Inlägg från: Anonym (Svea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svea)

Utbetalning vid arvsskifte

För oss tog det cirka 5 veckor, men det var på sommaren mitt i semestern. 

I våras när de sista pengarna kom (skatteåterbäringen) så tog det bara någon vecka efter att jag skickat in utbetalningen till arvsskiftesgruppen på banken. 

• Anonym (Svea)
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2024-10-04 23:58:17 följande:

Lexly skriver så här:

När görs ut­be­tal­ning­en av arv­skif­tet?

När alla arvtagare godkänt och undertecknat arvskiftet kan arvet betalas ut. Arvskifteshandlingen tas med till den bank där den dödsboet har sina pengar. Banken behöver den för att se vilka som har rätt att få pengar för att kunna betala ut pengarna.

Varför det ska ta veckor att utbetala vet jag inte.

Samtliga dödsbodelägare kommer att följa med till banken och visa arvsskifteshandlingen.
    Så fungerade inte för oss. Swedbank har en avdelning som heter  Arvsskiftesgruppen, dit ska man skicka in underlaget. Nu var han på banken hygglig ändå och gjorde det åt oss, dvs skickade in papperna. 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Dottern) skrev 2024-10-05 07:00:54 följande:
    För mig fick det supersnabbt med arvsskiftet, är ensam arvtagare.
    Men skatteåterbäringen var det jobbigare med, jag orkar helt enkelt inte genomföra proceduren så får vänta tills banken har en besökstid, alternativt samla energi i veckor.

Jag orkar inte tänka mer på min mammas bortgång, och ännu ligger hennes skatteåterbäring på hennes personkonto. Jag vill bara avsluta allt för att kunna se min mor som ett kärt minne.
    Fast de avslutade väl hennes konto när du fick arvet utbetalt? 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Dottern) skrev 2024-10-05 08:55:00 följande:
    Nej, man väljer själv om kontot ska avslutas eller inte och jag visste att skatteåterbäringen skulle komma så jag lät det stå kvar.
    När jag väl fått dessa pengar ska kontot avslutas.

Ok, trodde alltid det avslutades. 

Fick mammas skatt på utbetalningsavi. 

• Anonym (Svea)
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2024-10-05 09:16:49 följande:
    Vi bokade tid för arvsskifte på banken. Allt uppvisades och det som skulle lämnas in lämnades in.

Om arvsskifteshandlingen skickas in måste de väl kolla att arvingarna faktiskt är meddelade? Lätt att förfalska en arvsskifteshandling om det bara krävs påskrift tänker jag. 

Hur snabbt gick det från det ni skickade in allt till dess arvet utbetalades?
    Arvingarna undertecknade bouppteckningen samt srvskifteshandlingen. 

Cirka 5 veckor, men det var på sommaren.
Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte