet till på natten. 
  • Aliona
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-06 22:24:38 följande:
    Den är såld.
    Ok. Det går ju att köpa en ny?
Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...