Hmm?
Om du bara lägger din arm och kanske ditt ben över barnet när hen vaknar, vad händer då? Det får inte bli för tungt så klart, men om man ligger framåtlutad så att det blir ett utrymme mellan kroppen och sängen. Ta inte upp barnet men dra det intill dig, håll om det nära, säg att det är fortfaranda natt och vi ska sova. Om barnet kryper iväg, lyft tillbaka det bestämt, håll om det och upprepa att nu är det natt och vi ska sova. Om barnet fortfarande kommer undan och kryper ur sängen, ligg bara kvar och upprepa att det är natt, vi ska sova. Står det kanske och skriker på golvet måste du kanske lyft upp det, lägg barnet ner i sängen, krama om och upprepa att det är natt och vi ska sova. Fortsätt så, igen och igen. Det är natt och vi ska sova. Absolut inget annat kommer att hända så länge det är natt. Det blir ingen amning, inga promemenader, inget vara uppe och gå. Det är natt, så vi ligger ner och sover. Nätterna ska vara absolut händelselösa och tråkiga.
Jag förstår att du är desperat för sömnbrist är en form av tortyr, och då är det lätt att prova allt möjligt och ge upp så fort det inte går, men jag tror ändå att nyckeln till framgång i det långa loppet är att ha en absolut rutin som inkluderar något man gör innan man går och lägger sig, och sen natt där allt är tyst, stilla och tråkigt. Självklart kan barn i många år vakna och behöva sina föräldrar, men då är det bara ligga ner, kramas och sova som gäller (med undantag för toalett så klart).
Jag är säker på att ni kommer att fixa det, håll ut!