Inlägg från: Anonym (Utmattad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utmattad)

Blir tokig, barn som inte sover...

Känner mig snart panikslagen. Har ett barn på 13 mån som fortfarande sover med uppvak regelbundet hela natten, allt mellan 3-6 ggr per natt. Ibland kan jag bara amma och barnet somnar men ofta tar upp vaken 30-45 min med promenad ute med. Och sen sover barnet aldrig senare än 0530

En natt ser ut som 
    -mat 18
    -nattning 19 med promenad 
    -1940 inne igen. 
    -2040 barn vaknar och jag ammar om till sömns
    -2240 barn vaknar och jag ammar om 
    -0130 barn vaknar, jag ammar, barn sover 15 min och vaknar, testar amma igen, barn vaknar, sambo eller jag går promenad
    -0230 barn inne igen sover 
    -0430 barn vaknar och jag ammar igen
    -0530 barn tar morgon 

Det här börjar bli helt ohållbart... Det vänder ju ALDRIG. Storasyskonet sov med 1 uppvak från 5 månaders ålder...

Ammar jag inte som omnattning skriker barnet bara, min sambo har ibland gått 3 promenader per natt för att barnet ska sova, och det ger ju noll nattsömn själv.

Vad GÖR man???

• Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sluta nattamma) skrev 2024-10-05 04:09:48 följande:

Tror ni får sluta med amningen, iaf nattetid. Kommer bli asjobbigt några nätter, men det vänder sen. Låt pappan ta dom nätterna och låt honom sova ut ordentligt på helgen. Ge även gröt/välling innan läggdags så att liten är ordentligt mätt. Kanske även sluta med promenad? Barnet måste ju lära sig att somna i sängen.
    Låter jättetufft som ni har det nu, så ta några tuffa nätter och hoppas på det bästa. 
    Samsovning funkade bra för oss, men det kanske ni redan gör?

Ger redan välling tätt på läggdax, glömde skriva.

Vi kunde också söva i säng upp till en månad sen med när nattning då tog 2,5 h blev det ohållbart.

Ja, vi samsoverm
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sluta promenera) skrev 2024-10-05 04:37:54 följande:

Wow, visste inte att vissa var uppe och gick promenad på natten med barnvagn! Det i sig måste vara hemskt jobbigt. Jag tycker du ska fortsätta amma ett tag till men sluta med promenaderna, sov med barnet och var ute mycket under dagarna kanske hjälper inför natten. Barnet kanske sover för mycket på dagen med?

Ja, det är jobbigt 

Vi samsover redan och är ute många h varje dag. Barnet sover inte mkt på dagen, vi kämpar med det för att få någon vettig mängd sömn totalt.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym skrev 2024-10-05 05:44:49 följande:

Men herrejösses, och så har ni ett barn till som ni måste orka med. Annars vore det att rekommendera att sova när den lilla sover, oavsett när.

Detta kommer inte att gå när det är dags för arbete igen... jag svarar i stort sett aldrig (och läser mycket sällan) trådan om småbarnsbekymmer men av någon anledning halkade jag inte på denna.

Mitt yngsta barn var också krånglig med sömnen men i jämnförelse med det här var han en dröm.

Jag jobbar nu. Och ja,det är vansinnigt jobbigt.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (50/50) skrev 2024-10-05 14:03:47 följande:

Bara en tanke: kan det funka bättre om ni sover i varsitt rum och tar barnet halva natten var? Jag tänker att en kan sova oavbrutet i ca fem timmar medan den andra ömsom sover ömsom är vaken och sedan byts man av. 

Hade funkat om vi inte redan hade delat på oss pga ett något äldre storasyskon som sover med andra föräldern.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sluta promenera) skrev 2024-10-05 13:09:49 följande:

Om ni inte redan gör det så dela upp er du och pappan, så ni får sova ordentligt ibland. Den som får sova hela natten tar barnet på morgonen så den andra får sovmorgon.

Prata med barnet i enkla ord och korta meningar att ni inte ska ha vagn, att ni ska sova i sängen. Ta in tex en nalle eller så, prova lugn musik, eller nattlampa med stjärnhimmel om det inte funkar utan promenad. Men prova att prata med barnet, förbered så gott det går och stå fast vid det sen. En sån liten kan förstå mer än vad man tror!

Jo, saken är att den andra har då storasyskonet som bara är något äldre.

Har testat nattlampa, gosedjur, musik, babynest, mörker, tystnad, samsovning, sova egen säng, sova bedside crib. Inget ger en natt utan massa uppvak.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-05 10:14:16 följande:

Sådär hade vi det, testade allt och lite till. Sen plötsligt vid 2,5 år sov hon hela natten första gången och har gjort nu ett par månader.
    Det vi fick göra tillslut var att lägga oss tillsammans med henne vid 19 så vi fick några timmar sömn på kvällen också.. 

Jo jag går ju aldrig upp efter jag nattar. Men eftersom barnet har första uppvai någon h efteråt och det tar lite tid för mig att komma ned i varv och sova själv så är det ändå bara en kort powernap där.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym skrev 2024-10-05 11:25:38 följande:
    Jag är inte rätt person att råda, det är länge sedan jag hade småbarn. Men det måste finnas hjälp att få. 

Överlämnar stafettpinnen till någon som kan ge råd som underlättar, av mig får du ändå en kram och en önskan om att det blir bättre snart. {#emotions_dlg.flower}
    Tack så mycket. Det betyder ändå mycket. Jag är så trött - det här har pågått så mkt längre än jag trodde det skulle....
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Lara) skrev 2024-10-05 20:39:32 följande:

Lårer hemskt tufft😟Håller med som nån annan skrev, du behöver sluta  nattamma.

Har en 14 månaders, uppvaken på nätterna har minskat avsevärt sen jag slutade amma på nätterna. Låt pappan sova ensam med bebisen ett tag. 

Men vad gör man om bebisen bara skriker? Jag menar det, alltså skriker hjärtskärande så alla andra vaknat när jag inte kommer med tutte. Det är inte låga skrik utan det är så man behöver öronproppar för att undvika tinnitus. Allt i mig säger ju att det är fel att sluta amma.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (V) skrev 2024-10-05 20:49:50 följande:

Vi hade liknande till vi avslutade nattamning.
    Nappflaska med vatten (smalaste öppningen) hjälpte.

Bebisen avskyr flaska, har aldrig accepterat det. Har druckit i mugg alltid, vilket inte känns superbäst i sängen kanske?
  • Anonym (Utmattad)
    Tow2Mater skrev 2024-10-05 21:08:34 följande:

13 månder ska ju kunna äta allt som ni andra äter. Sluta erbjud mat på natten. Det kanske tar ett par veckor, men vänj banet vid att äta got man på dagen.

Barnet äter mat på dagen.
  • Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 07:21:26 följande:
    Blir tokig, barn som inte sover...Man håller ut. Det är skitjobbigt, men man tar ett beslut, förklarar för barnet att nu ska vi göra så här, och sen håller man sig till det. Man tröstar barnet så gott det går, kanske bara genom att vara där, men upprepar att det är så här ni ska sova. Det kommer att ta några nätter som är jättehemska, men det kommer att vända. Det kan vara bra om pappan tar de första nätterna, dels för att du inte ska ge med dig och dels för att det är tydligt för barnet att mammas bröst inte finns som alternativ, 

Förresten - vi hade hörselskydd när barnet var bebis. Inte öronproppar utan såna som man har på byggarbetsplatser. Inte för att ignorera barnet utan för att de gångerna som han bara skrek högt och ihållande vad vi än gjorde så skyddade vi öronen från just tinnitus och från att bli helt galna. 
    Det känns bara inte bra för barnet att få skrika så av ledsenhet. Inte så hen har värsta resonemangsförmågan vid 13 mån...blir ju bara att tryggheten som funnits försvinner?
  • Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 11:17:11 följande:

Men du lämnar ju inte ditt barn förtvivlat och övergivet. Du ersätter en form av trygghet (amningen) med en annan (smekningar, hålla i famnen, rösten, napp etc). Du förklarar att nu är mammamjölken slut och vi ska sova så här istället. Du ska inte resonera med en 13-månaders, du ska visa genom ord och handling. 

Det är klart att det gör ont i ens mammahjärta när ens barn vill något som det inte får, men så är det många gånger i föräldraskapet, för att vi föräldrar vet att det är för det bästa. 

Napp är blankt nej på detta barn, aldrig tagit det. Fattar bara inte hur jag ska orka hålla en 11-12 kg bebis som spjärnar och skriker allt den har på natten. Hur gjorde du det?
  • Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 14:17:31 följande:

Det är ju rätt bra förvisso att barnet inte tar napp, för då är det en sak mindre att vänja av vid senare! Men det hjälpte å andra sidan mycket med nappen när vi skulle sluta nattamma/nattmata.

Vi tog faktiskt nästan aldrig upp barnet på natten. Vi förklarade (med ord och genom att visa) att på natten ligger vi ner i sängen. Vi går inte upp, vi tänder inga lampor, vi äter inte. Vi pratar också så lite som möjligt. När barnet reste sig lade vi honom ner. Vi kunde krama honom liggande, klappa honom på ryggen eller håret, hålla om honom, men inte ta upp från sängen. Har ni spjälsäng eller ligger barnet i er säng? Är det spjälsäng så är det nog lättare för då riskerar de inte att trilla ur om de vägrar att ligga ner. Å andra sidan så är det svårare att hålla om barnet i en spjälsäng. När det var som värst fick vi stå böjda över spjälsängens kanter till ryggen var alldeles stel, sen funkade det att vi bara låg brevid. Vårt barn sov i eget rum, men vi hade en madrass på golvet brevid där vi vuxna kunde ligga medan vi nattade om. 

Ja, har inte trugat med napp just av det skälet att vi slipper fastna med den sen...

Alltså, det är inte en fråga om att ta upp. Jag samsover med barnet så tar jag inte upp kryper barnet helt enkelt över mig och ned på golvet och iväg, för att sen vända om, krypa upp i sängen över mig och sen ner igen, testade en gång för att se lite vad som hände (Har en låg säng för att just minimera fallrisk). Och sen börjar gråten och frustrationen.

Har testat flera olika spjälsängar/bedside cribs men då somnade barnet inte istället så jag gav upp för att få nån h sömn i början. 
  • Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 15:35:29 följande:

Hmm? 

Om du bara lägger din arm och kanske ditt ben över barnet när hen vaknar, vad händer då? Det får inte bli för tungt så klart, men om man ligger framåtlutad så att det blir ett utrymme mellan kroppen och sängen. Ta inte upp barnet men dra det intill dig, håll om det nära, säg att det är fortfaranda natt och vi ska sova. Om barnet kryper iväg, lyft tillbaka det bestämt, håll om det och upprepa att nu är det natt och vi ska sova. Om barnet fortfarande kommer undan och kryper ur sängen, ligg bara kvar och upprepa att det är natt, vi ska sova. Står det kanske och skriker på golvet måste du kanske lyft upp det, lägg barnet ner i sängen, krama om och upprepa att det är natt och vi ska sova. Fortsätt så, igen och igen. Det är natt och vi ska sova. Absolut inget annat kommer att hända så länge det är natt. Det blir ingen amning, inga promemenader, inget vara uppe och gå. Det är natt, så vi ligger ner och sover. Nätterna ska vara absolut händelselösa och tråkiga. 

Jag förstår att du är desperat för sömnbrist är en form av tortyr, och då är det lätt att prova allt möjligt och ge upp så fort det inte går, men jag tror ändå att nyckeln till framgång i det långa loppet är att ha en absolut rutin som inkluderar något man gör innan man går och lägger sig, och sen natt där allt är tyst, stilla och tråkigt. Självklart kan barn i många år vakna och behöva sina föräldrar, men då är det bara ligga ner, kramas och sova som gäller (med undantag för toalett så klart). 

Jag är säker på att ni kommer att fixa det, håll ut! 

Det som händer är illvrål på en total nivå av panik. Har testat just att lägga en arm över och vyssjat, men jag kan inte hålla emot utan att få blåhålla.

Problemet just nu är att barnet övar att gå så kommer det ned på golvet ställer det sig i mörkret och sen blir det krasch, gråt och då måste jag lugna.
  • Anonym (Utmattad)
    Aliona skrev 2024-10-06 19:13:57 följande:
    Då är det kanske en idé att ta fram spjälsängen igen, för att gå ur sängen och gå omkring ska så klart inte finnas möjlighet till på natten. 
    Den är såld.
  • Anonym (Utmattad)
    EpicF skrev 2024-10-06 22:36:19 följande:
    Köp en begagnad då. Eller en ny. 
    Nej. Av skälet att vi sålde den pga att barnet skrek tills alla i familjen hade vaknat, ställde sig, ramlade, ställde sig igen, skrek ännu mer.

Kommer inte hålla på med den varianten igen. Att vyssja ett barn i spjälsäng som är hysteriskt skulle jag vilja se hur någon gör.
  • Anonym (Utmattad)
    EpicF skrev 2024-10-06 19:25:09 följande:
    Finns många som gör det.

Själv är jag ute och kör bil endel på nätterna nu när yngsta, än så länge bara tre veckor, inte sover. Hon sover nämligen bättre i bilstolen med bilen i rörelse än i vagnen. 
    Ja, och den lösningen känns inte så bra när man själv håller på att somna av trötthet direkt.
Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...