• Anonym (Dödsbodelägare)

Utbetalning vid arvsskifte

Hej alla!

Vet någon av er hur lång tid det tar för banken att överföra pengar från dödsboet till arvtagarna efter det att vi gjort arvsskiftet på banken?

• Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte
  • Anonym (Svea)

För oss tog det cirka 5 veckor, men det var på sommaren mitt i semestern. 

I våras när de sista pengarna kom (skatteåterbäringen) så tog det bara någon vecka efter att jag skickat in utbetalningen till arvsskiftesgruppen på banken. 

Anonym (Svea) skrev 2024-10-04 21:06:00 följande:

För oss tog det cirka 5 veckor, men det var på sommaren mitt i semestern. 

I våras när de sista pengarna kom (skatteåterbäringen) så tog det bara någon vecka efter att jag skickat in utbetalningen till arvsskiftesgruppen på banken. 

Tack så mycket! 
    Banken svarade svävande med "några veckor". Hoppas att det inte dröjer, för jag behöver verkligen pengarna inom tre veckor.
  • Anonym
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2024-10-04 21:09:02 följande:
    Tack så mycket! 
    Banken svarade svävande med "några veckor". Hoppas att det inte dröjer, för jag behöver verkligen pengarna inom tre veckor.
    vad hade du gjort om personen inte dog?
    Anonym skrev 2024-10-04 21:20:36 följande:
    vad hade du gjort om personen inte dog?
    Tagit andra beslut. Vad har det med ämnet att göra?
  • Anonym (Anna)

När bouppteckningen efter vår far var klar hade vi bara ett möte på banken och då fördes pengarna över till varje syskon. Är det vad man kallar arvskifte? det här var 2008 kan tilläggas..

Anonym (Anna) skrev 2024-10-04 21:58:48 följande:

När bouppteckningen efter vår far var klar hade vi bara ett möte på banken och då fördes pengarna över till varje syskon. Är det vad man kallar arvskifte? det här var 2008 kan tilläggas..

Så fick jag det förklarat av bekanta. Jag trodde därför att utbetalningen skulle ske direkt. Även dessa ärvde för mer än 10 år sedan, jag vet inte om någon ny lag tvingar bankerna att kolla djupare innan utbetalning.
  • Lynx123

Om ingen bestrider något tror jag att det kan ta banken från några veckor till några månader. Beror nog lite på vilken bank det är.

Lynx123 skrev 2024-10-04 22:47:49 följande:

Om ingen bestrider något tror jag att det kan ta banken från några veckor till några månader. Beror nog lite på vilken bank det är.

Tack!

Lexly skriver så här:

När görs ut­be­tal­ning­en av arv­skif­tet?

När alla arvtagare godkänt och undertecknat arvskiftet kan arvet betalas ut. Arvskifteshandlingen tas med till den bank där den dödsboet har sina pengar. Banken behöver den för att se vilka som har rätt att få pengar för att kunna betala ut pengarna.

Varför det ska ta veckor att utbetala vet jag inte.

Samtliga dödsbodelägare kommer att följa med till banken och visa arvsskifteshandlingen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2024-10-04 21:49:03 följande:
    Tagit andra beslut. Vad har det med ämnet att göra?
    Spendera aldrig pengar du inte har. Vad gör du om det drar ut på tiden?
Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte