Inlägg från: Anonym (Dödsbodelägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dödsbodelägare)

Utbetalning vid arvsskifte

Hej alla!

Vet någon av er hur lång tid det tar för banken att överföra pengar från dödsboet till arvtagarna efter det att vi gjort arvsskiftet på banken?

• Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte
    Anonym (Svea) skrev 2024-10-04 21:06:00 följande:

För oss tog det cirka 5 veckor, men det var på sommaren mitt i semestern. 

I våras när de sista pengarna kom (skatteåterbäringen) så tog det bara någon vecka efter att jag skickat in utbetalningen till arvsskiftesgruppen på banken. 

Tack så mycket! 
    Banken svarade svävande med "några veckor". Hoppas att det inte dröjer, för jag behöver verkligen pengarna inom tre veckor.
    Anonym skrev 2024-10-04 21:20:36 följande:
    vad hade du gjort om personen inte dog?
    Tagit andra beslut. Vad har det med ämnet att göra?
    Anonym (Anna) skrev 2024-10-04 21:58:48 följande:

När bouppteckningen efter vår far var klar hade vi bara ett möte på banken och då fördes pengarna över till varje syskon. Är det vad man kallar arvskifte? det här var 2008 kan tilläggas..

Så fick jag det förklarat av bekanta. Jag trodde därför att utbetalningen skulle ske direkt. Även dessa ärvde för mer än 10 år sedan, jag vet inte om någon ny lag tvingar bankerna att kolla djupare innan utbetalning.
    Lynx123 skrev 2024-10-04 22:47:49 följande:

Om ingen bestrider något tror jag att det kan ta banken från några veckor till några månader. Beror nog lite på vilken bank det är.

Tack!

Lexly skriver så här:

När görs ut­be­tal­ning­en av arv­skif­tet?

När alla arvtagare godkänt och undertecknat arvskiftet kan arvet betalas ut. Arvskifteshandlingen tas med till den bank där den dödsboet har sina pengar. Banken behöver den för att se vilka som har rätt att få pengar för att kunna betala ut pengarna.

Varför det ska ta veckor att utbetala vet jag inte.

Samtliga dödsbodelägare kommer att följa med till banken och visa arvsskifteshandlingen.
    Anonym (H) skrev 2024-10-04 23:59:23 följande:
    Spendera aldrig pengar du inte har. Vad gör du om det drar ut på tiden?
    Avtalar om framflyttat tillträde. Annars betalar jag skadestånd.
    Anonym (Dottern) skrev 2024-10-05 07:00:54 följande:
    För mig fick det supersnabbt med arvsskiftet, är ensam arvtagare.
    Men skatteåterbäringen var det jobbigare med, jag orkar helt enkelt inte genomföra proceduren så får vänta tills banken har en besökstid, alternativt samla energi i veckor.

Jag orkar inte tänka mer på min mammas bortgång, och ännu ligger hennes skatteåterbäring på hennes personkonto. Jag vill bara avsluta allt för att kunna se min mor som ett kärt minne.
    Det är skillnad när någon är ensam arvinge. I det fallet betalas arvet ut automatiskt direkt efter det bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket. Tyvärr för mig.

Förstår vad du menar. Vi har knappt haft tid att sörja pappa pga alla turer, bolag hit och dit, fordon, lån, fastigheter... Det tycks aldrig ta slut heller.
    Anonym (Dottern) skrev 2024-10-05 07:28:17 följande:
    Jag beklagar din sorg, när gick din pappa bort?
    Min mamma har snart varit död i ett år. 

Allt kring bortgången är ju jättejobbigt. Jag ensam fick ta hand om allt, tömning av bostaden, bouppteckningen som jag gjorde själv då hon inte ägde speciellt mycket mer än pengar på banken. Det skulle ordnas med begravning, kyrka, präst och urnsättning. Gravstenen skulle fyllas på med hennes namn. SÅ jobbigt, men jag drog det i land.

Hade som tur var hjälp med själva tömningen av hemmet och att få iväg saker till återvinningen/kupan, men ändå.
    Mina vuxna barn hjälpte mig med tankarna, med mötet med prästen innan och sånt.
    Men allt annat gjorde jag själv.

Det har som sagt snart gått ett år, men ännu ligger skattepengarna där... och jag orkar inte men jag måste.
    Tack! Pappa gick bort i Januari.

Beklagar din sorg.

Förstår verkligen att det varit tufft att vara själv om hela dödsbohanteringen. Jag vet inte om jag alls hade orkat med att vara själv om det faktiskt. Samtidigt verkar allting ta en evig tid med byråkratin, i mitt fall inte minst med företagen då pappa hade två aktiebolag. 
    Nu innan skiftet bråkade banken med oss om någon återbetalning på hemförsäkringen som först skulle in...  Blir så trött på att det alltid är någon småsak som dyker upp också. Pappa har blivit ett sorts företag vi syskon sköter... 

Men snart är det väl ändå över och vi kan prata mer om pappa och mindre om flyttstädning och kontrakt. Hoppas jag. Förstår precis vad du menar med att du vill att din mamma ska få vara ett kärt minne istället.
    Anonym (Svea) skrev 2024-10-05 08:46:36 följande:
    Så fungerade inte för oss. Swedbank har en avdelning som heter  Arvsskiftesgruppen, dit ska man skicka in underlaget. Nu var han på banken hygglig ändå och gjorde det åt oss, dvs skickade in papperna. 
    Vi bokade tid för arvsskifte på banken. Allt uppvisades och det som skulle lämnas in lämnades in.

Om arvsskifteshandlingen skickas in måste de väl kolla att arvingarna faktiskt är meddelade? Lätt att förfalska en arvsskifteshandling om det bara krävs påskrift tänker jag. 

Hur snabbt gick det från det ni skickade in allt till dess arvet utbetalades?

Chattade med pappas bank. Hon visste förstås inte hur lång tid det skulle ta, men menade att fyra veckor var en bra utgångspunkt. Stämmer väl med att "några veckor" ska betyda mer än ett par veckor och mindre än en månad...

Anonym (märkligt) skrev 2024-10-06 12:07:31 följande:
    Hur? När? Swedbank sköter inte det lokalt utan man får skicka till arvskiftesgruppen i Stockholm. De tog 13 veckor på sig.
    Pappas bank sköter det lokalt. Hoppas det går snabbt då...
Svar på tråden Utbetalning vid arvsskifte