• Anonym (Utmattad)

Blir tokig, barn som inte sover...

Känner mig snart panikslagen. Har ett barn på 13 mån som fortfarande sover med uppvak regelbundet hela natten, allt mellan 3-6 ggr per natt. Ibland kan jag bara amma och barnet somnar men ofta tar upp vaken 30-45 min med promenad ute med. Och sen sover barnet aldrig senare än 0530

En natt ser ut som 
    -mat 18
    -nattning 19 med promenad 
    -1940 inne igen. 
    -2040 barn vaknar och jag ammar om till sömns
    -2240 barn vaknar och jag ammar om 
    -0130 barn vaknar, jag ammar, barn sover 15 min och vaknar, testar amma igen, barn vaknar, sambo eller jag går promenad
    -0230 barn inne igen sover 
    -0430 barn vaknar och jag ammar igen
    -0530 barn tar morgon 

Det här börjar bli helt ohållbart... Det vänder ju ALDRIG. Storasyskonet sov med 1 uppvak från 5 månaders ålder...

Ammar jag inte som omnattning skriker barnet bara, min sambo har ibland gått 3 promenader per natt för att barnet ska sova, och det ger ju noll nattsömn själv.

Vad GÖR man???

• Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...
  • Anonym (Sluta promenera)

Om ni inte redan gör det så dela upp er du och pappan, så ni får sova ordentligt ibland. Den som får sova hela natten tar barnet på morgonen så den andra får sovmorgon.

Prata med barnet i enkla ord och korta meningar att ni inte ska ha vagn, att ni ska sova i sängen. Ta in tex en nalle eller så, prova lugn musik, eller nattlampa med stjärnhimmel om det inte funkar utan promenad. Men prova att prata med barnet, förbered så gott det går och stå fast vid det sen. En sån liten kan förstå mer än vad man tror!

• Anonym (50/50)

Bara en tanke: kan det funka bättre om ni sover i varsitt rum och tar barnet halva natten var? Jag tänker att en kan sova oavbrutet i ca fem timmar medan den andra ömsom sover ömsom är vaken och sedan byts man av. 

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (50/50) skrev 2024-10-05 14:03:47 följande:

Bara en tanke: kan det funka bättre om ni sover i varsitt rum och tar barnet halva natten var? Jag tänker att en kan sova oavbrutet i ca fem timmar medan den andra ömsom sover ömsom är vaken och sedan byts man av. 

Hade funkat om vi inte redan hade delat på oss pga ett något äldre storasyskon som sover med andra föräldern.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sluta promenera) skrev 2024-10-05 13:09:49 följande:

Om ni inte redan gör det så dela upp er du och pappan, så ni får sova ordentligt ibland. Den som får sova hela natten tar barnet på morgonen så den andra får sovmorgon.

Prata med barnet i enkla ord och korta meningar att ni inte ska ha vagn, att ni ska sova i sängen. Ta in tex en nalle eller så, prova lugn musik, eller nattlampa med stjärnhimmel om det inte funkar utan promenad. Men prova att prata med barnet, förbered så gott det går och stå fast vid det sen. En sån liten kan förstå mer än vad man tror!

Jo, saken är att den andra har då storasyskonet som bara är något äldre.

Har testat nattlampa, gosedjur, musik, babynest, mörker, tystnad, samsovning, sova egen säng, sova bedside crib. Inget ger en natt utan massa uppvak.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-05 10:14:16 följande:

Sådär hade vi det, testade allt och lite till. Sen plötsligt vid 2,5 år sov hon hela natten första gången och har gjort nu ett par månader.
    Det vi fick göra tillslut var att lägga oss tillsammans med henne vid 19 så vi fick några timmar sömn på kvällen också.. 

Jo jag går ju aldrig upp efter jag nattar. Men eftersom barnet har första uppvai någon h efteråt och det tar lite tid för mig att komma ned i varv och sova själv så är det ändå bara en kort powernap där.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym skrev 2024-10-05 11:25:38 följande:
    Jag är inte rätt person att råda, det är länge sedan jag hade småbarn. Men det måste finnas hjälp att få. 

Överlämnar stafettpinnen till någon som kan ge råd som underlättar, av mig får du ändå en kram och en önskan om att det blir bättre snart. {#emotions_dlg.flower}
    Tack så mycket. Det betyder ändå mycket. Jag är så trött - det här har pågått så mkt längre än jag trodde det skulle....
  • Anonym (Lara)

Lårer hemskt tufft😟Håller med som nån annan skrev, du behöver sluta  nattamma.

Har en 14 månaders, uppvaken på nätterna har minskat avsevärt sen jag slutade amma på nätterna. Låt pappan sova ensam med bebisen ett tag. 

• Anonym (V)

Vi hade liknande till vi avslutade nattamning.
    Nappflaska med vatten (smalaste öppningen) hjälpte.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Lara) skrev 2024-10-05 20:39:32 följande:

Lårer hemskt tufft😟Håller med som nån annan skrev, du behöver sluta  nattamma.

Har en 14 månaders, uppvaken på nätterna har minskat avsevärt sen jag slutade amma på nätterna. Låt pappan sova ensam med bebisen ett tag. 

Men vad gör man om bebisen bara skriker? Jag menar det, alltså skriker hjärtskärande så alla andra vaknat när jag inte kommer med tutte. Det är inte låga skrik utan det är så man behöver öronproppar för att undvika tinnitus. Allt i mig säger ju att det är fel att sluta amma.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 20:49:50 följande:

Vi hade liknande till vi avslutade nattamning.
    Nappflaska med vatten (smalaste öppningen) hjälpte.

Bebisen avskyr flaska, har aldrig accepterat det. Har druckit i mugg alltid, vilket inte känns superbäst i sängen kanske?
Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...